• Midvinterflicka

My cards - erfarenhet någon?

Finns det någon på forumet som har handlat på mycards.se? Har det funkat bra för er att handla därifrån?

Jag har funderingar på att handla papper till inbjudningskort o dyl och beställa egen stämpel därifrån.

Har ni annars andra tips på vart man kan handla fina papper till trycksakerna?

• Svar på tråden My cards - erfarenhet någon?
  • ClaraH

Tar upp tråden igen. Jag letar stämpel. Har någon använt beställda stämplar med egen text till inbjudningskort? Hur gjorde ni då, det skulle vara kul att se exempel,

• Sörön10

Ja, vi har en bild i galleriet. 

Det var lite meckigt men vi gjorde vår bild i photoshop, sen var det att mäta och fixa. Skicka korrektur och hålla på! =) Men det gick och vi är grymt nöjda!  

• ClaraH
    Sörön10 skrev 2011-02-27 10:39:23 följande:
    Ja, vi har en bild i galleriet. 

Det var lite meckigt men vi gjorde vår bild i photoshop, sen var det att mäta och fixa. Skicka korrektur och hålla på! =) Men det gick och vi är grymt nöjda!  
    Snyggt! Ni mailade alltså ett korrektur? Förstod inte riktigt på hemsidan hur man skulle gå till väga. Hur stor  stämpel beställde ni? Vad beställde ni för stämpeldyna och hur stor var den?
  • Sörön10
    ClaraH skrev 2011-02-27 10:52:07 följande:
    Snyggt! Ni mailade alltså ett korrektur? Förstod inte riktigt på hemsidan hur man skulle gå till väga. Hur stor  stämpel beställde ni? Vad beställde ni för stämpeldyna och hur stor var den?
    Kommer tyvärr inte ihåg, men ja, vi mailade en bild! Sen skickade hon tillbaka och kollade så det var rätt! Den hon svarade med tyckte vi var för grynig så vi skickade en ny. Hennes program kanske var lite knas, men då blev det iaf rätt! 

Den var monterad iaf. Rätt stor och kostade 150 kr.

• ClaraH

Vad du svarar snabbt! Undrar också om stämpeldynan. Köpte du den där också?

• Sörön10
    ClaraH skrev 2011-02-27 11:00:20 följande:
    Vad du svarar snabbt! Undrar också om stämpeldynan. Köpte du den där också?
    haha jobbar vid datorn och kan inte låta bli att kika BT! Blev en rutin förra året när man satt här hur många timmar som helst!  

Vi köpte faktiskt dynan på Panduro! Ville kika lite och hittade då den på rea!  
  • ClaraH
    Sörön10 skrev 2011-02-27 11:06:50 följande:
    haha jobbar vid datorn och kan inte låta bli att kika BT! Blev en rutin förra året när man satt här hur många timmar som helst!  

Vi köpte faktiskt dynan på Panduro! Ville kika lite och hittade då den på rea!  
    Då passar jag på att fråga lite till. Var det svårt att "pricka in" texten så att den kom rätt. Vi tänkte stämpla direkt på kortet, men det kanske är svårt att göra det rakt. Man har ju inte hur många kort som helst att prova på. Jag bor nära panduro så jag ska kolla deras stämplar. tack för tipset.
  • Sörön10
    ClaraH skrev 2011-02-27 11:19:51 följande:
    Då passar jag på att fråga lite till. Var det svårt att "pricka in" texten så att den kom rätt. Vi tänkte stämpla direkt på kortet, men det kanske är svårt att göra det rakt. Man har ju inte hur många kort som helst att prova på. Jag bor nära panduro så jag ska kolla deras stämplar. tack för tipset.
    Vi gjorde som så att vi tryckte på ett annat papper och klistrade sedan fast det på själva kortet. Så det är liksom flera lager. Det vita pappret hade struktur och var nån slags skissblock för konstnärer, köpt på akademibokhandeln! Sen hade vi ett guldpapper, från samma affär som vi satte det på och sedan hela kalaset på kortet! Då blev det så lite (och billigt) svinn som möjligt! 

