• MånenOchLuvan

vad är det för fel på Opaler?

Jag går bet, ni måste hjälpa mig kära medsystrar/bröder!

Jag VET att jag nånstans hört någon tala illa om Opaler. Att de skulle va något ofint eller någon skrock. Men jag kan inte minnas vad. O eftersom jag inte minns vad kan jag inte googla på det så jag står alldels handfallen.

Personligen älskar jag opaler. Absolut vackraste ädelstenen på jorden! O jag överväger att försöka söka mig fram tills jag får tag i en vigselring med opaler :D

//Linda

• Svar på tråden vad är det för fel på Opaler?
  • Västvind

Om du läser om opaler här så förstår du varför man inte använder dem i vigselringar som används dagligen.

Guldsmed sa att egentligen är det bara diamanter som lämpar sig i vigselringar som används så mycker och länge.

Man kan ha safirer men de blir repiga och nötta efter några år, det är bara diamanter som är tillräckligt tåliga.

• MånenOchLuvan

oh I see... Tackar!

skit också att dom e lättstötta då.

iofs jobbar jag i vården så jag har ju inte min på mig iallafall större delen av tiden :P

kanske kan fungera ändå. Hittade lite om "oturen" dom medför på svensk opalimports hemsida. Men jag tvivlar ;D

• Västvind

Ja Opaler smaragder och andra "lätt stötta" stenar är bäst att ha i hängen och örhängen som man inte slår i eller som finring att använda då och då försiktigt

Om du är så förälskad i stenen kanske du ska unna dig örhängen eller ett hänge till bröllopsdagen så får du iaf med stenen.

Det smycket kommer ju också att följa dig genom livet

• MånenOchLuvan

true...

Men vi löser det på någe vis.

Tydligen va det iaf nån historia om nån lady som dog när hennes opaler bleknade som satt dåligt rykte kring opaler. :P

• Västvind

Oj det var ju lite sådär

Då får du helt änkelt förälska dig i någon annan ädelsten med bättre rykte

Jag föreslår diamant så slipper du massa problem.

Det finns ju tex svarta bruna mm om man inte vill ha de ordinära vita

• Aleta

Jag har en jättefin opalring. I och för sig har jag bara på mig den till fest men den har hållit i 22 år hittills.

Här har du sidor med vigselringar med opaler:
    http://www.flashopal.com/index.php?main_page=index&cPath=33
    http://www.etsy.com/shop/HilemanJewelry
    http://www.weddingcometrue.com/opal-wedding-rings/

Att det skulle föra otur med sig är hämtat från någon urgammal roman, inte verkligheten, men skrönor sprids ju så lätt. (Sir Walter Scott på 1800-talet.)

I Australien anses opaler föra tur med sig!

• Kattpoet

Älskar opaler, verkligen verkligen älskar dem och jag bryr mig inte om skrock.

Jag ogillar diamanter  men jag vet att opaler är  skörare än andra stenar så om jag ska ha en sten så  blir det en granat eller en bit bergslagen slag.

• Semlorna

Mitt tips om du vill ha annan sten än diamanter i vigsel- eller förlovningsring är att gå till en guldsmed och be dom att specialdesigna en ring till dig. Jag ska ha ametist i min ring (älsklingens stjärnteckenssten och en av mina favoritstenar). Stenen kommer också ha en sarginfattning som skyddar just för att stenen är lite känsligare än diamant. Jag byter hellre sten om ett par år om det behövs än har en sten som inte betyder något för mig i ringen.

• Glamourama

Opaler ger otur i kärlek sägs det, du kanske ska fundera på en annan sten.

• Aleta
    Glamourama skrev 2010-10-25 09:19:20 följande:
    Opaler ger otur i kärlek sägs det, du kanske ska fundera på en annan sten.
    Det sägs det väl inte alls! Var har du hört det?

Jag vet att det i litteraturen har använts av fantasifulla författare både som tursten och oturssten. Det har ju aldrig hänt något på riktigt.

I Australien så spred uppköpare rykten om stenarna för att de hoppades få köpa dem billigare.

