• Pad82

Alternativ till presentationer av gästerna

Halloj. Sitter och funderar lite kring festprogrammen och huruvida vi ska presentera gästerna eller ej. Tycker det är ett jättetrevligt inslag, men de gäster som kommer på vårt bröllop är i stort desamma som varit med på ett antal andra bröllop som vi varit på de senaste åren.

Jag tänkte därför kolla om någon har något annat tips på vad man skulle kunna göra för att undvika att det blir så likt de andra festprogrammen.
    Just nu lutar det åt att strunta i presentationen helt... Man kanske kan hitta lite gemensamma saker hos gästerna och på så vis få en slags presentation... ja jag vet inte... Ni får gärna komma med tips och ideer.

Tack tack

• Svar på tråden Alternativ till presentationer av gästerna
  • Aleta

Vi gjorde lite annorlunda, vi gjorde listor över folks relationer till oss. 

I festprogrammet fanns det två sidor med listor, den ena sidan hade titeln "konstellationer" och den andra "släkt och vänner".

På sidan med konstellationer var alla olika orkestrar och föreningar som vi har varit med i uppräknade och alla medlemmar som var närvarande på festen stod listade under sin rubrik. Bruden och/eller brudgummen fanns ju med i varenda en.

Den andra sidan (släkt och vänner) hade rubriker som:
    Mammor/svärmödrar
    Pappa/svärfar
    Döttrar
    Svågrar
    Svägerskor
    Morbröder
    Fastrar
    Kusiner
    Syskon
    Syskonbarn
    Befryndade fränder och fränkor (alla ingifta och sambor)
    osv.

Sedan fanns det:
    Studiekamrater
    Jobbarkompisar
    Styrelsevänner
    Hästvänner
    Festvänner (alla som vi inte kunde placera någon annanstans)
    Nästa generation (alla barn som vi inte var släkt med)

Vi såg till att alla fanns med på minst ett ställe. De flesta fanns ju under flera rubriker.

För oss var detta ett bra sätt. Dels hade vi 120 gäster, så en presentation av alla hade tagit massor med plats och dels så tycker jag själv att det är så tråkigt att ens yrke alltid ska få så stor roll. Jag avskyr frågan "vad jobbar du med?" som den första man får.

• Pad82

Tack Aleta! Det var ju ett jättebra förslag!! Ska genast skissa lite på det! Tack tack!

• Sebastiána
    Pad82 skrev 2010-09-28 11:44:53 följande:
    Halloj. Sitter och funderar lite kring festprogrammen och huruvida vi ska presentera gästerna eller ej. Tycker det är ett jättetrevligt inslag, men de gäster som kommer på vårt bröllop är i stort desamma som varit med på ett antal andra bröllop som vi varit på de senaste åren. Jag tänkte därför kolla om någon har något annat tips på vad man skulle kunna göra för att undvika att det blir så likt de andra festprogrammen.Just nu lutar det åt att strunta i presentationen helt... Man kanske kan hitta lite gemensamma saker hos gästerna och på så vis få en slags presentation... ja jag vet inte... Ni får gärna komma med tips och ideer.Tack tack
    Om alla gästerna känner varandra behövs väl ingen presentation alls.
Svar på tråden Alternativ till presentationer av gästerna