• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • Jämntjock

Finafia: Så lite så, det är ju det vi skriver här för- bolla ideér Stolsöverdragen för 25:-/st inkl tvätt blir nog svårslaget... Ett sådant lakan kostar 19:- och sen tillkommer band. För att inte tala om allt jobb med att tvätta dem sen, och vad sjutton ska man med 100 lakan till sen?!

Jag förstår absolut er matångest! Vi har en rejäl dos sådan, och vi jobbar inte ens med mat! :-O

Vi skulle vilja hyra en kock som kommer till lokalen och lagar vår huvudrätt, samt några tjejer/killar som kan servera och senare stå i bar. Vi har själv typ nada kontakter inom den branchen, men det verkar ju som om någon här är ganska välförsedd med sådana Tror du det skulle kunna gå att få tag på en kock som vill jobba så, och vad tror du det skulle kosta i så fall? Det svåra är ju att maten är så viktig och eftersom man inte känner någon kock så känns det som att man famlar i blindo- man vill ju att det är en duktig kock som tar sitt ansvar och levererar god mat och hur ska man veta det innan?!

Förrätt och dessert vill vi fixa själv, som det ser ut nu iallafall men det lär säkert ändras ett antal gånger till innan det är dags

Vi kommer köpa all vår sprit i Tyskland, det är överlägset billigast och ska bli en trevlig dagsutflykt till våren

Alla tiders har jag ingen erfarenhet av tyvärr

• finafia

oh...allt känns plötsligt lite lättare när man får respons...;)

allt kommer bli finfint...det vet jag innerst inne...får börja dra i mina kontakter efter jul...

ja, klart ni kan ha kock på plats.. vad jag har hört så ska hon Pia H vara duktig o många som e nöjda...hon brukar även ha dukar, personal osv... det bästa är juh med en kock som brukar vara där är att hon känner till köket på erikslund o vet vad som behövs tas med etc..
    vi kommer oxå ta en tripp till tyskland...man sparar in massor av pengar på det sättet..

ska ni ha 3 rätters o sen tårta? du har säkert sagt det tidigare, men ja du vet...;)
    en fråga till, ska ni ha någon slags snitt till brudskålen precis i början...?

• Kyllie

Hej tjejer!

Läser att några av er är från ystadtrakten så passar på att slänga in en fråga om nåt helt annat, nämligen sömmerska/skräddare. Vet ni någon duktig och billig sådan? Vill sy upp en medeltidsinspireradklännig, ganska lätt mönster (tror jag). Vore supertacksam för hjälp!

• Jämntjock

Finafia: Ja, visst gör det?! Glad att denna tråd finns

Jo, vi ska ha trerätters plus tårta. Sambon vill väldigt gärna ha det så även om jag tycker det hade räckt länge med tårta istället för dessert. Han är rädd att middagen, och därmed hela festen, ska bli för kort annars.

Får kanske kolla upp den där Pia H då. Ovanligt efternamn, måste ju vara släkt med en bekant till mig på något sätt.

Snitt till brudskålen tror jag inte vi ska ha. Vi kommer fotas direkt efter vigseln så det kommer bli en stunds väntan för gästerna. I väntan på oss vill vi att gästerna ska ha något att tugga på eftersom de annars kommer vara utsvultna innan det är dags för middag... Vad vet jag inte riktigt än, men några olika enkla munsbitar. Tips mottages tacksamt!

Kyllie: Tyvärr har jag inte så bra koll på det där, skulle själv eventuellt behöva hjälp av en sömmerska vad det lider. Säg gärna till om du hittar någon Lycka till!

• Jämntjock

Åh, glömde fråga! Har ni funderat på bröllopsresa? Ska ni åka, och i så fall vart och när? Många brudpar önskar sig pengar tilll bröllopsresan istället för en massa skålar och annan skit (sorry ). Vad tycker ni om det? Jag skulle tycka det var så himla kul att överraska sambon med en bröllopsresa i morgongåva och åka direkt på söndagen. Sticka iväg på nåt äventyr i en vecka eller så. Problemet är ju att en sån resa vi skulle tycka var kanon går loss på typ 60000:- och det finns noll och ingen chans att jag ska kunna spara ihop så mycket pengar- dessutom i hemlighet...

• FruFiddeli

Oj oj här har det skrivits en massa, vad kul=)!! Visst e det mysigt med jul nu, man får ju verkligen den rätta känslan med all snö!!

Jämntjock: Jätte fin ring!!! Tänk vilken tur man kan ha=). 

finafia: Jag har också tänkt på det här med runda bord som du var inne på, just för att man ska kunna prata med fler, men jag tror det tar för stor plats om man ska göra som du sa och göra en kvadrat ist.. Tror nog att det blir bäst med E bord för vår del och sen får man tänka till ordentligt när man gör bordsplaceringen så det inte blir sådär segt som det kanske kan bli om man hamnar på fel ställe.. 

