• VinterBrud82

Kock saknas!!!

Vi börjar få panik nu.
    Vi hade en kock som skulle ställa upp och ordna allt som behövdes. (inte så mycket pga en VÄL planerad meny) och nu har han dragit sig ur!!

Jag gifter mig om 4 veckor, har frågat alla mina vänner o bekanta som jag trodde skulle kunna hjälpa till, men det skiter sig hela tiden. Har frågat 5 kompisars kompisar som är kunniga men "billiga".

VAD ska jag göra? Har ingen budget för att hyra in ett proffs... har redan planerat vissa delar och börjat förbereda saker så jag måste ha någon som fattar konceptet.... Paniken börjar komma.
    hjälp...

• Svar på tråden Kock saknas!!!
  • pluggisen

Hej!!

Var hur och när är detta?? jag är kock och hjälper gärna till om det itne är för långt iväg........

kram elin

• VinterBrud82

Örebro... 13 nov!!

• Aila

Hej Elin!

Finns det någon gymnasieskola med livsmedelsutbildning i närheten? Kanske det finns sistaårselever som kan vara till hjälp?

Om absolut alla alternativ är uttömda kanske ni kan kantakta läraren som ansvarar för tredjeårsstudenterna och höra om de anser sig ha några riktigt entusiastiska elever med stort ansvarstagande som verkligen visat att de brinner för yrket. Om ni förklarar och beskriver upplägget för er middag och beskriver förutsättningarna för läraren ( hur ser det tilltänkta köket ut, vilka arbetsytor finns, hur är det med kylar/frys, ugnar, spisar, vilka redskap finns, diskmaskin?) kanske han kan göra en bedömning om han anser att de klarar av uppgiften på ett tillfredsställande sätt. Är det ett trångt utrymme
    med lite resureser så bör man nog vara ha någon med viss erfarenhet. Men gästantalet spelar också en stor roll.

Du skrev inte hur många ni beräknas bli, är ni ett mycket stort sällskap kanske det blir en tuff uppgift för dem. Men det kan vara värt ett försök! Behöver ni serveringspersonal om det är en sittande middag kanske de även har några för den uppgiften. Gäller det buffé så behövs någon som ansvarar för att fat tas ut, fylls på och att det hela tiden ser rent och inbjudande ut.

En lärare kan också ha andra kontakter och värdefulla tips.

Kocken som dragit sig ur då- har inte han något förslag? Man kan tycka att han kunde ha tänkt på det innan han bestämde sig för att backa ur och försätta er i en stressande situation.

Min erfarenhet är att allt löser sig och jag hoppas att det ordnar sig till det bästa även för er.

Jag önskar er en underbar bröllopsdag och ett stort lycka till med allt!

• Aila

Hej VinterBrud82 skulle det stå!

• VinterBrud82

Det är tänkt att va buffé... vi kommer ha drygt 100 gäster. Vi har några som kommer hjälpa till i köket, men behöver den där personen som har lite extra koll och tar ansvar.
    Fick nu i morse ännu ett nej... det är 6e kocken jag frågat,
    Vi har verkligen planerat allt super smidigt...
    men det verkar som det är jobbigt att det är så i sista sekund.

• Georges

Hej,

Det är enkelt att tillaga confit de canard - Ank confit (på burk) - bara att värma upp - men det är  fantastiskt gott, klart på 15 minuter.  Servera till stekt potatis och svamp. Som förätt, kanske en terrin och som efterätt Macarons... Enkel mat som ser lyxig ut...

• VinterBrud82

ehh... som sagt så har vi redan planerat hela menyn, och redan påbörjat en del förberedelser. Jag tror inte att det bästa just nu är att ändra allt och börja om från början.
    Och sen var det ju det där att någon måste ju steka din potatis som du pratar om... det är ju den personen som saknas!!
    Men tack ändå Georges...

• Aila

Åh, man känner ju bara att man vill hjälpa er med ideér så att det löser sig.

Jag förstår att ni har maten/menyn fastställd och att det är den där personen som "styr upp" det hela som saknas.

Vad har ni satt för budget för den personen? I ett läge med relativt kort om varsel så får ni kanske ställa in er på att utgiften för den personen blir högre än vad ni räknat med.

