• Morsian2011

    Vad förväntar ni av era vänner inför bröllopet/på bröllopet?

    Hej,

    Jag har en fundering. Vad förväntar ni av er vänner inför bröllopet?
    Hur mycket hjälper de till? Hur intresserade är de? Hur mycket gör era vänner själv (typ toastmaster som planerar för underhållning osv.)? Hjälper era vänner gärna till?
    Hur vet ni om folk kommer hålla tal? Ber ni de göra det eller litar ni på att de bara gör det?

  • Svar på tråden Vad förväntar ni av era vänner inför bröllopet/på bröllopet?
  • chimille

     


    Morsian2011 skrev 2010-10-27 16:44:43 följande:
    Hej,Jag har en fundering. Vad förväntar ni av er vänner inför bröllopet?Hur mycket hjälper de till? Hur intresserade är de? Hur mycket gör era vänner själv (typ toastmaster som planerar för underhållning osv.)? Hjälper era vänner gärna till? Hur vet ni om folk kommer hålla tal? Ber ni de göra det eller litar ni på att de bara gör det?

    Personligen förväntar jag mig inget annat än att de vill komma och närvara under vår bröllopsdag och bidra med ett glatt humör Jag skulle inte sörja om ingen höll tal eller dylikt, huvudsaken att vi får en stund tillsammans. Jag vill inte be någon göra något, såsom att hålla tal, eftersom det skall vara helt frivilligt och något jag gärna ser kommer spontant från personen ifråga utan min inblandning
    De är väldigt glada och förväntansfulla, bästisen har erbjudit sin hjälp och då min familj kommer att hjälpa till med alla förberedelser såsom förbereda festlokalen har vänkvoten därmed fyllts upp - det blir inte bra om man är för många på samma yta, så en vän räcker gott :)

  • Sörön10

    Jag förväntade mig inget speciellt. Eller jo, att de osar i tid, kommer/kommer ej! 


    Om de tackade ja hade jag väl som förväntningar på dem att de skulle vara glada och trevliga på festen! =) Det är allt!


    Tror allting blir kul om man inte målar upp värsta förväntningarna på allting! Vi trodde tex inte att nån skulle hålla tal, men det blev massvis med tal! 


     


  • Semlorna

    Jag vill att dom svarar i tid, kommer i tid och är glada för vår skull. Ernjuder sig nån att hjälpa till blir jag jätteglad men det är inget jag förväntar mig. Har dock frågat en kompis om hon kan fotografera oss och en annan om hon vill vara min tärna. Vi har 7 månader kvar, det känns som om tiden flyger fram för oss men för vår omgivning är det evigheter kvar. Jag tror fler kommer känna sig intresserade av att hjälpa till när det närmar sig.

    Sambons bröder är toastmasters, dom kommer troligtvisa hitta på massa dumheter för det är sånna dom är :) Men jag förväntar mig inget där heller utan låter dom själva välja hur delaktiga dom vill vara.

  • korpen

    Jag förväntar mig bara ett normalt hyfs, till exempel att de svarar på inbjudan i tid, kommer i tid och att de har med sig ett gott humör. Inga presenter eller annat, det är inte vad jag tycker hör till att man skriver önskelista till exempel. Om de vill ge oss presenter är det kul, men inget jag förväntar mig. 

  • Piiiip

    Jag förväntar mig att de OSAr i tid, meddelar allergier och tal i rimlig tid. Kommer påklädda och (förhoppningsvis) ungefär enligt klädkoden.

    Dessutom hoppas jag att de kommer glada och pigga, sugna på fest och trevligheter!

     

  • themandys

    Vi hoppas bara att så många som möjligt kommer, har roligt och bidrar till en härlig dag :)


    Två kompisar som har jobbat i blomsteraffär i flera år har erbjudit sig att ta hand om alla blommor, en annan är toastmaster och sen har vi så klart tärnor och marschalker.


    Men givetvis är alla glada för vår skull även om de inte hjälper till utöver att bidra till en fantastisk dag så att säga ;)

  • Morsian2011

    Okej, känns som att jag har haft för mycket krav i min tysthet och blivit besviken. Jag har dock inte sagt det högt men bara trott att alla är jätteengagerade på ens bröllop... Men bra att höra att ni andra inte förväntar er något stort från era nära.. Känns bättre då! :)

    Jag har dock blivit besviken på en vän som skulle varit min tärna men troligtvis av avundsjuka vägrar att ens prata om bröllopet. Byter samtalsämne. Vill inte hänga med och titta på klänningar osv. Nu är den dock redan köpt men iaf.

