• Pinkgrape

Hjälp med vigselplats?

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp med vigselplats.

Vi vill inte gifta oss i kyrkan, min sambo vägrar absolut den saken. Jag vill inte heller gifta oss mig stadshuset, då det känns lite stelt och ospeciellt.

Först funderade vi på sommarbröllop ute i mina föräldrars sommarstuga, som ligger på en liten ensam ö, men sommarbröllop känns inte riktigt som min grej. Det är inte vad jag vill.

Vi har nu bestämt oss för att 8 oktober 2011 ska det hela gå av stapeln, förhoppningsvis. Dock så har vi inte en aning om vart själva vigseln ska ske. Känns lite riskabelt med utomhusbröllop den tiden på året, speciellt nu när vi i år har snöstorm 14 oktober.

Nu har det mer och mer börjat kännas som att antingen måste jag ge med mig och faktiskt ha vigseln i stadshuset, eller så måste han ge med sig och ha den i en kyrka. Det känns så himla tråkigt.

Är det någon som har något förslag på en annan vigselplats, så mottages det tacksamt.

• Svar på tråden Hjälp med vigselplats?
  • Aleta

Ett pampigt museum kan vara fint. Eller någon ordenslokal om de hyr ut.

• 1700tal

Har ni snöstorm idag?! Antar att du bor långt norrut!

Kan ni inte hitta en öppen botanisk trädgård i närheten som har en paviljong eller orangeri som backup ifall det blir nederbörd?

Ombord på en båt? Finns många såna som hyrs ut till evenemang.

Herrgård eller liknande ställe där ni gifter er i en av salarna (alltså inte i ett kapell)?

Är ni många gäster? Det avgör ju förstås svårigheten..

• Pinkgrape

Ja, ända uppe i Skellfteå :D Började snöa inatt och verkar inte ge sig.

Så vitt jag vet finns det inga botaniska trädgårdar, orangerier, herrgårdar eller båtar som hyrs ut här. Utbudet på lokaler och platser är tyvärr väldigt litet.

Det finns en herrgård som är riktigt fin, som förut var restaurang och hyrdes ut. Idag är den dock privat bostad och går inte hyra.

Att vi blir 80 - 100 gäster gör ju också att saken blir lite svårare, då det flesta ställen bara rymmer upp mot 40 - 60 gäster.

Ja, och museum här är också svårt. Haha känns som att vi gått igenom alla alternativ och nu står det mellan pest eller kolera (Kyrka eller Stadshus) och någon av oss kommer bli besviken, tyvärr.

• S2011

Hotell Aurum?

Best Western Malmia?

Bägge hotellen har konferens- eller bankettmöjligheter - kanske finns nån fin salong som ni kan vigas i?

Vi har vår bröllopsmiddag i festvåningen på ett hotell här, bm tyckte först det kändes lite märkligt men han ångrade sig när han såg lokalen :)

• Pinkgrape

Vi har funderat på Aurum faktiskt, iallafall för middagen. Vigseln skulle vi helst vilja ha någon annanstans, men om vi inte hittar något annat, så då kanske det får bli så iallafall.

Det är ju absolut värt att kolla :)

• Jeez

Beror iofs hur nära Skellefteå man vill vara, men det finns ju flera byagårdar. Har för mig att jag varit på några där man kunnat vara ca 100 pers sittande. Finns lista på kommunens sida, men man måste förstås kolla genom alla för att veta hur många som får plats, för någon sådan sökbarhet hittade jag inte.

Annars är ett tips att prata med de borgerliga vigselförrättarna -de kanske har tips på ställen de varit på tidigare!

• Pinkgrape

Ja, det är klart. Vi vill helst hålla oss i centrala stan, men går det inte, så går det inte.

Nu har jag dock pratat med min sambo och han börjar mjukna för idén om att gifta sig i kyrkan. Det kanske inte har framgått, men JAG vill gärna gifta mig i kyrkan och HAN vill gärna gifta sig i stadshuset. Vi har därför letat en gyllene medelväg, som inte verkar finnas.

Nu är det ju så att jag gärna vill gifta mig i en kyrka som hör till en annan församling, kan man prata med dom där och höra om det går bra?

• Jeez

Pinkgrape skrev 2010-10-14 12:40:22 följande:
    Ja, det är klart. Vi vill helst hålla oss i centrala stan, men går det inte, så går det inte. Nu har jag dock pratat med min sambo och han börjar mjukna för idén om att gifta sig i kyrkan. Det kanske inte har framgått, men JAG vill gärna gifta mig i kyrkan och HAN vill gärna gifta sig i stadshuset. Vi har därför letat en gyllene medelväg, som inte verkar finnas. Nu är det ju så att jag gärna vill gifta mig i en kyrka som hör till en annan församling, kan man prata med dom där och höra om det går bra?

Ni kan välja vilken svenskkyrklig kyrka som helst, förutsatt att en av er är medlem, så prata med dem!

• Pinkgrape

Okej, men det låter ju jättebra :) Nu när sambon faktiskt gett med sig :P

Svar på tråden Hjälp med vigselplats?