• mmaddee

Bjuda gäster enbart till kyrkan?

kan man enbart bjuda en del gästar till kyrkan dvs inte festen efteråt

• Svar på tråden Bjuda gäster enbart till kyrkan?
  • Alorna

Ja det kan man, men personligen skulle jag inte gå på ett sådant bröllop.

• mmaddee

kan man inte göra något fint tex dvs bara tipsa dem om att man skall gifta sig och de är välkommna till kyrkan.

• Alorna

Det som är "grejjen" för mig är att jag tycker det är olustigt att en del gäster går/åker iväg till festen och dom andra inte får följa med. Jag tycker det är att särbehandla sina gäster och själv skulle jag inte bjuda gäster till vigseln som inte är välkomna till festen också. Det är vad jag tycker iaf.

• mmaddee

Alorna skrev 2010-10-14 13:25:13 följande:
    Det som är "grejjen" för mig är att jag tycker det är olustigt att en del gäster går/åker iväg till festen och dom andra inte får följa med. Jag tycker det är att särbehandla sina gäster och själv skulle jag inte bjuda gäster till vigseln som inte är välkomna till festen också. Det är vad jag tycker iaf.

Jag håller med dig. Jag får se hur vi gör men man kan alltid tippsa en del om att vi skall gifta oss men inte nämna festen men jag vet inte vi får se

• Alorna

Att inte nämna festen skulle nog få gästerna att känna sig ännu mindre välkomna tror jag :(

• mmaddee

Alorna skrev 2010-10-14 13:29:25 följande:
    Att inte nämna festen skulle nog få gästerna att känna sig ännu mindre välkomna tror jag :(

ja jag kan ju tänka mig de men hur var de egentligen på victorias o daniels bröllop

• Alorna

Jag har ingen aning om hur deras bröllop var. Finner inget intresse för vår kunga familj tyvärr.

• Karamellen

Vi kommer ha ett litet bröllop. Vi bjuder endast våra föräldrar och syskon med respektive (och barn). Vi blir ändå ca 20 pers totalt.

Vi har sagt att vi inte vill att någon mer ska veta, detta för att vi inte vill ha mer folk i kyrkan helt enkelt. Jag vet att alla får komma till en vigsel i kyrkan, men risken/chansen att våra vänner/bekanta/släktingar som är mer eller mindre religiösa och som tillhör andra församlingar skulle få för sig att gå till just den kyrka vi ska gifta oss i kl 15 en lördag. OM någon går till kyrkan "bara sådär" är det på en gudstjänst en söndag.

En annan orsak är ju att det känns rätt "elakt" att bjuda in alla vänner och släktingar endast till vigseln. Känns ju jättedumt! "hej, kom och klä upp er och se när vi gifter oss, men sen får ni åka hem!" samtidigt som vi och våra utvalda drar vidare till fantastisk mat och annat skoj.

Nej, det känns inte så bra... Och en av mina mostrar är på mig rätt mkt om att hon vill bli inbjuden till mitt bröllop. Hon är väldigt religiös och det sticker väl lite i ögonen på henne att jag och sambon levt ihop i snart 10 år utan att ha gift oss. Speciellt nu när vi har barn också. 

Fast å andra sidan vet jag inte om det skulle skapa mer irritation över att de inte ens fick veta nått om vigseln... Men i kyrkan vill vi ju bara ha med de de som följer med på middagen efteråt...

• KlaraV89

Jag skulle nog inte heller bara gå om jag endast vart bjuden till vigseln, personligen som gäst så är det själva festen som är största behållningen på ett bröllop för mig.

• Houdini

Vi har ju stt sk Thebröllop och bjuder efter vigseln på tårta och skumpa i försammlingshemmet, sen på kvällen ska vi gå på resturang med lilla familjen ;)
    alla 25 st.

Vi har bjudit ca 35 personer till kyrkan

• Lexa

Jag tycker att allting beror på vilket sätt man gör det. Vi skall gifta oss 11 juni 2011 och har väldigt stor släkt och mycket vänner. Många i släkten umgås vi inte med annat än på släktträffar eller vissa bröllop. Vi känner ändå att vi vill kunna bjuda alla då vi vet att många skulle bli ledsna om de inte fick se oss vigas. Vi har däremot inte råd att ha en bröllopsmiddag/fest för närmare 150 personer. Vi kommer att gifta oss i mina blivande svärföräldrars trädgård (de har en stor hästgård) dit vi kommer att bjuda alla och ha champagnemingel med bröllopstårta efteråt. Ca 11-15 tiden. Senare på kvällen kommer vi att ha middag på en restaurang för våra närmaste vänner, syskon och föräldrar, ca 37 st i stan. Då blir det ingen särbehandling på det viset då vi har en mottagning efter vigseln för alla. Det handlar inte om att särbehandla någon utan att ge alla som vill en chans att se oss vigas vilket ändå är det de flesta kommer för att se. Så tänker vi.

• Houdini

Hmm jag räknade precis antal personer i gästlistan och det var inte ca 35 st det var 48 st *asg*

• Amor in aeternum

Jag skulle inte gå om jag bara hade varit bjuden till vigseln. Jag hade faktiskt blivit stött och lite ledsen. (kanske inte om man bara är ytligt bekanta) men om det hade varit släkt, familj och personer jag kallar mina vänner så hade jag blivit ledsen.

• Junibrud2011

Sätter man in annons i tidningen (eller om det sprids på annat sätt) så kan den som vill komma till kyrkan. Själv skulle jag inte bjuda in folk bara till kyrkan. Har flera bekanta som bara gått till kyrkan på cermonier för att de inte var bjudna på festen. Tror att de var arb.kamr. och av dem kanske man bara bjuder ett fåtal?

• Piiiip

Vi bjuder in de vi vill och kan till festen, men om någon frågar eller är verkar nyfikna om vårt bröllop t.ex. kollegor och grannar så säger jag att "vi gifter oss då och då och till kyrkan får ni gärna komma. " För de som behöver tydligare instruktioner än så kan man tillägga att vi har begränsat festen så den är bara för släkten och de närmaste, då förstår alla. Ingen har hittills tagit illa vid sig.

Sen vet jag inte om någon kommer till kyrkan, men gör de det så är det ju bara roligt!

• lmcl

Jag tycker det är helt ok att bjuda folk enbart till vigseln. Jag skulle t ex inte vilja ha med mina kollegor på festen, men jag skulle bli glad om de ville vara med på vigseln iaf. Och på samma vis om någon jag inte kände så väl skulle bjuda mig till vigseln skulle jag bli glad och hedrad, och samtidigt tycka det var skönt att slippa gå på en fest där jag inte kände någon.

Och enligt etikettgurun Ribbing är det helt i sin ordning att bjuda vissa till enbart vigseln. Om man tycker det känns snålt kan man ju ha lite bubbel efter vigseln, innan övriga gäster drar vidare till festen.

Svar på tråden Bjuda gäster enbart till kyrkan?