Jag tycker det är jätte snyggt med stolsöverdrag men kommer inte ha det själv för vi tycker det känns lite onödigt men det blir absolut en mer bröllopskänsla på dukningen om man har det och 25 kr var ju skit billigt! Var är det någonstans, hyr de kanske ut dukar också? Kolla bara så de passar till stolarna, vet inte alls hur det fungerar men jag har för mig att stolarna var ganska låga i ryggen.

Man kanske skulle kolla den där Pia H, Ronny pratade också om henne.. Hade som du Jämntjock också helst haft kock på plats och som du säger finafia så är det ju jätte bra med någon som kan köket..

Vad häftigt det hade varit om du kunde fixa en bröllopsresa som morgongåva! Fast det är ju onekligen lite svårt att spara ihop 60000 i smyg, annars också för den delen=). Vi ska önska oss presentkort på en resebyrå för att sedan ta en restresa med våra bästa vänner och deras flicka. Vart spelar egentligen ingen roll, reser man med barn så är det mest bara skönt om det är så praktiskt som möjligt=).

Kyllie: Har tyvärr inte heller någon koll på det där med sömmerska.. Eller förresten så vet jag att min svärmor fick en klänning upp sydd av en duktig kvinna när vi var på bröllop förra året. Vet inte alls var hon håller till eller vad hon kostar men jag kan kolla upp hennes namn och nr.. 

• FruFiddeli

Å just det, nu har jag köpt allt material till inbjudningskorten och festhäftena och jag vet precis hur jag vill att de ska se ut så nu ska här sättas igång och pyssla! Så kul!!

• teddy66

Oj vad kul att läsa allt.

Jämntjock: Jätte fin ring. har själv funderat på något liknade men in i titan. Då min förlovingsring är i titan.

Finafia: Var hittade du stolsöverdragen till 25 kr? Har själv funderat på om vi ska ha stolsöverdrag men vi får se hur det blir.

Frufiddeli: Va kul att du kan börja pyssla med inbjudningarna nu. Spänd på att kanske få se resultatet :)

Kyllie: Sömmerska känner jag inte till. Vet bara de på gågatan i ystad men vet inget om kvalitet och pris. Har en kollega till mig vars kompis syr som hobby, hon sydde upp sin egen brudklänning. Henne hade jag ev tänkt fråga om jag skulle få uppsytt. http://lottas.vcustom.se/ 

Jag har hört gått om Pia H vad jag tror har varit/är hon på St Herrestad gästis. 

Tänkte på bordsplacering. Man kan väl vinkla borden så inte så många sitter med ryggen åt? Tänkte även på det med "blombågen". Mina föräldrar tycker nog att vi ska en sådan men jag vill inte. Oftast ser man ju inte alla gäster eller brudparet för den står i vägen. Och hur trevligt är det!?

Får försöka ta ta i planerandet efter jul. Så trist när sambon inte engagerar sig och förstår allt som måste planeras. Han tror lixom allt går fort och det inte är så mkt.Vägrar planera själv eller tillsammans med föräldrar/svärföräldrar. 

• FruFiddeli

Visst ska jag visa korten när de är färdiga=).

den där Pia blir ju barar mer och mer intressant. Är det någon av er som är inne på att använda henne som kock?

Jag har också funderat på det där med brudbåge men jag tror att vi kör på den stora de har till att ha ute, får räcka med det för som du säger så tycker jag också att det skymmer för mycket om man ska ha en vid bordet.. 

Ja nu när julen snart är här får man ta en liten paus i planerandet, kan behövas ibland. Tråkigt att din BM inte engagerar sig kanske han också kommer igång efter jul och känner att det börjar bli dags.

Finafia: Jag hittade en bild (annons på blocket)där de dukat med fyrkantiga bord, knoppa lakan som stolsöverdrag och dukar, hon hyrde tydligen ut för 10kr..

Ganska snyggt ändå att placera borden så.. Hmm det tål att tänkas på..

Knoppa lakan

• teddy66

Passar på att skriva lite.

Mkt tjusig bordsplacering och dukning. Fast det verkar lite trångt med 3 i bredd. Men på så sätt kan man ju vinkla borden så man inte sitter helt med ryggen emot brudparet.

Det blev ingen provning av klänning förra fredagen :( Allt gick fel. Sambon kunde inte komma hem i tid, fick själv flå upp till Vinslöv, spolarvätsklan tog slut vid Sjöbo och efter Höör tappade jag bort var jag skulle. Så jag fick avboka tiden (då var jag redan försenad) och köra hem igen. 
    Men så var vi i Köpenhamn i helgen. Råkade gå förbi Lillys butik och slank in där. Men de hade bara tidsbokning så vi gick vidare till Houses of Brides. Hon hjälpte mig direkt och fick provat 3 klänningar. Alla i samma stil då jag inte hade något konkret som jag ville prova mer än draperad och utan axelband.  Föll för klänning nr två. Så vacker och inte alls som jag tänkt från början. Hon gav lite tips på vad jag skulle tänka på. Klänningen var tyvärr uppsydd på deras begäran typ och var på rea. Men jag kan ju inte köpa den andra klänningen jag någonsin provat och 10 månader innan vigsel? 

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??