• juni2011bride

svärmor vill bära vitt!

Idag följde jag med svärmor för att hon ville titta på klänningar, vi hittade en butik med hyfsade priser och sa kommer hon fram till mig och visar en liknande version av min klänning men knälång. jag säger att den var fin och sen säger hon att den vill hon gärna prova för hon tycker inte att hon passar i mörka färger. jag sa emot på en gång att man inte bär vitt på en annans bröllop!!! det går bara inte!! och då sa hon att det spelar väl inge roll jag kommer väl inte att stå vid din sida hela tiden! :O
    när jag kommer hem berättar jag för sambon, han tyckte inte om det men han sa att det är kanske jag som har alla de här "måsten".
    är det jag som överreagerar eller ska hon få ha sin vita klänning på vårt bröllop?! :S

• Svar på tråden svärmor vill bära vitt!
  • Sebastiána

Jag tycker att det är extra allvarligt om någon som står nära brudparet, som svärmor, har vitt. Jag var på ett bröllop för några år sedan där faktiskt brudgummens mor hade en lång (!) vit klänning. Det var nog inte bara jag som gav henne förvånade blickar. Det finns massor av färger att välja mellan så man behöver knappast gå naken bara för att man inte kan ha vitt eller svart (visst är det snyggt med svarta klänningar, men så dystert det blir om många gäster har det... och det är fortfarande sorgefärg). Varför kan hon inte ha beige/ljusrosa/ljusblå/ljusgult... ?

• Sebastiána

Vad jag menar är att eftersom hon just är din svärmor får det ett extra löjets skimmer över sig. Det kommer att se ut som om hon egentligen hade velat vara bruden på något sätt. En hel del gäster kommer nog att reagera även om de är artiga och inte säger något.

• Jag han

Berätta att du tycker att det känns jobbigt och obekvämt om hon bär vitt. Att du inte kommer känna dig lika speciell.
    Att det är en oskriven regel om hon kanske inte visste det.

Bar själv helvitt på ett bröllop när jag var 23. Hade ingen aaaning om denna regel! haha.. Kan skämmas lite än idag trots att det gått sju år sen...

Hoppas ni löser detta utan att bli osams.

• Teklaso

I min värld har man som kvinna varken svart eller vitt på någon annans bröllop, men de traditionella etiketterna suddas ju ut mer och mer. Det finns säkert många som tycker det är helt ok att välja vilken färg som helst, bara man kommer uppklädd. Om brudparet tycker att det är ok så är det ok.

Däremot tycker jag det bryter mot alla regler att din svärmor funderar på att bära vitt trots att du säger att du inte vill det. Traditionell bröllopsettikett eller inte så tycker jag det tillhör vanlig hyfs att låta bli den klänningen, hur fin den än är, om du säger att du vill vara ensam med den färgen. Bröllopet är din och din sambos (hennes sons) dag.

Förhoppningsvis inser hon det själv och hittar en annan fin klänning, men om hon envisas med att ändå komma i den där klänningen ändå, så strunta i det och låt inte det förstöra er dag, du kommer ändå vara vackrast av alla!

• blomtroll

Nej du överreagerar inte. Andra har redan delat med sig av de bästa råden.

Beroende på hur hon är som person och om hon inte skulle ta alltför illa upp kanske du kan ha filmkväll och titta på "Monster till svärmor" (Monster-in-law). Inte för att hon försöker sabotera ditt bröllop men för att hon ska se hur fel det skulle bli att bära helvitt (och kunna skratta åt det själv innan hon står där på bröllopsdagen och alla andra skrattar åt henne). Det skulle funka i min familj men antagligen inte i alla andras.

• juni2011bride

ooooooh det känns så skönt att det är många som håller mig med och inte känner mig så ensam i världen just nu hehehe!!
    Jag satt och snackade med min sambo och han sa att han skulle försöka prata med henne, han försöker förklara henne genom att säga att hon inte har någon aning om sånna regler eller nått sånt. men jag vet att innerst inne vet hon ju. det är inte hellern någon ursäkt att hon är utländsk för jag har berättat för andra från samma land och de tycker att det lät lite galet, så nu börjar jag fundera om hon verkligen vill att vi ska gifta oss, hon grät inte av lycka precis när vi berättade att vi skulle gifta oss även om vi har varit tillsammans i en evighet. hummm

men men , det jag blir mest förbannad på är att min sambo inte ska stå på min sida, när det är någonting som är för MIG väldigt viktigt. hon får gärna bära svart, men inte vitt! :/

• Fenixx

fy vad dåligt av henne att föreslå att hon ska ha på sig det... suck!

• Joffan

Förstår dej helt jag skulle ocså vara besviken på min sambo om detta hade hänt mej. Hoppas allt löser sej! Kram.

• mattiasFästmö

absolut inte, över min döda kropp skulle jag säga, ja kanske inte bokstavligt då. Men jag var väldigt rak med det inför vårt bröllop att ingen kommer i vitt, för det tillåter inte jag. Min toastmaster fick lov att byta klänning för att hon tyckte att den hon tänkt ha var för ljus beige så den lite gick emot min klänning. Det är din dag och det är okej att vara bridezilla, det är okej att säga nej och inte ge sig på den punkten.

• Semlorna

Jag är inte speciellt hård med regler kring vårt bröllop men vitt är ett absolut NEJ! Vitt är min färg den dagen, så enkelt är det bara.

• ClaraH

Jag har ju redan svarat vad jag tycker, men vill bara tillägga att även om jag som brud skulle tycka det är OK, skulle jag som gäst verkligen undra vad hon höll på med och tycka att det skulla se urpinsamt ut. Det bästa sättet att angripa det är att ge henne den vinkeln. Att alla skulle prata bakom ryggen på henne.

• katten89

Men vad löjligt, om hon nu inte tycker sig klä i mörka färger kan hon väl ha en gul klänning eller liknande? Att man inte bär vitt på någons bröllop om man är kvinna är väl lägsta acceptabla nivå. Mörka färger som svart och liknande är väl ändå inte förstahandsvalet till ett bröllop?

Svar på tråden svärmor vill bära vitt!