• vickanofilip

tatuering som morgongåva

vad tycker ni? en tatuering på mig som morgongåva? jag ger ju en bit av min kropp för alltid till min älskade... inga namn men väl ett budskap.. ab imo pectore,, ad infinitum! *(av hela mitt hjärta.. till evigheten!)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tatuering som morgongåva
  • JustMeAndMyLove
    katarina t skrev 2010-09-29 07:36:10 följande:
    Nej. Presentkort på tatuering till honom - ja. Annars är det ju du som ger dig själv en tatuering, lika kul som när folk ger pengar till välgörenhet och man får ett kort där det står att de gett pengar...
    Själv blir jag jätteglad av kort där en person gett pengar till välgörenhet som present till mig. Fick flera sådana i julklapp. Det visar bara att personer vet var mina prioriteringar ligger.

Tycker det är en vacker ide, morgongåvan är ju inte längre det den var utan en symbol, finns inget så symbolisk för evighet som en tattuering i min värld!

• vickanofilip

nu har jag bokat tid till min allra första tatto.. är lite pirrig.. jag har alltid velat ha en så nu blir det en sol/måne och stjärnor med barnens namn i. stor som en snusdosa sittandes på vaden.. hjälp!! men det ska bli kul!!. den till min älskade kommer på axeln till bröllopet.. hoppas det blir bra bara.. är lite nervös.. aj! gör det jättejätteont?? jämför smärta med ngt annat ni som kan och vet..

• JustMeAndMyLove
    vickanofilip skrev 2010-10-06 13:20:54 följande:
    nu har jag bokat tid till min allra första tatto.. är lite pirrig.. jag har alltid velat ha en så nu blir det en sol/måne och stjärnor med barnens namn i. stor som en snusdosa sittandes på vaden.. hjälp!! men det ska bli kul!!. den till min älskade kommer på axeln till bröllopet.. hoppas det blir bra bara.. är lite nervös.. aj! gör det jättejätteont?? jämför smärta med ngt annat ni som kan och vet..
    Alla tycker det känns olika, men jag tyckte det var exakt som när man försökte rita på armarna med en vassare blyertspenna när man var mindre. Det liksom skrapar och efter att man skrapat ett tag blir det ömt och gör lite ont.

Men det gjorde på låååånga vägar mycket mindre ont än jag trott! Jag tattuerade min handled/underarm senast och just när nålen slår i en sena är det rätt obehagligt, men knappast outhärdligt :)

Ta det lugnt bara och slappna av. De tar alltid en paus om man ber om det!

• vickanofilip

det låter ju bra och lugnande... det kanske finns bedövningssalva?!

• mattiasFästmö
    vickanofilip skrev 2010-10-06 13:20:54 följande:
    Det är lite som om du skulle sitta med ett rakblad eller en skalpell och rista i huden, inte såpass att det går hål och kommer blod, men ändå en bit ner i översta hudlagret om du förstår? om och om igen. jag tyckte nästan att det var lite skönt, en skön smärta, för att den var ganska lagom
  • JustMeAndMyLove
    vickanofilip skrev 2010-10-06 14:59:04 följande:
    det låter ju bra och lugnande... det kanske finns bedövningssalva?!
    Du får absolut inte använda bedövningssalva, den slappar av muskler och skin, även om bara en aning, vilket kan leda till att när salvan mister effekt från tattueringen en annan form och blir ful.

Det är jätteviktigt att inte ta någon salva på innan eller värktabletter som förtunnar blodet.

• vickanofilip

ok jag ska inte bedöva mig... hoppades bara liiite att det kunde gå för alla skrämmer upp mig så MEN jag har ju fött tre barn med snitt så jag är ju van vid smärta så det borde ju gå... Tack för all information!!
    Ni som vet.. hur ska man sköta den efteråt den närmsta tiden? speciella skötselråd?

• mattiasFästmö

vickanofilip skrev 2010-10-06 20:06:08 följande:
    ok jag ska inte bedöva mig... hoppades bara liiite att det kunde gå för alla skrämmer upp mig så MEN jag har ju fött tre barn med snitt så jag är ju van vid smärta så det borde ju gå... Tack för all information!!Ni som vet.. hur ska man sköta den efteråt den närmsta tiden? speciella skötselråd?

tvätta den med en mild oparfymerad tvål två-tre gånger varje dag, och smörj in den med ett ordentligt lager helosan salva efteråt. Det kommer klia som satan när den läker och det är jätteviktigt att man inte kliar. Inte heller pilla på den eller dra loss skinn om den fjällar. Man ska inte heller duscha direkt på tatueringen, alltså hålla strålen direkt mot tatueringen. Eller bada badkar eller badhus eller basta. För det kan ge infektioner. Men det är runt två veckor man behöver pyssla med det, och det är inte alls så jobbigt som det låter, så länge man tvättar den och smörjer in den flera gånger om dagen. Det känns som om den läker jättefort

• AndréaK

Vi tatuerade båda in vårt vigseldatum =) underbart minne och blir upprymd, varm och lycklig varje gång jag tittar på den =)

• JustMeAndMyLove
    mattiasFästmö skrev 2010-10-06 20:25:28 följande:
      tvätta den med en mild oparfymerad tvål två-tre gånger varje dag, och smörj in den med ett ordentligt lager helosan salva efteråt. Det kommer klia som satan när den läker och det är jätteviktigt att man inte kliar. Inte heller pilla på den eller dra loss skinn om den fjällar. Man ska inte heller duscha direkt på tatueringen, alltså hålla strålen direkt mot tatueringen. Eller bada badkar eller badhus eller basta. För det kan ge infektioner. Men det är runt två veckor man behöver pyssla med det, och det är inte alls så jobbigt som det låter, så länge man tvättar den och smörjer in den flera gånger om dagen. Det känns som om den läker jättefort
    Vill tipsa om att man kan köpa salvor hos själva tattueraren (i de flesta fall) då helosansalvan gjorts om för några år sedan. Den är inte antibakteriell längre vilket gör att det finns andra som passar bättre till just tattueringar/sår :)

Det sa i vart fall han som gjorde min första tattoo för några år sedan! Kan ju ha ändrats sen dess, det vet man aldrig ;)

• bridesilly

ja gav min man ett presentkort på tatuering som morgongåva. han har velat göra en stor tatuering på ryggen som han nu kunde göra, han blev jätteglad.

• Granatöga

Jag tycker det är en jättebra ide, speciellt om man vet att den andra vill ha en..

• Semlorna

Se till att ha med dig något sött eller energigivande (godis, nötter eller liknande) samt något att dricka.

Jag har en rätt stor tatuering och tycker inte det började göra riktigt ont förrän efter 1,5 timmes tatuerande, innan dess var det obehagligt men helt okej. Men det var fortfarande uthärdligt då det gjorde som ondast och det var ändå över mage/höftben som är rätt känsligt.  

Min tatuering läkte utan sårskorpa och gjorde inte ont alls efteråt men jag tror jag hade tur. Tvättandet efteråt är viktigt att vara noga med och sen att smörja ofta så tatueringen håller sig fin och inte spricker mer än nödvändigt. Jag använde helosan eftersom tvålen man tvättar sig med är antibakteriell och det räckte för mig.

Svar på tråden tatuering som morgongåva