Inlägg från: Elvismor |Visa alla inlägg
  • Elvismor

    28 maj 2011

    Oj, nu blir jag stressad av att läsa här! Vi gifter oss också 28 maj 2011. Igår bokade vi kyrka, lokal och tåg. Ja, vi ska åka ångtåg från kyrkan till festolkalen... Jag har tänkt hyra klänning och är mitt i min viktminskningsprocess, så jag hade inte tänkt börja tänka på klänning förrän i början på nästa år. Är det alldeles för sent? Jag har börjat fundera på frisör. Har tänkt göra inbjudningskort själv med hjälp av en kompis som jobbat på tryckeri. När har ni tänkt skicka ut inbjudningarna?

  • Elvismor

    Å vad roligt att höra om er andras planer! Ska imorgon till Matton och kolla papper till inbjudningskort. Vi kommer nog skicka efter årsskiftet så alla hinner boka boende, verkar vara ganska upptaget redan... Ang. klänning så tänkte jag ju hyra. Ska börja småkolla lite så jag vet ungefär hur allt funkar och vad jag gillar. Vad kostar det att hyra en klänning, nån som vet?

  • Elvismor

    Handlade igår lite papper till inbjudningskorten. Så idag har jag suttit och testat lite. Färgtema blir auberginelila, lite dov olivgrön och naturvit. Korten är lila och fyrkantigt och texten kommer att tryckas på ett natufärgat papper. Tror jag nu iaf. Det är säkert ändrat till nästa vecka... Tänkte sätta mig nu och författa texten. Vet inte om jag ska vara högtravande eller mer lättsam. Hur har ni tänkt?


    Råkade gå förbi en klänningsaffär igår och slank in. Klänningen jag såg i fönstret som var så fin kostade nästan 14000. Oj! Typ 11000 kr för mkt... Fick dock ett bra tips i affären. Jag vill inte ha släp då vi kommer att vara ute en del och det känns så klumpigt och smutsigt. Så då sade hon att man kan beställa en "tärnklänning", som oftast är utan släp, men beställa den i vitt så blir det en brudklänning. Ja, kanske det. Men hon sade att om man ska köpa så bör man beställa senast i januari. Svårt då jag alldeles säkert har flera kilo kvar då. Men visst, det är ju en motivation att sätta lite fart.


    Nästa söndag har de en bröllopsmässa i Lund som jag tänkte gå på. Sambon är dock borta så jag tar med mamma istället. Det är nog lika bra det! 

  • Elvismor

    Hej igen!


    Vi försöker använda oss så mycket vi kan av våra vänner som kan underlätta bröllopsdagen och kanske spara oss några slantar. En kollega till mig ska fotografera, hon är superduktig. En kompis ska göra blommorna, en kompis man som är DJ ska spela. Tycker dock det är så svårt att fråga dessa vänner, eller vissa är mer bekanta, vad de vill ha betalt. Man kan ju inte utgå från att de gör det gratis, men vill ju gärna ha lite kompispris... Svårt det där. Tjejen som ska göra brudbuketten (en tjej i mammagruppen) tänkte jag inte ens bjuda på bröllopet. Är det hemskt? Men vi umgås inte mer än på våra mammapromenader och jag tänker inte ens bjuda hela min släkt.


    Jag var ju innan fast besluten om färgtema och inbjudningskortens design. Idag har jag gjort helt om och köpt nya papper och valt nya färger. Min kompis kommer hit på torsdag så ska vi sitta och leka fram lite olika förslag.


    Ju mer jag tänker på detta bröllop ju mer inser jag hur mkt det är att fixa med. Det känns lite jobbigt att lokalen ligger över en timme bort och jag undrar hur vi ska få ihop allting. Jag har väldigt stort kotrollbehov så mina listor kommer nog inte att vara så roliga för mina nära och kära...! Och jag inser att budgeten inte kommer att hållas.


    Har lite ångest för det här med klänning. Det är en så stor grej, det är ju THE DRESS liksom. Den ska sitta perfekt, vara billig och helst hinna beställas i tid. Jag drar mig för att komma igång. Sen vet jag ju inte riktigt hur kroppen ser ut om tio kilo heller.


    Nej, jag ska inte trötta ut er mer. På återseende!

  • Elvismor

    Hej!


