oj.. jag vet inte.. :)
rent spontant tycker jag det låter jättemycket, men vad vet jag?
Såhär står det på systembolaget:
Hur mycket går det åt till festen?
Så står du då och ska köpa vin till festen och undrar hur mycket som går åt. Vi försöker hjälpa dig med några riktlinjer, men du känner dina vänner bäst och vet hur mycket de kan tänkas dricka.
Så här många glas räcker en flaska till:
Rött vin 5-6 glas
Vitt vin 6-7 glas
Mousserande vin 7-8 glas
Dessertvin 12 glas
Öl 33 cl 1-2 glas
Öl 50 cl 2 glas
Avec 17-18 glas (4 cl)
En vinbox innehåller motsvarande fyra flaskor vin och räcker alltså till ungefär 24 glas.
Hur mycket dricker folk?
Om du serverar fördrink, räkna med 2 glas per person. Några dricker mer, andra nöjer sig med ett. Glöm inte dem som vill ha alkoholfritt.
Vid en trerättersmeny är det kutym att servera ett glas vin/en flaska öl till förrätten och två glas vin till varmrätten. Du kan alltså grovt räknat utgå från att det till en trerättersmeny för åtta vuxna går åt en flaska vin till förrätten, två-tre flaskor till varmrätten och en till desserten. Naturligtvis spelar det stor roll hur stora glas du har när du räknar åtgången, och här får du själv avgöra vad som är rimligt. Fyll inte glasen till mer än hälften, så att det finns plats att snurra det för att frigöra aromerna. Vinet kommer att smaka så mycket mer!
Det går åt mer dryck om du ställer fram den på bordet än om den serveras. Räkna med en halvflaska per person till varmrätten. Tänk också på att några kanske föredrar att fortsätta med förrättsvinet till varmrätten, eller hellre dricker öl genomgående. Se också till att det finns vatten att dricka genom hela måltiden för alla gäster.
Glöm inte att några kanske vill ha alkoholfritt. Systembolaget har bra alkoholfria alternativ till fördrinken, vinet, ölet och dessertvinet.
Detta blir ca. 50 flaskor vin på 100 personer om ni bara har huvudrätt och dessert.
50 flaskor vin för ca 100 kr st = 5000 kr.
men det finns betydligt billigare vin osm faktiskt är gott med, t.ex J.P Chenet :)
sen kan man ju räkna samma på ölen. Så jag tror inte du kommer upp i 15.000 :)
Räknade snabbt, kan mycket väl ha gjort lite fel, men lycka till i alla fall:)