• Sivalinga

Var på inbjudan nämner man kuvertavgift?

Vi har bestämt oss för att ha kuvertavgift på vårt bröllop. Och nu undrar jag hur ni andra har författat detta på inbjudan?

Har man den informationen på samma blad som tid och datum? Eller har ni valt att ha den infon separat på sida 2 alt. i en inlaga som bifogas med inbjudan?  Vore väldigt tacksam ifall ni ger mig tips och råd på hur man utformar detta rent praktiskt men även formuleringen.

* Alla kommentarer om kuvertavgiftens vara eller icke vara undanbedes!

• Svar på tråden Var på inbjudan nämner man kuvertavgift?
  • Emblas Mamma

Jag måste bara fråga en grej,

är kuvertavgift när man betalar hela maten vad den kostar som gäst, så att brudparet inte betalar någon mat?

Bara vill ha det klart för mig vad det innebär :)

• Bröllopsnorpan

Jag tycker du ska ha det på första siden i inbjudan så ingen missar det! Infobladet kanske man inte läser så där jätte noga.

• Sörön10

Tydligt på första sidan. 

Antar att ni frånsäger er presenter? 

"Bröllopsmiddagen med efterföljande fest kostar xxx kr. Vi önskar oss inget utöver er närvaro". 

Eller nåt liknande kanske?

• 1700tal

Tyckte söröns förslag var bra. Tror det viktigaste är att vara tydlig för att undvika alla ev missförstånd.

• Karamellen

"istället för presenter mottager vi en kuvertavgift på Xkr per person"

• Verus

Jag tycker inte att man skriver att man inbjuder till bröllopsfest om man har kuvertavgift.

Vet inte riktigt vad man skriver istället men kanske något i stil med "Vi gifter oss (datum och plats) och ni är välkomna att närvara vid vår vigsel och efterföljande (middag/fest)" efter detta formulera något i stil med förslag ovan, jag tycker det låter bra att skriva som Sörön tipsat om, att middag/fest KOSTAR xxx kr. Istället för att hymla om "istället för presenter". Vi blev bjudna på bröllopsfest där kuvertavgiften var 500 kr per person, alltså 1000 kr för mig och sambon. Detta skulle alltså vara "istället för present". Men som brudpar tycker jag inte att man ska anta att gästerna hade tänkt lägga ut 1000 kr på present.
    Vad man skriver kanske beror lite på vad man tar i kuvertavgift, och vilken ekonomi gäsaterna har.  

• Karamellen

Kanske ska lägga till att vi fick en inbjudan (eller om man nu ska kalla det inbjudan ) där det stod nått sånthär om jag inte minns fel:

Välkommna till vårt bröllop!

vi gifter oss i XXXXX kyrka

lördagen XX/X 2010 kl 15.00

Namn & Namn

Därefter bröllpsfest på XXXXXXXgården

Klädsel: Kavaj

OSA senast xx/x till Namn eller Namn, tel 012-3456789
    Istället för presenter mottager vi en kuvertavgift på XXXkr per person

• Sivalinga

Tack, för alla svar! Kom gärna med fler tips och idéer!

Självklart kommer vi att undanbe oss presenter. "Kuvertavgift" är i våra ögon istället för presenter.

Emblas Mamma: Kuvertavgift eller vad man nu väljer att kalla de är en summa, som ska täcka middagen inkl. dryck, i vårt fall. Men de finns garanterat olika varianter.

• Myspys77

I norrland där jag bor är det väldigt vanligt med kuvertavgift. Oftast skriver man att " i stället för presenter önskar vi oss en kuvertavgift på xxx per person" eller något sådant. Hur mycker kuvertavgiften brukar vara varierar men från 200-400 kr per person är det vanligaste, oftast runt 300 kr. Jag tror inte alltid avgiften exakt speglar hur mycket middagen kostar utan tror mer det är ett bidrag till festen och att man slipper få massa presenter som man ändå inte vill ha.

• Myspys77

Glömde svara på din fråga, jag tror det är bäst att skriva det på första sidan så att det inte blir några missförstånd kring detta. Exemplet som Karamellen skrev tror jag blir bra.

Svar på tråden Var på inbjudan nämner man kuvertavgift?