    Det händer så mycket nu. Mitt i allt bröllopsplanerande har vi nu hittat ett hus som vi nog kommer att lägga bud på. Så troligen blir det flytt en månad innan bröllopet eller så. Tur jag är föräldraledig, hur skulle jag annars hinna allt?! Eftersom vår dotter inte kommer att vara mer än strax över året vid bröllopet så åker vi inte på någon superduper bröllopsresa. Vi kommer önska oss presentkort på Resia eller liknande så kanske vi åker alla tre på någon resa lite senare.


    Vad gäller namn så heter vi båda vanliga -sson-namn och vill inte ta varandras, samtidigt som vi vill heta samma så vi känns som en familj. Vi funderar på att sätta ihop ett namn från min släkt och ett från hans. Ringde PRV igår och det namn vi funderat på finns inte så det är nog grönt. Men vi får fundera lite till, det är ju en så stor sak. Förutom identitetsbiten så är det mycket som ska ändras; bankkort, pass, alla man får räkningar från m.m. 


    Jag har köpt nästan allt till inbjudningskorten och texten är skriven. Ska bara boka in en tjejkväll när vi gör dem. 


    Mitt stora bekymmer är klänningen. Jag känner lite att jag fasar för att ta tag i det. Vet inte var jag ska börja. Svårt när man inte vet hur kroppen kommer se ut. Jag är rädd att den jag vill ha kommer vara för dyr. Sen jobbar min sambo så mycket så när jag ska ha tid att gå dit utan min dotter vet jag inte heller. Vill gärna ha med mig någon också. Verkar vara en del här som beställt på nätet, eller? Var ni inte oroliga att den inte skulle passa?


    Hörs snart igen!

  • Elvismor

    Glömde ju skriva det roligaste: på torsdag ska vi till juveleraren och rita min vigselring. Hoppas nu att vår budget kan ge mig en ring som jag blir nöjd med. Hur mycket kommer ni lägga på ringen? Vi har satt 15000 som budget för ringen. Sen tillkommer väl gravyr samt att vi ska göra våra lite mattare ringar blanka. Men om det krävs nån tusing till för att komma upp lite i karat så tycker jag det är värt det. Hoppas min m2b håller med! Jag ska ha en enstensring i vitguld.

  • Elvismor

    Bortlovad: Välkommen! Enligt mig så behöver du inte stressa alls. Kanske om du tänkt köpa eller sy upp din klänning, för det kan vara 3-4 månaders leverans. Jag fick själv tips av min svägerska om ett ställe där hon hyrde sin klänning med full försäkring för 2000 kr så jag ska dit med en kompis på lördag och prova. Det är som sagt lite skräckblandad förtjusning. Tio kilo ska ju bort till och det är svårt att veta vad som kommer sitta snyggt då. Men jag får väl en hum om vad jag gillar och vad som klär mig.


    I förra veckan var vi och designade vigselringen. Designern och smeden var mkt duktig och vi är jättenöjda. Det blir en enstensring i vitt guld. Nu ska vi bara bestämma storleken på diamanten och därmed kostnad. Vi hade ju tänkt oss runt 15000 kr och då får jag en sten på 0,25ct. Men när man tittade på de lite större stenarna så kändes den så futtig. Min sambo är lite sugen på att ta den största vi tittade på, 0,40 ct men då får vi punga ut med det dubbla, ca 30000 kr. Det är ju rätt mkt. Samtidigt ska jag vara nöjd med den hela livet... Ja, den karamellen får vi suga lite på...


    Hade lite problem med att skriva ut inbjudningarna på det fina, tjocka och skimrade papper jag köpt. Men sambon kunde fixa det på jobbet, så snart blir det pyssel här hemma. Kul! Ska också träffa en frisör i veckan och se om vi "klickar". I så fall får hon göra mitt brudhår. Dumt nog klippte jag nyligen av mitt långa hår till en page, så det blir väl att leta lite löshår också. För uppsatt ska det vara.


    Jag har önskat mig bröllopsrelaterade saker i julklapp. Som sminkning på Makeup Store (ska göra det själv, men få tips där tänkte jag), böcker och annat smått. Ska nu ut en tur och köpa julklappar. På återseende!