I vissa situationer så får man omprioritera - finns det någon annan utgift ni kan dra in på istället? Om ni tittar på det kanske ni hittar något där som kan elimineras som ändå inte påverkar det stora hela. Har man exempelvis tänkt sig två praliner/gäst som dessert/gåva etc. kanske man kan plocka bort en, har man tänkt sig att köpa såpbubblor tll alla gästerna kanske man kan tänka sig att köra med enbart ris och att tärnor/syskon (om ni har det) har såpbubblor.

Brukar ni "fira" födelsedagar/jul och ge/få presenter? Har man en god relation med sina föräldrar kan man alltid undanbe sig all uppvaktning nästkommande födelsedag och hellre önska sig ett bidrag till den person som behöver hyras in bröllopet. Eller få det som en tidig julklapp. Ett praktiskt och användbart tips jag själv tagit till någon gång under min studietid!

Om ni har personer som hjälper till i köket så kan de ta hand om disk och undanröjning där så att den effektiva tiden minimeras för kocken. Det handlar inte en hel em/kväll/natt utan ett mer begränsat antal timmar. Hur många timmar det rör sig om vet ni säkert bäst själva.

Finns inte något som heter Taste It i Örebro - hyr de ut personal?

• VinterBrud82

Budgeten från börjar för kocken skulle ligga på runt 2000kr och då skulle han även hjälpa till med inköp och planering av mängder osv.
    Nu vet jag inte hur vi ska få råd att fixa kock på annat håll för våra föräldrar har redan bidragit på alla sätt de kunnat, och jag vill ju inte att det ska bli DOM som ska behöva känna av det här. Det är vårat bröllop och då ska vi stå för det... Men samtidigt är jag inte beredd att låna pengar, för jag tycker inte det är meningen att man ska behöva bli skuldsatt för att fira sin stora dag. Då är man fel ute...

Vi har redan prioriterat rätt tight redan från början så såpbubblor och diverse "krams"
    har vi faktiskt inte räknat med. Vi vill ha ett stilrent och bekvämt bröllop där man ska ha trevligt avslappnat och roligt ihop. Kontentatn... där kan vi inte spara in extra pengar tyvärr.

Ditt tips om för tidig julklapp/födelsedagspresent tror jag tyvärr inte vi kan be om. Vet att mina föräldrar redan nu har hjälpt oss så mycket de har kunnat. 
    Vi har även bett om att få ekonomisktbidrag till bröllopsresa istället för bröllopspresenter, så vi kan inte "spara in" pengarna på smekmånad heller.

Ja det är inte många timmar som kocken behöver greja med förberedelser o så... Jag har stor familj o de har lovat att hjälpa till så mycket de kan dagen innan och sånna saker så jag vet verkligen inte vad mer jag kan göra. 

Taste It är en riktigt bra och fin resturang med catering... får kanske höra med dom om vad de skulle ta för att ställa upp. Lite rädd för att priset ligger så mycket högre bara...

• VinterBrud82

Har ÄNTLIGEN hittat våran kock!! Stor sten som släpper från magen nu. Då kan vi äntligen börja fokusera på det vi egentligen skulle ordna med nu he he...

Tack alla för tipsen. MVH En stressad brud

• toast1madame

HEJ!! Har du hört med Smörgåsnissen i Örebro eller festfixarn...tror festfixarn har www.festfix.com . Letar du på sidorna här med företag så se på Nannys sida. Tror nog det finns någon som ställer upp trots den korta tiden.
    Lycka till!!

• Semlorna

VinterBrud82 skrev 2010-10-27 08:33:41 följande:
    Har ÄNTLIGEN hittat våran kock!! Stor sten som släpper från magen nu. Då kan vi äntligen börja fokusera på det vi egentligen skulle ordna med nu he he...Tack alla för tipsen. MVH En stressad brud

Åh härligt!

• VinterBrud82

toast1madame skrev 2010-10-27 10:11:51 följande:
    HEJ!! Har du hört med Smörgåsnissen i Örebro eller festfixarn...tror festfixarn har www.festfix.com . Letar du på sidorna här med företag så se på Nannys sida. Tror nog det finns någon som ställer upp trots den korta tiden.Lycka till!!

Har som sagt äntligen hittat min kock som jag skrev i inlägget över ditt... men tack ändå

Svar på tråden Kock saknas!!!