  • chimille

     


    Morsian2011 skrev 2010-10-28 11:14:50 följande:
    Okej, känns som att jag har haft för mycket krav i min tysthet och blivit besviken. Jag har dock inte sagt det högt men bara trott att alla är jätteengagerade på ens bröllop... Men bra att höra att ni andra inte förväntar er något stort från era nära.. Känns bättre då! :)Jag har dock blivit besviken på en vän som skulle varit min tärna men troligtvis av avundsjuka vägrar att ens prata om bröllopet. Byter samtalsämne. Vill inte hänga med och titta på klänningar osv. Nu är den dock redan köpt men iaf.

    Nu känner jag ju inte till situationen kring din vän eller hur er relation ser ut överhuvudtaget men baserat på ditt foruminlägg och efterföljande kommentar så tänkte iaf jag att en _eventuell_ förklaring till hennes "ointresse" kanke är för att hon på något sätt känner att du "kväver" henne med bröllopssnack? Jag kände igen din beskrivning av kompisen lite grann från en episod i mitt eget liv, en god vän skulle ha barn för ett antal år sedan och det _enda_ hon pratade om när vi sågs var detta och jag kände mig helt kvävd. Kanske har dina föreställningar om omgivningens engagemang påverkat henne, tänker jag.
    Men återigen, det är bara något som jag kom att tänka på efter att ha läst denna tråd.

  • Semlorna

     


    Morsian2011 skrev 2010-10-28 11:14:50 följande:
    Okej, känns som att jag har haft för mycket krav i min tysthet och blivit besviken. Jag har dock inte sagt det högt men bara trott att alla är jätteengagerade på ens bröllop... Men bra att höra att ni andra inte förväntar er något stort från era nära.. Känns bättre då! :)Jag har dock blivit besviken på en vän som skulle varit min tärna men troligtvis av avundsjuka vägrar att ens prata om bröllopet. Byter samtalsämne. Vill inte hänga med och titta på klänningar osv. Nu är den dock redan köpt men iaf.

    Jag tror man lätt blir lite inne i bröllopsplanerandet att man glömmer att det är evigheter till nästa sommar för övriga. Jag vet att min mamma blev lite trött på mig för en månad sen för att jag bara pratade klänningar, dukning och gäster så nu ska jag låta det vila till efter jul.

  • Mariabridetobe

    Håller med ovanstånde... Att de kommer och har med glatt humör så vi kan ha en hejdundrandes fest =) Vissa har erbjudit sig att hjälpa till på olika sätt, men det enda vi vill är att de kommer och firar vår stora dag med oss och har kul!!

  • JustMeAndMyLove

    Jag förväntar mig att de kommer och att de håller det de lovar OM de lovat att göra något :)


    Inget mer eller mindre. Jag skulle akta mig för att förvänta mig att någon tar tag i saker utan att man frågar om det. Skulle själv inte lägga mig i mina vänners bröllop om jag inte blev tillfrågad.


     

  • Syrinx

    Varken jag eller min fästman förväntar oss något, förutom några saker där vi har frågat om vederbörande kan ställa upp. Precis som de flesta säger vill vi bara att de svarar i tid, kommer i tid till kyrkan och annars bara har en jättetrevlig kväll! Vad gäller tal vet jag att det kommer komma flera stycken - båda vi har väldigt talföra släkter

  • Sarkastisk ljubicica

    Jag förväntar mig att de ska komma och att de ska komma i tid, orka med mitt bröllopssnack (pratar ej förmycket om bröloppet, men de kan ju låtsas vara intresserade iaf :)), att de uppföra sig bra på bröllopet och inte blir aspackade och att de är glada för min skull och har ett glatt humör med sig till bröllopet. Sen hoppas jag att de vill planera en möhippa oxå, men de e inget jag förväntar mig, bara smyghoppas på :)

  • Zia 20090618

    Har inga speciella förväntningar alls.. Det är ju vårt bröllop, vi fixar, vi planerar osv. Enda förhoppningen är väl att de delaar vår glädje och att om vi ber om mindre saker ställer de upp om de kan. En del tycks tro att ens giftermål är det viktigaste som händer, för ALLA i ens närhet och kräver hjälp från allt och alla. Men i slutändan är det väl ändå för 2 personer det är allra viktigaste.. Visst kan man ju som vän hjälpa till, inte det jag menar.. Allla är ju olika och en del vill säkert hjälpa till jättemycket och är väldigt intresserad (check! En av mina tärnor är så ;)) .......


Svar på tråden Vad förväntar ni av era vänner inför bröllopet/på bröllopet?