• Karamellen

"snabbvigsel" i kyrkan?

Vi är uppe i planeringen av vårt extremt lilla bröllop, det kommer bli mycket litet och intimt, precis som vi vill ha det. Jag vill helst gifta mig i kyrkan av religiösa skäl men vi funderar på hur det går till? Om man bara har ett fåtal gäster/vittnen, måste man genomgå en halvtimmes-timmes lång vigsel i kyrkan då? Hur går det till? Jag vet att en borgelig vigsel kan vara extremt snabb. Svägerkan gifte sig borgeligt och hade valt den långa versionen och den var på nån minut bara.. Finns det flera "versioner" av vigslar i kyrkan eller går det till på ett enda sätt?

• Svar på tråden "snabbvigsel" i kyrkan?
  • effy999

Jajemensan! Det måste man. Man blir helt enkelt inte gift annars. Prästen måste följa de föreskrifter som finns.

Vi ska göra precis som du beskrev den 20 november. Vi var och träffade prästen igår och gick igenom allt. Jag tror att det kommer bli jättehäftigt att vara bara vi två, en präst och vittnen i en av Stockholms största kyrkor.

Kör på! Det blir ett minne för livet!

• Karamellen

Men ska det sjungas psalmer också?? Välsignelsen och bön osv kan man ju inte hoppa över,d et förstår jag. Men ska det sjungas också?

• effy999

Jajemensan! Vi ska sjunga psalmer också. Det ingår. Minst två stycken. Prästen sade att vi får ta så gott det går

• Kjell Präst

Det ska sjungas psalmer, två stycken. Böner och bibeltexter ska också vara med - och så förstås de juridiska delarna; Frågorna. löftena och tillkännagivandet. Men det tar inte särskilt lång tid i alla fall, om inte prästen håller ett lååååångt vigseltal så kan man nog komma ner på runt tjugo minuter. Jag har haft ett par sådana vigslar - och de har varit riktigt fina!

• Karamellen
    Kjell Präst skrev 2010-10-04 19:18:10 följande:
    Det ska sjungas psalmer, två stycken. Böner och bibeltexter ska också vara med - och så förstås de juridiska delarna; Frågorna. löftena och tillkännagivandet. Men det tar inte särskilt lång tid i alla fall, om inte prästen håller ett lååååångt vigseltal så kan man nog komma ner på runt tjugo minuter. Jag har haft ett par sådana vigslar - och de har varit riktigt fina!
    Jaha, det tar inte längre tid ändå? Tycker att de vigslar vi varit på har varit väldigt långa..!
  • effy999

Vår vigsel skulle gå på en halvtimme sade prästen igår.

• Marängtrollet

Ha ha, förlåt! Helt OT men vi har bestämt oss för en kyrkvigsel med min syster och min BM´s bror som vittnen, vi är tondöva allihopa! Kommer låta gräsligt i kyrkan så hoppas prästen kan klämma i...=) =)
    Har faktiskt inte tänkt på det förrän nu.

• Kjell Präst

Marängtrollet skrev 2010-10-04 21:01:20 följande:
    Ha ha, förlåt! Helt OT men vi har bestämt oss för en kyrkvigsel med min syster och min BM´s bror som vittnen, vi är tondöva allihopa! Kommer låta gräsligt i kyrkan så hoppas prästen kan klämma i...=) =)Har faktiskt inte tänkt på det förrän nu.

Jag hade en gång en begravning med bara fyra personer närvarande - men två av dem råkade vara körsångare! Det blev väldigt vackert. Men jag har nog mer erfarenhet av tondöv församling. Då brukar jag själv sjunga så det ljungar i kyrktaket

• Sebastiána
    Karamellen skrev 2010-10-04 19:15:22 följande:
    Men ska det sjungas psalmer också?? Välsignelsen och bön osv kan man ju inte hoppa över,d et förstår jag. Men ska det sjungas också?
    En kyrklig vigsel är en vigselGUDSTJÄNST och därför måste den gudstjänstens alla moment, t.ex två psalmer, finnas med.
  • Sebastiána
    Kjell Präst skrev 2010-10-04 19:18:10 följande:
    Finns det någon gräns för hur många psalmer man får ha med? Vi har jättesvårt att bestämma oss. Det finns så många vackra. Vi har lyckats få ner det till 4, men det är väl bäst att hålla sig till 3 eller?
  • tågjäntan

Sebastiána skrev 2010-10-04 21:45:28 följande:

Finns det någon gräns för hur många psalmer man får ha med? Vi har jättesvårt att bestämma oss. Det finns så många vackra. Vi har lyckats få ner det till 4, men det är väl bäst att hålla sig till 3 eller?

Varför det? Fast det kanske beror på om ni ska ha några solosånger eller annat. Ska ni inte det så tycker jag det skulle funka med 4 psalmer.

• Kattpoet

Min borgeliga vigsel  tog 25 minuter, jag har varit på borgliga som  tagit 30 min.... min kyrkliga vigsel tog  20 min  men det var  14 år sen.

Jag tror du kan orka stå still i 20 min och det kommer inte kännas som 20 minuter, det går så snabbt så man underar vad som hände.

• Jeez

Jag har haft små vigslar, inklusive två psalmer (fast då har vi inte haft många verser på varje) och tal på en kvart.

Det som tar mer tid vid en "stor" vigsel är ingången (säg att den är ca 3 minuter), att man måste tala långsammare när många ska höra, göra fler uppehåll osv, tid när någon går fram och hämtar bukett, solister går fram och ställer sig/avslutar, solon, och så utgången -som också blir längre.

Vid en liten vigsel så brukar man stå där framme när man börjar, och även om det spelas musik så blir det kortare än när man tittar på sina gäster/blir betittad. Så räknar man ihop det så är det 15 min... Det är åtminstone min erfarenhet... sen kan ju talet förstås vara långt eller kort också vid en liten vigsel och man kan välja många verser på pslamer etc.

• Karamellen
    Jeez skrev 2010-10-05 11:52:01 följande:
    Jag har haft små vigslar, inklusive två psalmer (fast då har vi inte haft många verser på varje) och tal på en kvart.Det som tar mer tid vid en "stor" vigsel är ingången (säg att den är ca 3 minuter), att man måste tala långsammare när många ska höra, göra fler uppehåll osv, tid när någon går fram och hämtar bukett, solister går fram och ställer sig/avslutar, solon, och så utgången -som också blir längre.Vid en liten vigsel så brukar man stå där framme när man börjar, och även om det spelas musik så blir det kortare än när man tittar på sina gäster/blir betittad. Så räknar man ihop det så är det 15 min... Det är åtminstone min erfarenhet... sen kan ju talet förstås vara långt eller kort också vid en liten vigsel och man kan välja många verser på pslamer etc.
    Ja, det är ju något jag funderat över! Om man ska gå in ändå, fastän man bara har ett par vittnen och inga andra gäster?
  • Jeez

Karamellen skrev 2010-10-05 13:29:41 följande:
    Ja, det är ju något jag funderat över! Om man ska gå in ändå, fastän man bara har ett par vittnen och inga andra gäster?

Det är en smaksak och det är lite olika i olika kyrkorum också. I den stora där jag jobbar, så blir det mest naturliga att man går tillsammans, präst, brudpar och vittnen och samlar sig och så sätter vaktmästaren igång kyrklklockorna...

Svar på tråden "snabbvigsel" i kyrkan?