• Titanringar

Kanske du skall önska dej ett hänge med en stor opalkristall som morgongåva. Opaler är ju snyggast om de har lite storlek.
    Håller verkligen med dej om att de är världens vackraste sten. Och alla är unika

• MånenOchLuvan

Mycket kan sägas om Opaler märks det!

Västvind: ett rykte är ett rykte. Alltid älskat Opalen. För mig betyder den delvis min släkt som e bosatt i Australien sen över 30 år tillbaka och många av dem lär inte dyka upp på bröllopet. När jag var där förälskade jag mig i landet och om möjligt ÄNNU mer i denna ädelsten som de är så omåttligt stolta över därborta! Så jag vete katten om jag kan ändra mig. Håller nog med Selmorna i att jag hellre isåfall byter sten om 10 år än väljer något jag inte vill ha som inte betyder något.

Aleta: Schyssta länkar! Får en att dreggla ;)

Kattpoet: Härligt att jag inte är ensam om denna vackra sten! Men jag håller nog ändå med Selmorna igen att jag isåfall hellre byter sten än väljer något som är obetydligt för mig.

Selmorna: STORT tack! Det tipset tar jag verkligen med mig. Sarginfattning verkar vara vägen att gå faktiskt. Särskilt när jag tittar runt på nätet.

Glamourama: Än en gång säger jag som Selmorna: hellre byter jag sten om några år än väljer något som inte betyder något för mig. Jag sparar stora diamanter åt "vanliga" brudar :P

071101 2: Överväger saken. Flera som tipsat om att önska sig sådant i morgongåva. Men vi får se. Tanken på en vigselring med opal har liksom nött sig fast.

• Semlorna

Tänk bara på att när man väljer en sten som är ovanlig till den typen av ringar kan det vara svårare att få vissa modeller eftersom utbudet på stenarnas storlek och slipning är begränsad. Hoppas du hittar en guldsmed som kan ta in den typen av sten du vill ha.

Här har jag hittat lite inspiration till min ring, dom har några modeller med infattning som fungerar.
    http://www.engelbertstockholm.com/produkter/kollektioner/solitaire-co/5810

• Tube

jag är inte helt säker men har för mig att opaler kan missfärgas av olika medel som man normalt gör rent/ putsar upp ringar med. kan dock inte säga till hundra procent att det var just opaler men när jag jobbade på hos en guldsmed tidigare visade han ett skräckexempel på en ring där stenen helt förstörts av någon kemikalie. så för att vara säker kolla med en bra guldsmed så att du inte råkar ut för samma sak. 

Jag tycker helt klart att du ska välja den stenen iaf om du känner så starkt för den, det är ju som sagt bara att byta ut den om man inte gillar att den ser lite nött ut eller om den går sönder. har haft ringar med andra stenar än diamanter på mig dagligen i flera år och visst nöts de men jag tycker inte att det spelar någon roll, gillar de ringarna lika mycket än idag och har inte tänkt byta ut någon sten=)

• JustMeAndMyLove

hm, tänker att en liten opal, om man verkligen vill ha en, kan sättas innuti ringen?

Vi har fastnat för tanken att ha en lite liten azuro blå diamant i ringen, tanken är så fin tycker jag. Blå står väl för trohet (om jag mins rätt, var ett tag sen jag läste om det)

Kan det inte vara ett bra ställe att ha tex en Opal? Tycker den inte borde kunna nötas då?

• Semlorna

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-02 14:21:06 följande:
    hm, tänker att en liten opal, om man verkligen vill ha en, kan sättas innuti ringen? Vi har fastnat för tanken att ha en lite liten azuro blå diamant i ringen, tanken är så fin tycker jag. Blå står väl för trohet (om jag mins rätt, var ett tag sen jag läste om det) Kan det inte vara ett bra ställe att ha tex en Opal? Tycker den inte borde kunna nötas då?

Det är rätt svårt att få andra stenar än diamanter i den storleken och slipningen som krävs för det förstod jag när jag var till en guldsmed för att diskutera ring.

• JustMeAndMyLove
    Semlorna skrev 2010-11-02 14:39:52 följande:
      Det är rätt svårt att få andra stenar än diamanter i den storleken och slipningen som krävs för det förstod jag när jag var till en guldsmed för att diskutera ring.
    aha, okej, synd :/
Svar på tråden vad är det för fel på Opaler?