• themandys

Vad ska ni göra med tårtan?

Hej allihopa!

Jag och min fästman sitter och funderar på det där med tårtan och vet inte riktigt hur vi ska göra med den, så vi skulle vilja höra hur ni valt att göra.

Ska ni ha tårta och efterrätt, eller ha tårtan som efterrätt? Om ni har efterrätt, när planerar ni i så fall att äta tårtan?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Vad ska ni göra med tårtan?
  • Emblas Mamma
    themandys skrev 2010-10-07 10:11:16 följande:
    Hej allihopa! Jag och min fästman sitter och funderar på det där med tårtan och vet inte riktigt hur vi ska göra med den, så vi skulle vilja höra hur ni valt att göra. Ska ni ha tårta och efterrätt, eller ha tårtan som efterrätt? Om ni har efterrätt, när planerar ni i så fall att äta tårtan? Tack på förhand! :)
    jag tycker med det är JÄTTEkrångligt att bestämma..

funderade först på att ha tårta och kaffe som efterrätt och kanske lite praliner eller after eight till.. man är ju inte så sugen på tårta när man redan fått efterrätt..

men nu vet jag inte.. vår släkt är full av gamla traditioner och på ett vanligt födelsekalas så kör dom med både efterrätt och sen tårta.. så vi kanske borde ha både ock i alla fall!

Frågan är vad man ska göra och hur mycket extra det kommer kosta..

• Moster Stina

MIN sambo går inte med på annat än både och. För att han älskar efterrätter helt klart. Men man brukar ju ia alla fall inte vara vrålhungrig efter förrätt och huvudrätt...

Men vi kommer i alla fall bjuda på superenkel kladdkaka på hallonsspegel (hallonsås), med en klick grädde. Billigt och enkelt!

Senare under kvällen tar vi tårtan. Det är också ett bra sätt att få folk att stanna lite längre på. De flesta är ju nyfikna på tårtan!

Men observera att det nästan jämt blir massor av tårta över! Kanske onödigt att betala så mycket för den då. Brukar kosta mellan 30-50 kr/person.
    Vi har hittat trevligt bröllopsrecept på nätet som vi ber några vänner att svänga ihop. De vet dock inte om det än...he he

• mattiasFästmö

Vi kommer ha tårtan som efterrätt tycker att det skulle kännas dumt och utdraget om man först ska äta middag, som alltid tar tid med tal och allt sånt. Och sen så ska man ha kaffe och efterrätt, och sen ytterligare lite senare kaffe och tårta. Så vi kommer ha en liten paus när man får sträcka på benen och röka och sånt, och efter det så kommer vi skära upp tårtan

• ClaraH

Först hade vi tänkt ha ost till efterrätt och en pralin med kaffe efter det, men nu har vi ändrat oss och tar en efterrätt. Sen blir det ett uppehåll och folk får röra sig lite och sen tar vi tårtan och börjar därefter med dansen. Vi funderade på att börja med dansen innan tprtan och sen göra ett uppehåll, men vi är oroliga för att dansen inte kommer igång igen sen.

• Ezna

Helt allvarligt!! Man är sååå mätt efter middagen att "tårta på tårta" känns fullständigt onödligt!! 
    (T.o.m männen är mätta!! )
    Och kaffe två gånger... nä, ha hellre tilltugg lite senare på kvällen! Och kanske nattamat om det skulle behövas! =)

• themandys

Tack så mycket för alla förslag och ideér, alla har verkligen väldigt skilda tankar om hur det ska va :P

Jag tror dock att det lutar åt att vi tar tårtan som efterrätt. Vi får se till att den blir riktigt smarrig bara så att den utan tvekan kompenserar för efterrätten ;) Kanske kan man ha ett par tal medan tårtan skärs upp så upplever inte folk det som onödig väntan?

Håller med om att det är en bra idé men lite tilltugg senare på kvällen, det har varit enormt uppskattat på de bröllop jag varit på!

• eigollet

Vi hade bara tvårätters, paus, tårta, bröllopsvals och sen KALAS!

Det var väldigt uppskattat av gästerna att inte behöva sitta vid en lååååång middag och sen vänta ännu längre till tårtan.
    Det blev liksom lagom både i tid och mängd mat. Efter tårtan drog dansen i gång och varade hela natten lång!

• themandys
    Emblas Mamma skrev 2010-10-07 10:16:33 följande:
    vår släkt är full av gamla traditioner och på ett vanligt födelsekalas så kör dom med både efterrätt och sen tårta.. så vi kanske borde ha både ock i alla fall! Frågan är vad man ska göra och hur mycket extra det kommer kosta..
    Försök att strunta i vad du tror att släkten vill och förväntar sig, fokusera istället på att få det som ni vill ha det, för oavsett vad kommer det ju att bli toppen ;)
  • ClaraH

Ezna skrev 2010-10-07 12:39:11 följande:
    Helt allvarligt!! Man är sååå mätt efter middagen att "tårta på tårta" känns fullständigt onödligt!! (T.o.m männen är mätta!! )Och kaffe två gånger... nä, ha hellre tilltugg lite senare på kvällen! Och kanske nattamat om det skulle behövas! =)

Vi kommer inte att ha kaffe två gånger utan servera ett efterrättsvin till efterrätten.

• Hanna och Petter

Vi kommer ha efterrätt å sen tårta men precis som ClaraH kommer vi bara ha kaffe till tårtan (men tårtan kommer nog egentligen va en cheescake för vi är inte så förtjusta i tårta).

Som efterrätt kommer vi ha en god ost med hjortronsylt och till de desertvin. Skulle nog tycka de kändes lite mycket med söt efterrätt å sen tårta men ville ändå ha trerätters så de finns nog med tid att dela upp talen på... :)

Svar på tråden Vad ska ni göra med tårtan?