Ändra stavning på förnamn
Är de löjligt att ändra stavning på sitt förnamn?
jag heter Madeleine och vill byta ut den tråkiga stavningen till någog roligare tex Madelheineh.
vad tycker ni om de
Är de löjligt att ändra stavning på sitt förnamn?
jag heter Madeleine och vill byta ut den tråkiga stavningen till någog roligare tex Madelheineh.
vad tycker ni om de
nej fy. ändra inte!
haha vilken tur han inte ändrade.. hade sett knäppt ut :)
Madde: jag tycker inte du ska ändra! Jättefint namn faktiskt! Jag tror dock att de flesta blir mer eller mindre trött på sitt namn nån gång i livet men men.. det är ju som det är:=)
Ja jag får se hur de blir men detta var ju bara en tanke
Jag tycker man kan ändra stavning om man ändrar till en annan VEDERTAGEN stavning av namnet. Att göra som Clara och byta ut K till C tycker jag är helt ok, båda stavningssätten är ju vanligt förekommande.
Att peta in h eller z i namn där dessa bokstäver inte har någon som helst relevans ser bara _väldigt_ konstigt ut.
Skulle jag se namnet Madelheineh skrivet på en lista över t.ex. kursdeltagare, skulle jag faktiskt inte förstå att namnet uttalas Madeleine. Som Sebastiána skrev, skulle jag också tro att namnet uttalas Madel-Hejne. Betoningen blir en helt annan än när man stavar som du gör nu.
Jag har ett gammalt (och egentligen lättstavat) efternamn, men jag får ALLTID bokstavera det när jag t.ex. ringer och bokar tid någonstans. Det är lite jobbigt och jag är tacksam över att jag har ett förnamn som de allra flesta förstår hur man stavar.
Ett råd till er som funderar på "konstnärlig/kreativ" stavning av era kommande barns namn: K.I.S.S! (Keep it simple, stupid!)
Det är INTE roligt när ingen fattar vad man heter för att ens föräldrar försökt vara "speciella" och valt att stava ens namn på ett konstigt sätt. På FL såg jag en tråd där en mamma övervägde att stava sin dotters namn Caga. Detta skulle då uttalas Saga.
hoppas verkligen som tar Saga istället det ser bättre ut.. annars vet man ju varken ut eller in :P
Ja precis! Det är lite sorgligt att folk inte lärt sig vanliga uttalsregler, som att C framför en hård vokal (a) uttalas K och framför en mjuk vokal (t.ex. e) uttalas det S.
Samma sak är det ju med FL:s favorithatobjekt Kevin, som vissa vill stava Cevin men behålla K-uttalet av C. Problemet är ju bara att svenska uttalsregler säger att namnet ska uttalas Sevin.
Nu börjar vi kanske bli lite OT här...
Nja... känns lite "fjortis" (ta det inte personligt) att ändra stavningen till något "okonventionellt". Tycker det är lika "illa" med Yezzica t ex, som jag har en bekant som heter för att hennes föräldrar tyckte det var roligt när hon föddes. Hon själv skriver det Jessica om det inte är några formella papper, och funderar på att ändra det sedan för att hon är så trött på att bokstavera sin riktiga stavning, och för att hon tycker det ser ut som att hon försöker göra sig till...
Tycker du har en jättefin stavning på ditt namn redan. Jag som har ett efternamn som man får bokstavera tre gånger och ändå få felstavat skulle nog inte valt ett förnamn som INGEN ens kommer kunna gissa sig till hur det ska stavas. Och jag hade nog också uttalat H:et i mitten, Madel-Heine. Inte så snyggt tycker jag...
Man kan ju stava det Madelän också, men det är ju inte snyggt alls.