• 87an

    Allt för 10.000 kr. Går det?

    Jag och min sambo vill gifta oss, men vi har en tajt marginal och kan inte spara så mycket. Om vi ska spara ihop en stor budget kommer vi inte kunna gifta oss förrän om flera år! Tilläggas kan att vi redan varit förlovade och velat gifta oss sedan 07, men då hade vi inte ekonomin alls att spara något...


     


    Så min fråga lyder; Kan man få in allt på 10.000 kr? Klänning och sånt går ju att låna eller köpa begagnat för en billig peng, men kan man ha gäster då? Hur gör man med mat osv? Ringar? Osv....


     


    Tips och förslag mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Allt för 10.000 kr. Går det?
  • justlove

    du kan ju ha KuvertsBröllop genom att tydligt avsäga er bröllopspresenter och istället är presenten ett bidrag till ert bröllop=)


     


    6 månader innan bröllopet kan ni börja små handla lite gran för en ca 2-300 i månaden som viner eller så. i julklapp till varandra kan ni köpa varandra något till bröllopet, tex ringarna, eller något annat.


     


    om du ska ha middag kan du använda brudbuketten som bordsdekoration även om du ska ha tärnor, be även tärnorna stå för kostnaden för sin klänning då de sj får välja klänning med lite hjälp av dig då du kanske väljer färgen.


     


    gör inbjudningskorten själva och till de närmaste kan du ge dem i handen så sparar du portot, eller skicka via mail. 


     


    genom att göra maten sj kan man spara massa pengar, kolla på begangnade brudklänningar 


     


    be någon ni känner om hjälp med att laga maten och ge personen i uppgift att sköta att maten fylls på och att vin eller annan dryck inte tar slut:)


     


    hoppas ni får ett riktigt bra bröllop=)

  • Uttan

    Vilken årstid ska ni ha bröllopet? Passa på att fynda redan nu om du ser något ni skulle behöva. Tex, ringar eller kostym. Beror mycket på hur många gäster man vill ha med.


    Man behöver ju inte ha middag heller. Bara någon dryck och tilltugg som snittar och nötter går ju med. Har man få gäster kan man ju ha middag och "mingelfest" om man vill ha råd att bjuda många.


     

  • Sebastiána

    Folk gifte sig ju förr fast de var helt utfattiga så det är klart att man kan gifta sig för 10.000:-

    - Förmiddagsbröllop där man bjuder på lunch/brunch/snittar och te + tårta


    - Pick-nick-bröllop (om det är sommar och fint väder)


    - Gift er väldigt sent så att gästerna redan ätit och bjud på tårta och kanske nattamat


    - Meddela att ni tänker fira vigseln på en viss restaurang (i lämplig prisklass) och att de som vill fira med er gärna får komma dit och äta (och då välja mat och betala själva)


    - Kuvertbröllop - personligen betalar jag hellre än bidrar med att laga mat.


    - Eller gift er nu med bara middag för familjen och bjud på fest när ni har mer pengar - t.ex på er femåriga bröllopsdag. Eller också förnyar ni era löften när ni varit gifta i 10 år och bjuder på stor fest då istället.

  • Kattpoet

    Sätt er ner och fundera vad ni måste ha på ett bröllop och vad ni kan vara utan.


    Dekorationer , googla och hitta vad nu kan göra själva, det finns massa tips.


    Fråga dina vänner vad de kan göra för er istället för bröllopspresenter, har ni bra vänner ställer de upp.


     


    Jag såg härom dagn i tidningen  en brud i rödklänning och med en löv krona på huvudet, jag brukade göra dessa som barn  när jag lekte prinsessa, men det funkade här med.

  • Trä

    Bröllopet är en fest. Det finns inte en enda detalj som är obligatorisk men det tar ett tag att komma på vad man själv verkligen inte vill vara utan. Man är så fullmatad av hur allt "ska vara". (För många är det i och för sig också viktigt att det inte blir för annorlunda mot mallen...)

  • Houdini

    vi är i samma situation men vi gifter nu den 11 december.
    Och vi har nu köpt våra kläder ca 900 kr för oaa bägge, ringarna hade vi sen innan.

    Vi kommer gifta oss i kyrkan och har bjudit ca 35 personer efter vigseln bjuder vi på Champange och tårta med kaffe i församlingshemmet.
    Senare på kvällen ska vi gå på resturang med våra familjer var och en betalar för sig själva. Och familjen tyckte det var en jättebra ide' för de vet ju att vi velat gifta oss i flera år.

    Tårtan/tårtorna kommer vi baka själva, jag tror den största kostnaden blir skumpan.

    Men jag tror vi hamnar under tio tusen med god marginal faktiskt.