Men det var rätt lätt att centrera. Själva stämpeln är ju bara liite större än trycket.  
  • Sarastiko

Jag har också köpt stämpel från mycards och sen embossat =) Blev nöjd, gjorde direkt på själva inbjudan. finns bilder i mitt galleri =)

• ClaraH
    Sarastiko skrev 2011-02-27 19:55:46 följande:
    Jag har också köpt stämpel från mycards och sen embossat =) Blev nöjd, gjorde direkt på själva inbjudan. finns bilder i mitt galleri =)
    Jättefina! Svårt att embossa? Blir det dyrt?

Har du fått hjälp med att göra monogrammet?
  • BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2011-02-27 21:59:28 följande:
    Jättefina! Svårt att embossa? Blir det dyrt?

Har du fått hjälp med att göra monogrammet?
    Nej embossa är inte svårt, men man ska ju ha en värmeblås till det, som kostar ett par hundralappar. Om man nu inte vill stå över brödrosten, men det är ju lite mer tidskrävande och kanske inte riktigt det man behöver när man gör så många av något.
  • Midvinterflicka

Jag har köpt min stämpel på mycards och embossat, det blev jättebra. Har tyvärr ingen bild men kanske lägger upp en i galleriet längre fram.

Jag beställde en stämpel med eget monogram, ca 5x6,5 cm. Monogrammet hittade jag på www.bryllup.dk, kolla under "download".

Använde brödrost och det gick hur bra som helst. Det jag fick vara noga med var att trycka i stämpeln ganska hårt eftersom mitt papper var lite strukturerat. Annars går pulvret inte ned i strukturen på pappret ordentligt. Har man ett helt slätt papper är detta inte något problem.

Det man också ska tänka på är att ta bort överflödigt pulver med en liten pensel, annars blir det inte snyggt.

Jag gjorde så att jag stämplade 4 kort, hällde på pulver på samtliga, tog bort pulver som hade hamnat fel med penseln på samtliga. Slutligen värmde jag korten över brödrosten. På det sättet går det lite snabbare än om man gör samtliga moment med ett kort i taget.

Det är inte svårt att embossa och pulvret är drygt så det är inte så dyrt. Himla kul och effektfullt!

• Sarastiko

jag beställde monogramet från länken de rekommenderar på mycards hemsida.
    Jag hade aldrig embossat förr men klarade av det =) Jag satt faktiskt vid brödrosten och gjorde mina HAHA
    58 stycken ovanför en brödrost =) gick så bra så. Det är inte dyrt att embossa, pulver o dynan kostar ingenting =)

Vi kommer använda stämpeln på festprg också och antagligen på vigselprg också. =)

Lycka till =)

• BlackWIngedAngel
    Sarastiko skrev 2011-02-28 21:31:38 följande:
    jag beställde monogramet från länken de rekommenderar på mycards hemsida.
    Jag hade aldrig embossat förr men klarade av det =) Jag satt faktiskt vid brödrosten och gjorde mina HAHA
    58 stycken ovanför en brödrost =) gick så bra så. Det är inte dyrt att embossa, pulver o dynan kostar ingenting =)

Vi kommer använda stämpeln på festprg också och antagligen på vigselprg också. =)

Lycka till =)
    Oj, vilket tålamod du har! :) Jag var väldigt tacksam över min värmeblås när jag gjorde våra trycksaker.
  • Sarastiko

haha jo tydligen har jag det, trodde inte att jag hade det.. Fast har ju haft lååång tid på mig att pyssla. Nu ska det göras 110 (minst) festprg också. Då stämplar jag dem, och fyller i med silverpenna då det blir för dåligt tryck på en del

• fialia

Jag skall beställa stämpel däriftån....

Vad betyder att embossa?

• BlackWIngedAngel
    fialia skrev 2011-03-02 08:26:36 följande:
    Jag skall beställa stämpel däriftån....

Vad betyder att embossa?
    Embossa är när du häller ett särskilt pulver över stämpelfärgen, häller av överskottsfärgen och värmer/smälter pulvret som sitter på texten. Då blir texten upphöjd på pappret.
Svar på tråden My cards - erfarenhet någon?