• Lombard

Finska kärlekord sökes!

Hej!
    Vete tusan var jag skulle lägga tråden så provar här.

Jag ska vara brudtärna på min kompis bröllop. Hennes blivande är från Finland. Är det någon som kan hjälpa mig med ett ordspråk om kärlek på finska? Störst av allt är kärleken tex. Jag kan ju sätta mig och söka på nätet men direktöversättning ord för ord brukar inte bli så bra. (Han pratar svenska - det är bara en kul grej i mitt tal tänker jag mig.)

/tacksam om någon vill hjälpa. 

• Svar på tråden Finska kärlekord sökes!
  • Julibrud och nästan 30

Jag kan hjälpa dej hur lång vill du att dikten ska vara hittade en massa fina tex. denna:

Tänään otan
    puolisoksi ystäväni,
    jonka kanssa nauran,
    jonka keralla
    uneksin,
    jonka vuoksi elän.

fri översättning:

Idag tager jag min vän till maka/make, den som jag skrattar med,den jag drömmer om och den som jag lever för.

eller denna hör man ofta på bröllop i Finland

Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä;

rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei
    käyttäydy sopimattomasti,
    ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele
    kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä,
    vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se
    peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
    Rakkaus ei koskaan häviä.

Översättningen på denna kommer senare ;)

• Julibrud och nästan 30

Den sista dikten är Störst av allt är kärleken på finska märkte jag då jag läste den på svenska nyss :)

• Optimia

Är din kompis blivande man finsk- eller svenskspråkig? Om han är finlandssvensk (dvs. svenskspråkig finländare) kan det bli lite "eeeh, jaha" om du läser upp kärleksord på finska.

Har han däremot finska som modersmål uppskattar han säkert några rader på finska

• Lombard

Wow! Ja, jag tänker mig typ ett kort citat. Tar jag en lång text blir det nog körigt med uttalet. Störst av allt är kärleken är jättebra!
    Jo, han pratar både finska och svenska. Haha, annras hade det nog blivit lite underligt det har du rätt i.

• Lombard

Tack snälla för hjälpen!

• Julibrud och nästan 30

Varså god och lycka till :)

Svar på tråden Finska kärlekord sökes!