• GeneralElectric

Folkmusik på festen (Stockholm)

Vi ska troligen ha vår bröllopsfest mitt i Stockholm, men på en plats där det skulle passa finfint med inslag av folkmusik och folkdans. Det är ingenting vi själva håller på med alls, men jag tycker det är så vackert och skulle gärna vilja bjuda inte minst de utländska gästerna på upplevelsen.

Tyvärr kommer vi knappt att ha några pengar i budgeten till uppträdanden alls, eftersom vi ska ha ett jättebröllop med många gäster = dyrt.

Tror ni att studenter på t ex Musikhögskolan är intresserade av att uppträda på bröllop mot peanuts i ersättning? (Ja, jag vet att jag kan kontakta skolan/sätta upp lappar på skolan, så det behöver ni inte påpeka...)

För många år sedan hörde jag talas om en sång- och dansgrupp vid namn Klacklek, som då hade koppling till Musikhögskolan. Den verkar vara upplöst nu, men det är något sådant jag söker! (Se gärna:

)

• Svar på tråden Folkmusik på festen (Stockholm)
  • Kirsto

Klacklek var verkligen duktiga. Eller är, fast var för sig numera då. Danshögskolan har duktiga folkdansare. Ersättningen kan ju bara musikerna/dansarna säga något om, men egentligen är 1000:-/pers ganska minimum som jag ser det. Man bokar upp hela dagen att vara med på ett bröllop även om framträdandet är 10 minuter, plus övning.

Minsta grupp är nog en spelman och två dansare, men extra fint om det är två spelmän. Får du tag på antingen spelmän eller dansare har de säkert kontakter också.

• GeneralElectric

Tack för bra input, Kirsto!

Menade såklart även Danshögskolan; fastnade på Skeppholmens och Musikhögskolans sajter och sedan blev jag distraherad... Nu ser jag att det numera heter Dans- och Cirkus-högskolan!

Håller med dig om att man måste tänka på uppbokad tid, förberedelser etc. Både jag och M2B frilansar och vet alltför väl hur det är när folk förväntar sig att man ska göra ”roliga” saker mot ringa eller ingen ersättning. Klarar man det för 3 000:- vore det ju helt OK (även om vi blir skuldsatta för all framtid redan på festens nuvarande miniminivå...)! Svårt att tro att det inte blir dyrare  än så, men jag ska ta till mig dina tips och leta efter bra spelmän och dansare.

• Kirsto

Skeppis! Jag visste att det var ett ställe jag hade glömt bort. Där kan man säkert få kontakt med mindre proffsiga (dvs billigare) dansare också. Men studenter spottar oftast inte åt en tusing heller, så nog finns det hopp! Det är kanske något att önska sig i bröllopspresent av era föräldrar? Det är verkligen inte alla som har möjlighet att bidra ekonomiskt, men OM de ändå vill ge er en present så tycker jag att det är en bra idé att fråga! Jag håller tummarna för att ni får napp, och samtidigt för att ni slipper belåna er upp till öronen. Folkmusik är fiiiiint!

• Moster Stina

Hej!
    När gifter ni er?

Jag är folkmusiker, och kan kanske tänka mig att byta tjänster.

Svar på tråden Folkmusik på festen (Stockholm)