  • Elvismor

    Nu har jag bestämt klänning. Det har inte varit en så rolig uppgift som jag trodde. Antagligen för att vikten inte är "rätt" ännu. Iaf har jag provat i tre affärer och tänker att det får räcka! Hittat en enkel och stilren klänning för 3500 som jag tänker slå till på. Skulle dit idag och betala handpenning. Släpar ut barnvagnen och asar den i all snö och så när jag kommer dit har de stängt för tio minuter sen. Bläää, får åka dit på måndag morgon igen så de inte säljer min klänning. Ev kommer jag att lägga till ett skärp i midjan av rosa eller grön siden eller vitt med stenar på. Jag tänkte inte innan att jag skulle ha slöja, men när jag provade i affären var det jättefint, så det blir det nog. Har träffat tjejen/frisören som ska göra mitt hår och har bokat in henne. Måste bara köpa en massa löshår då jag klippte av mig håret nu i höst, inte så smart! Nån som har tips på bra ställe där det både är bra och billigt med löshår??
    I veckan ska jag beställa min ring. Det lutar åt att vi tar den stora, men dyra, stenen ändå. Imorgon ska jag skriva ut texten till inbjudningskorten, kommer nog inte hinna göra dem innan nyår, men sen ska de bli klara och skickas ut. 
    Har börjat tänka lite på brudskor och kuvertväska. Tips på bra ställen? Jag är lite sugen på rosa skor...

    Kör hårt brudar, det är inte lång tid kvar nu. 

  • Elvismor

    Ni som redan börjat tänka på blommor, vilka är fina när vi ska gifta oss? Har en kompis som ska göra min bukett.

    Undrar också om nån har tips på bra ställe att köpa skor. Jag vill inte ha några traditionella spetsiga vita, gärna ljusrosa, lite tuffa, men inte för hög klack. Får ju inte bli längre än mannen!
     
    Vi kommer göra inbjudningskorten själva. Jag har köpt allting och det blev inte speciellt billigt. Ca 1000 kr för 40-talet inbjudningskort. Och då har jag inte räknat med porto än... 

  • Elvismor

    Nu är våra inbjudningskort äntligen färdiga. Det tog mer tid och var fler moment än jag väntat mig. Men de ska skickas nu i veckan. På fredag åker vi en vecka till Kanarieöarna så då går en hel vecka bort. Men gud vad det ska bli skönt med semester! Lite solbränna sitter ju inte fel heller...

    Jag ska snart åka med min kompis, som ska göra buketten, till en grossistfirma för blommor och kolla ut lite. Jag tror jag har bestämt mig för att ha mest vita blommor, troligen pioner, med inslag av ljusrosa och grönt, rosor och chrysantemum. Det är ungefär det färgtema vi har på inbjudningskorten också. Jag försöker att inte låsa mig vid detta färgtema men det är svårt. Vill helst ha skor och blomma att sätta på klänningen (som skärp i midjan) i samma rosa. 

    Jag tränar och viktväktar på så jag hoppas att klänningen kommer att passa. Jag funderar också på att beställa skor från Matildas.... vad det nu  hette. Du som gjort det, beställde du i vitt? Visst kan man beställa de flesta i färg också?

    Vi hörs snart igen! 

  • Elvismor

    Idag har vi varit och provat kläder till den blivande maken. Han ville absolut ha frack, jag hade föredragit frockcoat, men när han fick fracken på sig så satt den bättre. Han är inte så lång så med frockcoaten såg det mest ut som en stor kavaj som var ute och gick. Så det blir nog super!
    Inbjudningarna gick ut för 1,5 vecka sedan. En hade kommit fel, men det är väl sånt som händer...
    Vi håller på att diskutera med cateringfirman och spikar snart menyn och vi börjar så smått planera för en liten tur till Tyskland. Det är så svårt att försöka uppskatta hur mycket dryck som går åt. Hur tänker ni som köper det själva?
    Själv funderar jag på att ha ett band i midjan i färg och/eller en ros till det. Har också börjat fundera på smycken, men också det är svårt. Litet nätt halsband och små örhängen, eller stora örhängen och inget halsband? Vill inte heller lägga så mycket pengar på det. Hur ska ni göra? 

  • Elvismor

    Ja det var ett bra tips. Ska kolla lite på ställen som har märket snö och pilgrim, de har fina saker som inte är alltför plastiga och inte allt för dyra heller. Antingen blir det nåt i silver och fejkdiamanter, nätt och diskret eller kanske pärlor, men jag är rädd att se tantig ut. 

  • Elvismor

    Hej tjejer!

    Kul att läsa vad ni har för er. Idag har vi spikat maten, vi ska ha buffé. Har också fixat personal och köpt skor. Kan verkligen rekommendera Matildas fest där jag beställt mina skor (har ju dock inte fått dem än så det återstår ju att se sen hur nöjd jag är) men där kan man iaf välja mellan olika modeller, färger, klackhöjd, extra bredd m.m.

