• Bröllop201187

Tips på tårtfyllning

Jag behöver tips på tårtfyllning, jag vill ha chokladfyllning men då säger andra att det inte funkar pågrund av att det är juh sockerkaksbotten så jag vet inte längre så hjälp!!

• Svar på tråden Tips på tårtfyllning
  • DALAnna

Självklart kan du ha chokladfyllning, om du är ( som jag-chokladälskare) kan du ju ha både chokladbotten å chokladfyllning, jättegott!

Jag har min favorit som jag gjort flera ggr, till både bröllop å kalas å som även vi ska ha på vårt bröllop... en given succe brukar de bli =)

Chokladbotten med baileysgrädde å hallon å marsipanlock på det

jag ska göra en testtårta i förväg å testa att ha kladdkakebotten-är väldans svag för kladdkaka så tänkte att det sku gå å kombinera

• Matildes

Nej vi hade sån där sockerpasta (sugarpaste), funderade på marsipan men vi hade mandelallergiker bland gästerna så det kändes lite elakt :P

• Bröllop201187

DALAnna skrev 2010-10-27 21:33:26 följande:
    Självklart kan du ha chokladfyllning, om du är ( som jag-chokladälskare) kan du ju ha både chokladbotten å chokladfyllning, jättegott!Jag har min favorit som jag gjort flera ggr, till både bröllop å kalas å som även vi ska ha på vårt bröllop... en given succe brukar de bli =)Chokladbotten med baileysgrädde å hallon å marsipanlock på detjag ska göra en testtårta i förväg å testa att ha kladdkakebotten-är väldans svag för kladdkaka så tänkte att det sku gå å kombinera

Kolla in mina bilder där gjorde jag en tårta med kladdkakor och chokladmousse fyllning. Till ett bröllop, dom åt så dom höll formligen på att dö! =)

• Bröllop201187

DALAnna skrev 2010-10-27 21:33:26 följande:
    Självklart kan du ha chokladfyllning, om du är ( som jag-chokladälskare) kan du ju ha både chokladbotten å chokladfyllning, jättegott!Jag har min favorit som jag gjort flera ggr, till både bröllop å kalas å som även vi ska ha på vårt bröllop... en given succe brukar de bli =)Chokladbotten med baileysgrädde å hallon å marsipanlock på detjag ska göra en testtårta i förväg å testa att ha kladdkakebotten-är väldans svag för kladdkaka så tänkte att det sku gå å kombinera

Jo jag tror att det får bli så (skulle kunna döda bara för att få choklad =)

• Kattpoet

Min vän älskar min  två kladdkakor,   fylld med vispgrädde och jordgubbar och sedan täckt med mer grädde och chokladrosor på toppen.

Kladdkakan jag gör är mer som en tryffelkaka än en seg brownie och för att kunna använda den som botten på detta vis måste den stå en natt i kylskåp för ens hålla ihop.

• Moster Stina

Kattpoet skrev 2010-10-28 11:51:27 följande:
    Min vän älskar min  två kladdkakor,   fylld med vispgrädde och jordgubbar och sedan täckt med mer grädde och chokladrosor på toppen. Kladdkakan jag gör är mer som en tryffelkaka än en seg brownie och för att kunna använda den som botten på detta vis måste den stå en natt i kylskåp för ens hålla ihop.  

Receptet tack!

• Kattpoet

Kladdkaka

3 dl socker

110 gram smör

4 msk kakao

2 ägg

1½ dl mjöl

1 msk  äkta vanilj socker ( gula paketet från sockerbolaget)

1 nypa salt

1 msk  rom, whisky, likör, konjak eller vatten.

Sätt på ugnen på 150 grader.  Tag en 25 cm paj form. 

Smält smör, vispa i salt och kakao.  I en bunken rör ihop ägg och socker med trä slev. Ha mjöl, vaniljsocker. I med chokladsmöret, rör runt tills blankt och sedan i med vätskan.  Häll smeten i formen och laga i  25- 30 min .  Låt svalna helt och låt stå i kylskåpet till nästa dag.

• Bröllop201187

Det lät inte tokigt alls det inte =)

• Kattpoet

Tog mig runt 4 år att få detta perfekt, jag gjorde dock inte en kladdkaka i varje dag men men...

Ibland får jag bara rycket och måste hitta det perfekta receptet på saker och ting och ibland får jag göra mitt eget.

• Pupa

Vi brukar oxå lägga två kladdkakor på varandra och lägga någon god mousse emellan. Min favorit är hallon, gudomligt gott

• Bröllop201187

Jag tror det får bli chokladmousse och hallonmousse för min del i bröllopstårtan

• sacki79

Ett mkt bra val tycker jag! Väljer du en chokladbotten till det och hela hallon i hallonmoussen (för extra hallonsmak) så blir det kalas! =)

Svar på tråden Tips på tårtfyllning