• wingbrud

Genom eld och vatten

Hej alla!

Vet att frågan varit uppe tidigare men jag hittar inte länken just nu.

Sareks låt "Genom eld och vatten" har ju en underbar text. Om man laddar hem noterna från Notpoolen, kan då pianisten själv spela det i ett långsammare tempo, eller finns det en speciell version till det?
    Sedan vet jag att någon skrev att Sarek har en ännu bättre kärlekssång, vilken???

Hoppas på svar.. Det brinner i knutarna...

• Svar på tråden Genom eld och vatten
  • ulda

Noter talar sällan om hur fort låtarna skall spelas (förutom när det står tal för metronomen, och man brukar ändå inte kolla upp sånt). Notpoolens noter brukar dock enbart vara melodi och ackord och inga pianonoter. Att det ska ha kommit ut riktiga pianonoter till den sången är inte så troligt. Men en riktigt duktig pianist kan läsa noterna och själv spela en stämma utifrån dessa noter (förutsätter ett visst mycket bra gehör och talang). Jag spelade piano i 7 år och kunde inte göra sånt, även om jag uppfattar mig som musikalisk. Att spela enbart ackord kan låta lite trist, men visst går det.

• Evangeline

De har en vacker låt som heter "Här vid din sida" som har en ljuvlig text. Och den är långsammare än den andra.

• Isabella

Evangeline! Kan du texten till den? Var kan man få tag i den?

/ Isabella

Svar på tråden Genom eld och vatten