    Imorgon ska jag åka till Stoff och Stil och kolla på lite tyg då jag tror jag ska ha ett rosa band i midjan. Har också börjat fundera på smycken men tycker det är svårt. Funderar också en del på dukningen. Skulle vilja ha fiberväv på borden för att piffa upp lite men det blir ganska dyrt om det ska räcka till alla borden. Har också börjat fila lite på festprogrammen. Och på måndag ska vi ha samtal med prästen.

    Och just det, glömde nästan det viktigaste! Hämtade ringen i fredags. Wow säger jag bara! Fick den gjord efter egen design tillsammans med guldsmeden. Jag är supernöjd.

     

  • Elvismor

    Nu var det länge sedan jag var inne här. Har känt mig lite för stressad för att läsa om allt alla hunnit göra. Men nu är jag avslappnad igen ;) Saker och ting börjar falla på plats. Nu är det klart med vigselprogram och musiken under vigseln och det har stressat mig en del. Håller nu på med festprogrammet och att rulla servetter med namnlappar. Är också klar med bordplaceringen, men den kanske kommer ändras lite dock. Än så länge känns allt bra. Jag försöker dela ut uppgifter på familjen så det inte blir för mycket, men jag är föräldraledig så jag kan ändå ägna en hel del tid åt detta. Det är så härligt nu med det fina vädret och jag hoppas vi får en fin dag den 28 maj. Ska i påsk försöka slappa, njuta och inte sola in ränder som ser för jävliga ut i klänningen. Ha det gott!

  • Elvismor

    I lördags blev jag hippad. Shit, vilken dag alltså! Blev först kidnappad av killarna, medans mina tjejer tog sambon. Sen bytte de. Jag fick sjunga in en låt i en studio och sen red vi på islandshästar. Min kompis som är fotograf tog utmanande bilder på mig som blivande mannen ska få som kalender i morgongåva! Sen middag och utgång. Hur mycket alkohol jag fick i mig vet jag inte, men jag var bakis i tre dagar! Att jag höll alkoholpåverkad från klockan nio på morgonen till halv fyra nästa morgon är över mitt förstånd. Helt sjukt kul.

    Vad gäller festprogram kan jag verkligen rekommendera att göra det i publisher. Vårt är nästan klart men inte utskrivet. Igår testade jag frisyren och är jättenöjd. Idag har jag varit hos sömmerskan för att sy in klänningen och vi har även hämtat ringarna, guuuud vad fina de blev. Jag känner nu att jag börjar få svårt att sova, tankar och planer bara snurrar i huvuet. Men jag försöker göra listor på listor...

    Tyvärr börjar jag nu som alltid haft superhy att få finnar. Kan det vara stressen tro? Jag har också en allergi som lätt kommer fram vid stress så kortison tas lätt till om det skulle komma massa röda pluttar på stora dagen. 

    Vad gäller efternamn skulle jag gärna vilja byta vid vigseln, men vi måste vänta då vi ska göra det via PRV. Vi har båda -sonnamn och vill inte byta till den andres. Så vi ska sätta ihop två släktnamn. Men vi måste vara gifta först innan vi kan ansöka annars får vi betala dubbla ansökningsavgiften (1800*2) så vi väntar istället. Så det kan dröja upp till tre månader efter vigseln/ansökan tills namnet är ändrat och det känns lite tråkigt.

    Bara nyfiken, ni som skriver äktenskapsförord, vad står det i det??
    /Elvismor 

  • Elvismor

    Någon frågade om placeringskort. Vi har gjort så att vi har tagit rosa servetter som vi rullat in i vita servetter så att ca fem cm av det rosa sticker ut. Sen har vi klippt ut lappar i temafärgerna, rosa till tjejerna och grönt till killarna, där jag skrivit namnet med silverpenna, hålet är såklart som ett hjärta. Sen har jag tagit ett silversnöre och bundit ihop servetten med snöret och namnlappen. 
    Visar här med bild, men den är inte min.
     


  • Elvismor

    Ja nu börjar det verkligen att pirra i min mage. Samtidigt känns allt under kontroll. Just nu är jag mest nervös över vädret, som enligt prognosen ska bli molnigt och skurar samt att jag ska glömma nåt viktigt. Vi har 1,5 timme till vigsel- och festplats så kommer vi på det för sent hinner vi inte tillbaka.... Men jag har ju lister på allt så det löser sig nog. Det viktigaste är ju klänning och ringar. Vigsel- och festprogram har vi till alla plus några extra. 

    Lycka till till er alla och ha en superdag! Hade varit kul om vi återkopplade här efteråt och delade lite minnen.
    Kramar 

Svar på tråden 28 maj 2011