• mmadde­e
    Äldre 18 Oct 22:34
    9314 visningar
    21 svar
    21
    9314

    Ändra stavning på förnamn

    Är de löjligt att ändra stavning på sitt förnamn?
    jag heter Madeleine och vill byta ut den tråkiga stavningen till någog roligare tex Madelheineh.
    vad tycker ni om de

  • Svar på tråden Ändra stavning på förnamn
  • Amor in aetern­um
    Äldre 18 Oct 22:40
    #1

    Jag hade nog stannat vid Madeleine. Den andra stavningen du skrev tycker jag faktiskt helt ärligt inte alls ser fin ut. Men det kanske bara är jag.


    Det gör ju alla som de själv vill naturligvis och om du känner för det ...go for it. Men jag personligen skulle aldrig ha gjort det. Jag skulle definitivt ångrat mig.

  • mmadde­e
    Äldre 18 Oct 22:48
    #2

     


    Amor in aeternum skrev 2010-10-18 22:40:35 följande:
    Jag hade nog stannat vid Madeleine. Den andra stavningen du skrev tycker jag faktiskt helt ärligt inte alls ser fin ut. Men det kanske bara är jag. Det gör ju alla som de själv vill naturligvis och om du känner för det ...go for it. Men jag personligen skulle aldrig ha gjort det. Jag skulle definitivt ångrat mig.

    Vilken annan stavning tycker du är fin

  • Amor in aetern­um
    Äldre 18 Oct 22:50
    #3
    mmaddee skrev 2010-10-18 22:48:19 följande:
      Vilken annan stavning tycker du är fin
    Jag tycker att den stavningen du redan har är väldigt fin. :)
  • Äldre 18 Oct 22:51
    #4

    Jag har bytt ut K mot C i mitt namn, mycket för att vi var tre i min klass i grundskolan som hade samma namn, så vi skulle kunna särskilljas. Så jag gjorde sedan en stavningsändring hos skatteverket i samband med att jag gifte mig första gången.

    I ditt fall måste jag säga att jag tycker ditt nuvarande namn är finare än ditt förslag. Mitt flicknamn (efternamnet) var lite krångligt att stava så det var nästan skönt att få ett son-namn, jag var så trött på att bokstavera och säga om varje gång jag skulle ange mitt namn. Jag tror du kommer få liknande problem om du skulle ändra till den stavning du föreslår.

  • Ida F
    Äldre 18 Oct 22:52
    #5

    Hade inte heller ändrat stavningen. Den du har är fin. För att vara ärlig så såg det väldigt konstigt ut med den andra.

  • mmadde­e
    Äldre 18 Oct 22:59
    #6

    mm ja detta är ju bara en tanke men både jag och mina 4 barn har ett J mellan förnamn o efternamn då vi alla heter Jane som andranamn

  • Uppsal­abrud2­010
    Äldre 19 Oct 01:01
    #7

    Skulle också ha stannat vid den stavningen som du har idag, det andra såga bara väääldigt konstigt ut och ärligt det är inte kul att ALLTID, ALLTID, ALLTID behöva bokstavera sitt namn för folk för att de inte fattar. Jag har ett vanligt namn men får alltid förklara för andra hur det stavas.

  • Sebast­iána
    Äldre 19 Oct 08:08
    #8
    mmaddee skrev 2010-10-18 22:34:42 följande:
    Är de löjligt att ändra stavning på sitt förnamn?jag heter Madeleine och vill byta ut den tråkiga stavningen till någog roligare tex Madelheineh.vad tycker ni om de
    Jag hade inte ändrat stavningen till Madelheineh. Hur många tror du skulle uttala namnet rätt? De flesta skulle nog säga MadelHeijne (alltså uttalat 'h'-et).
  • Karame­llen
    Äldre 19 Oct 08:39
    #9

    Exemplet du gav i TS tycker jag (ursäkta) är rent förskräckligt faktiskt.


    Den stavningen du har nu är jättefin.
    Har sett en annan variant och det är en tidigare chef som stavade sitt namn "Madelaine" vilket också är fint tycker jag. Men börja inte blanda in en massa h'n, det ser bara galet ut.

  • Sebast­iána
    Äldre 19 Oct 08:57
    #10

    Hehe... en bekant till mig funderade på att ändra stavningen på sitt efternamn från Alström till Ahlztroem men ändrade sig tack och lov. Varför krångla till det liksom.

Svar på tråden Ändra stavning på förnamn