• juni2011bride

svärmor vill bära vitt!

Idag följde jag med svärmor för att hon ville titta på klänningar, vi hittade en butik med hyfsade priser och sa kommer hon fram till mig och visar en liknande version av min klänning men knälång. jag säger att den var fin och sen säger hon att den vill hon gärna prova för hon tycker inte att hon passar i mörka färger. jag sa emot på en gång att man inte bär vitt på en annans bröllop!!! det går bara inte!! och då sa hon att det spelar väl inge roll jag kommer väl inte att stå vid din sida hela tiden! :O
    när jag kommer hem berättar jag för sambon, han tyckte inte om det men han sa att det är kanske jag som har alla de här "måsten".
    är det jag som överreagerar eller ska hon få ha sin vita klänning på vårt bröllop?! :S

• Svar på tråden svärmor vill bära vitt!
  • liiine89

Du har helt rätt!!! Den som ska bära vitt är du! Det är du som ska ha uppmärksamheten!! Då får hon ta en beige, ljusbrun, ljuslila whatever, det finns inte bara mörka färger på klänningar.. JAG tycker iaf att det är fel, jag ska själv ha bröllop och jag hade blivit arg om någon hade sagt de skulle bära vit haha!!

Go girl! :D

• ClaraH

Nej, man har inte helvitt som gäst på ett bröllop. Det är väl en av några få no nos, på ett bröllop. Be din sambo förklara för henne att de andra gästerna kommer titta snett på henne för det.

• themandys

Det låter som att svärmor gärna vill stå i centrum själv ;) En kvinnlig bröllopsgäst ska aldrig klä sig i vitt eller svart! Vitt har bruden ensamrätt på, och svart är en sorgefärg.

Nedan har jag citerat några av Magdalena Ribbings kommentarer om färger på bröllopsgästklädsel. Och i egenskap av Sveriges främsta stil- och etikettproffs borde ju hon om någon veta ;) Kolla in hennes spalt på DN vettja, www.dn.se/blogg/etikettfragan%C3%B6llop

"Helt vit klädsel är brudens ensamrätt, det ska inga kvinnor bära utom bruden. Men vitt som del av klädsel i exempelvis en kjol eller överdel där resten är i tydlig färg är okej för bröllopsgäster. Minst en tredjedel ska vara i färg."

"Den traditionella och riktiga artigheten att kvinnor som är bröllopsgäster ska avstå från att klä sig i vitt handlar inte om tävlan med bruden, utan om att ge henne ensamrätt till den vita färgen just denna dag."

"Hyfs och hänsyn bör väga tyngre än just dessa två färger just vid bröllop."

"Att ha helsvart eller helvit klädsel som kvinnlig bröllopsgäst är både oartigt och fel."

Visa detta för svärmor så kommer hon säkert på andra tankar, lycka till!

• Joffan

Nej det är inte okej! Tycker att du absolut inte överreagerar!!! Jaag hadde blivit mycket upprörd. Tycker att din sambo borde vara på din sida!

• förlovadflicka

Om du inte vill att hon ska det så har du rätt att bestämma det!

• JustMeAndMyLove

Hehe, lustig svärmor :)

Du kanske kan påpeka ör henne att det finns andra ljusa färger än vitt ;)

För nog tycker jag man kan ha en ljusare nyans på sin klänning som gäst men inte vitt. 

Kan det inte vara så att hon inte riktigt känner till den "regeln"? 

• Stora damen

Hm, märkligt... Tycker att svart på ett bröllop kan vara helt ok. Jag skulle absolut inte ta illa upp om någon bar det på mitt bröllop, men vitt skulle jag definitivt bli upprörd över om någon kom i då jag förväntar mig att vara själv med den färgen så jag tycker att du har helt rätt att reagera över detta. Men du ska inte behöva ta den diskussionen med svärmor utan det ska självklart din blivande man göra...

Lycka till!

• Amor in aeternum

Nej det är din dag, självklart ska inte din svärmor bära vit klädsel då. Be din sambo att snacka med henne. Jag hade reagerat precis som du i det här läget. Det är hon som har "fel" inte du.

• Emblas Mamma

Åh nej!

Ingen skulle få bära vitt på mitt! Svart, ja, men vitt, nej nej nej!

Det finns som sagt andra ljusa färger,

och jag trodde ALLA i den äldre generationen visste med säkerhet att man faktiskt inte bar vitt på andras bröllop! Tycker det är vi i den yngre generationen som brukar bryta på reglerna, men alla dom äldre jag träffat har hållt stenhårt på vissa principer. En av dom är att man absolut inte bär vitt på annans bröllop.

Berätta för svärmor att folk faktiskt kommer titta på henne snett och kanske till och med skvallra om henne och undra varför hon bär vitt. det är ju inte kul det, men risken finns faktiskt. Då kanske hon inte är så sugen på vitt längre.

Nej! Jag tycker du ska sätta ner foten nu...! :)

• pyrro

Finns många måsten kring bröllop som jag tycker att man kan strunta i ......det där är INTE ett av dom

Svar på tråden svärmor vill bära vitt!