• Osskox

    Bröllop á la Astrid Lindgren-lantligt

    Jag och min pojkvän planerar giftemål i sommar.


    Vi ska köpa hans barndomsgård som är en riktig Barnen i Bullerbyn-idyll och i samband med detta vill vi gärna gifta oss.


    Varken han eller jag är intresserade av att lägga en förmögenhet på ett klassiskt Hollywood-bröllop utan vi vill hålla det enkelt.


    Än så länge har vi kommit överrens om att vi vill gifta oss på gården (utomhus om vädret tillåter, annars på höskullen i en lada) och vi vill bara att den närmaste familjen samt 2-3 kompisar var närvarar.


    Vi vill ändå att bröllopet ska bli speciellt och personligt, genom att hålla oss till det lantliga temat rakt igenom, nästan i "dräng-stil". Min kille kommer ha enkel skjorta, gammaldags hängseln och ev. hatt, medan jag kommer ha en enkel vit klänning och en handplockade blommor i handen.


    Vi tänker oss typ grillbuffé som middag och vi ska hålla ögonen öppna efter någon som kan spela dragspel/munspel under vigseln.


    Det jag vill ha hjälp med nu är att komma på de små, men ack så viktiga detaljerna för att få ihop detta bröllop!


    Hjälp mig att hitta andras bilder från liknande bilder, eller ord som kan hjälpa mig att hitta inspirerande bilder i en googel sökning :)


    Jag har försökt hitta en klänning, men vet inte var jag ska leta. Jag vill hitta en enkel klänning, kort eller lång.


    Tar tacksamt emot idéer för allt annat som skulle kunna vara kul detaljer på vårt bröllop!


     

  • Svar på tråden Bröllop á la Astrid Lindgren-lantligt
  • förlovadflicka

    Kan bara säga att jag gillar tanken :) Smycka med en massa massa blommor och blad och ha lantligt som dresscode kanske :)

  • chimille

    Jag skulle tänka på alla de "traditionella" saker som jag skulle velat ha med -jag tänker i stil med bordsplaceringslappar, mat, dukning- och omvandla det till den bondromantiska gamla stilen. Att tänka mig in i hur det då skulle sett ut.

    T.ex. bordsplaceringen, hur skulle den kunna se ut? Antagligen inte en flashig flerfärgstryckt historia utan kanske ett mer enkelt, handskrivet papper, tänker jag mig
    Och så skulle jag tänka med alla "detaljer"

  • navigator

    Om du inte vill köpa klänningen i bröllopsbutik rekommenderar jag att ha is i magen och vänta tills de "vanliga" fins sommarklänningar kommer till våren /början av sommaren. Lycka till! Låter jättemysigt..

  • Kattpoet

    Vänta till student klänningarn kommer , det kan funka bra.


    Och ni kan ju alltid ha blomster girlanger och  lövad lada, vi gjorde  midsommar girlanger och la dem i en badkar över natten,  nästa dag när vi behövde dem var 98% av blommerna vackra.

  • pyrro

    Låter jättemysigt: Precis som med alla andra bröllop säger jag detaljer detaljer detaljer. Och som sagt håll temat rakt ut från inbjudan till tackkort.  Snickra ihop långbord som ni äter vid.  Ingen avancerad brudbukett utan en enkel handknuten. Kanske nån som spelar ingångs och utgångsmarsch på fiol?

    Vi hade också ett litet utomhusbröllop men i mer klassisk stil.....jag tror ni kommer att få det fantastiskt:) 

  • MrsT2011

    Åh vilka ljuva minnen jag fick från min barndoms midsomrar på en lövad loge mitt ute på landet!

    Björkris är mitt bästa tips, ju fler björkar desto bättre! Om ni har några hundra meter mellan vigselplats och festlokal kan ni kanske fråga någon grannbonde om ni kan få åka lövad höskrinda? Alternativt sulky efter en lurvig ponny??

    Snickrade långbord är kanon, gärna i kombination med rustika träbänkar, och kanske trasmattor som sittunderlag. Småblommig servis kanske finns att låna?

    Precis som fiol så förstärker dragspelsmusik den lantliga känslan!

  • Osskox

    Tack så mycket för alla era svar :)


    Just nu funderar jag mest på var vi ska få tag i killens kläder.....? Vanliga hängslen, ok - men av en lite äldre modell....? Skjorta kan man ju alltid sy upp och byxor borde man ju kunna hitta.


    Jag hittade av en slump en klänning igår som var såå fiiiiiiin :) Så hittar jag ingen bland student-/sommarklänningarna till våren så får det nog bli den.

  • Aylas

    Hej.

    Såg några bilder där de hade använt knippar av hö som dekoration (tänk julkärve) blev hur snyggt som helst - och bor ni gården finns det kanske i närheten  

    Kolla hängslen på second hand och loppis - tror att ni kan hitta det där tillsammans med en del snygga dekorationer med patina. Annars tror jag att enfärgade hängslen går lätt att hitta

  • Alexanders Maria

    När jag hör detta tema så tänker jag SYLTBURKAR! Härliga glasburkar i olika storlekar som är draperade med spetsband med ljus i som man har på borden och upphängda i träden inåt kvällen kanske?


    Vissa med smalare andra med bredare så att ljusen bara skiner igenom hålen medans andra bara är på toppen av burkarna.


    Ängsblommor som dekorationer, även dessa kan hamna i glasburkar som man har.

Svar på tråden Bröllop á la Astrid Lindgren-lantligt