Instämmer helt med föregående talare!
Såhär gjorde vi: Jag har ganska stor släkt och träffar dem minst ett par ggr om året, medan min blivande man aldrig träffar sin lilla släkt. Så istället för att bjuda 80 personer på min sida och 20 på hans sida så valde jag att ha en stor, informell fest när jag fyllde 30 år. Jag bokade en enkel kvarterslokal (nästan gratis) och lagade enkel mat i förväg som värmdes på festdagen. Av 80 inbjudna dök 50 gäster upp, till en totalkostnad på 10000 kr. Jätterolig och mycket uppskattad fest!
Därmed bjuder jag bara familjen och de närmaste vännerna på vårt bröllop. Släkten förstår att jag väljer bort dem, särskilt med tanke på att inga släktingar till blivande mannen var aktuella. Mormor är den enda som är bjuden på bröllopet, och hennes kommentar var "ja men det är väl inte så konstigt att du väljer bort släkten, du har ju precis haft en stor 30-årsfest!"
Så nu bjuder vi mellan 30-40 personer på bröllopet, ett klassiskt, tjusigt kyrkbröllop med fest på en restaurang, till en totalkostnad om ca 60000 kr (inkl allt utom bröllopsresan).
Min poäng är att om man vill ha ett tjusigt bröllop med en fest utöver det vanliga, då är det bättre att tänka till vilka gäster som är viktigast för en. Vilka vill DU (och din blivande) skratta tillsammans med på ER stora dag? Vilka bjuder du bara för att du känner dig tvungen? Ordna hellre en enklare fest vid något annat tillfälle för de personer som inte känns lika viktiga!
Tänk även på att när det gäller bröllopet är folk ännu mer inställda än vanligt på att paret i fråga kanske föredrar att gifta sig utomlands eller ensamma i rådhuset med två vittnen, etc etc.
Lycka till!!