• mmaddee

Sårar man folk man inte bjuder?

kom på att jag måste komplitera listan utav de vi skall bjuda.
    är rädd att såra en del annars som inte får komma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-20 11:12
    har redan bjudit 243 stycken

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-20 11:13
    rättare sagt tänkt bjuda.
  • Svar på tråden Sårar man folk man inte bjuder?
  • uppochhoppa

Jag tycker ni ska ta en funderare. Att inte bjuda behöver inte betyda att man inte är vänner. De flesta förstår att det finns gränser, både i budget, i logistik och i antal som kan få plats och ha roligt på samma fest. Man behöver inte bjuda samtliga arbetskamrater man jobba med, om man bara umgås privat med två exemelvis. Man behöver inte helelr bjuda all släkt om man inte umgås, ni väljer själva. Ett bra sätt är att planera in saker me3d de man inte bjuder, om man normalt umgås med dem, för att visa dem att de är vänner trots att de inte rymdes på bröllopet. Jag blir förvånad och glad varje gång vi blir bjudna, men räknar aldrig med det!

• MrsT2011

Instämmer helt med föregående talare!

Såhär gjorde vi: Jag har ganska stor släkt och träffar dem minst ett par ggr om året, medan min blivande man aldrig träffar sin lilla släkt. Så istället för att bjuda 80 personer på min sida och 20 på hans sida så valde jag att ha en stor, informell fest när jag fyllde 30 år. Jag bokade en enkel kvarterslokal (nästan gratis) och lagade enkel mat i förväg som värmdes på festdagen. Av 80 inbjudna dök 50 gäster upp, till en totalkostnad på 10000 kr. Jätterolig och mycket uppskattad fest!

Därmed bjuder jag bara familjen och de närmaste vännerna på vårt bröllop. Släkten förstår att jag väljer bort dem, särskilt med tanke på att inga släktingar till blivande mannen var aktuella. Mormor är den enda som är bjuden på bröllopet, och hennes kommentar var "ja men det är väl inte så konstigt att du väljer bort släkten, du har ju precis haft en stor 30-årsfest!"

Så nu bjuder vi mellan 30-40 personer på bröllopet, ett klassiskt, tjusigt kyrkbröllop med fest på en restaurang, till en totalkostnad om ca 60000 kr (inkl allt utom bröllopsresan).

Min poäng är att om man vill ha ett tjusigt bröllop med en fest utöver det vanliga, då är det bättre att tänka till vilka gäster som är viktigast för en. Vilka vill DU (och din blivande) skratta tillsammans med på ER stora dag? Vilka bjuder du bara för att du känner dig tvungen? Ordna hellre en enklare fest vid något annat tillfälle för de personer som inte känns lika viktiga!

Tänk även på att när det gäller bröllopet är folk ännu mer inställda än vanligt på att paret i fråga kanske föredrar att gifta sig utomlands eller ensamma i rådhuset med två vittnen, etc etc.

Lycka till!!

• MrsT2011

Jag kom på en sak till: När man läser bröllopstidningar får par som gift sig ofta frågan "vad har ni för tips till blivande brudpar?" eller "vad skulle ni ha gjort annorlunda?" Många svarar då att de rekommenderar att man inte bjuder fler än att man hinner hälsa på och byta några ord med varje gäst. Sen är ju frågan hur viktigt detta känns, men tänk på att det nog är omöjligt att hinna med om man har mer än 100 gäster...

• mattiasFästmö

fast jag kan tänka såhär, har ni stor släkt och ni har ekonomin så varför inte?

• Optimia

Nej, i princip tycker jag inte att man sårar någon genom  att inte bjuda dem. MEN: man ska göra en rätt klar linjedragning om vilka som blir bjudna och vilka som inte blir det, så att det finns en konsekvent linje.

Hörde för ett tag sen om ett bröllop där paret bjudit alla barndomskompisar med respektive FÖRUTOM en kompis. Jag förstod att den enda kompis som inte blev bjuden medan alla andra blev det, var lite ledsen och framförallt förvånad.

Man behöver inte bjuda hela kören eller alla kollegor, utan man kan välja dem man faktiskt umgås med privat också. Det är en sak att välja ut 2-4 pers av 20 att bjuda, än att välja 4 av 5 vänner.

De flesta förstår ju att man inte kan bjuda alla, och tar inte illa upp. Själv tar jag inte illa upp om någon halvbekant gift sig och jag inte blivit bjuden -- just för att jag vet att vi inte är nära vänner och att de hellre satsar på att bjuda närmare vänner än jag.

• Moster Stina

Eller så gör man som så att man bjuder MASSOR av vänner och släktingar till enklare mottagning efter vigsenl.
    Där kan man bjuda på dricka, och tilltugg/snittar, eller kaffe och tårta.

Sen kan en mindre klick (i vårt fall blir det ca 110 personer) dra vidare till en fest.

Min mamma var på en sån mottagning, och blev jätteglad över att vara bjuden, fast hon egentligen bara var brudgummens fars kusin.

Det är ju ett trevligt sätt att verkligen kunna bjuda MÅNGA! Och jag hade nog själv blivit glad över att få en sån inbjudan. Det är ju i alla fall mer än att bara bjuda in till vigseln, som vissa gör.

Vi hade alltså också typ 160-180 personer som vi ville bjuda, men fick höra att traktens enda festlokal absolut inte tar fler än 100. Då var det ju bara att sålla.
    Och resten får alltså tillsammans med de 100, komma på mottagning åtminstonde!
    Vi ska ha våran på en jättemysig och pitoresk hembygdsgård, där mina dräktklädda fiolsystrar sen underhåller!

Svar på tråden Sårar man folk man inte bjuder?