  • 4everUrs

    Hej,

    Klart det går =) man får bara shoppa smart tex kolla in www.2hearts.se där har dem perefekta tillbehören för bröllopsfest.. Tänk Smart så går det

  • RockTroll

    Vi har precis skrotat vårna idé om stort bröllop för att våran ekonimi blev oförväntat sämre och vi har sagt att vi SKA gifta oss nästa år. Kommer nog gå på ca 20 000 men då är det footgraf inräknat som inte brukar vara så billigt. Vi ska fotas av en riktig fotograf, sen gifta oss i rådhuset och därefter middag på restaurang med släkten. På kvällen funderar vi på att ha en bröllopshemmafest för vännerna och kanske gå på krogen :) eller ta in på ett hotell beroende på humöret och orken.

  • RockTroll

    Jag har förresten önskat mig min bröllopsklänning i julklapp så ska få den av mina föräldrar :)

  • liiine89

    Vår budget ligger också på typ 10 000:- och vi ligger bra till! Har köpt brudklänning ny från Tradera, märket KidoIn (från Hong Kong) 75l läsk, dukar, ljus, öl, kostymen hade min m2b. Lokalen kostar 1800 med porslin, diskmasking, kyl&frys, två soffor, många matbord, helt nyrenoverat och mysigt som tusan! Vigselringarna är halft betalda, ska betala 600kr till. Kyrkan bokad! En liten del av buffén är köpt (frys grejer) Ca 50personer kommer.

    Allt ligger just nu på ca 4600:-
    Kvar återstår tårtan, resten utav buffén, brudskor, brudbukett, vigselringarna (600kr kvar) + lite annat smått. :)

    Det går om man vill! Det gäller att köpa de billigaste! Erbjudanden och REA! :)

  • Majbrud11

    Blir nyfiken på vilka lokaler ni håller bröllopsfesten i? De vi tittat på är ju sååå dyra!! =\ Hur många gäster har ni?

  • LOMARE

    Visst går det, vi ska inte heller kasta iväg en massa i pengar. Vi har börjat i tid, gör så mycket som möjligt själva. Har också beställt klänning via tradera så det är klart, mannens kläder kvar men det har vi hittat en billig affär med stil. Tärnorna står för sina egna klänningar och brudbuketten fixar jag själv, vill bara ha röda rosor.
    Fest i lokal blir det, buffe som vi gör själv.
    Med lite tjänstbyte har jag också hittat en solist till kyrkan. Fotografer har jag duktiga i familjen. Bara håret jag inte kan fixa själv..


    Tror jag blir lika lycklig för 10 000 som andra blir för långt högre summor... Jag får mannen jag vill ha, på vår dag... LÄNGTAR!!! Lycka till

  • SweetPearl

    Mitt tips är att börja minst 1 år i förväg. Vi ska gifta oss i maj 2011 och jag köpte ny klänning, skor, tiara och örhängen på Tradera för nästan 2500 kr i sommras. Köpte underkjolen på Tradera för 76 kr med frakt. Nu är det bara underkläder som fattas.

    Har grönt i min klänning och vi hitta en slips i nästan samma gröna nyans på Ullared.
    Det som fattas för sambons del är en ny vit skjorta. Kostym och skor har han sen innan.

    Klänning till dottern har jag också köpt på Tradera. Det som fattas till henne är en vit bolero och strumpbyxor. Skor har hon sen innan. Sonen däremot har vi inte köpt något till än, då an är 5 månader bara.

    Våran budget är visserligen på ca 20 000, men då är inte små summorna inräknade. Utan dessa 20 000 ska räcka till ringarna som går på ca 5500, mat och dryck för ca 55 personer som kommer gå på ca 8000 (alkohol beställer vi från Tysklnad), blommor (brudbukett, näbbukett och corsage) ca 2000, håruppsättning o make-up 2500. Sen har vi 5000 ifall att.

    Dekoration till borden har vi köpt på ebay. Köper vita lakan på Ikea för 19 kr st och anväder det som dukar. Servetter köper vi också på Ikea då de har de färgerna vi vill ha samt ljushållare.

    Lokalen får vi låna gratis då det är min morfar som äger den. Sambon känner folk som är hobbyfotografer och har bil för transport. Solosångaren till kyrkan är en bekant som bara vill ha en liten slant för att sjunga.

    Har man färre gäster, nån som kan fixa håret, sminket, blommorna m.m. och köper några saker i månaden så behöver det inte bli så dyrt. Ringar går att få tag på väldigt billigt om man vill det. Skulle inte vi köpa några saker i månaden utan skulle köpa allt på engång då hade vi nog kommit upp i 35 000 utan problem.

    Så kolla in Tradera och Ebay. www.vigselbutiken.se har billiga ringar. Ska det inte vara så många så kan ni ju boka resturang och alla betalar var för sig. Då är det ju inte alls mycket man behöver lägga ut. Då räcker ju 10 000 garanterat.

  • snåljåpen

    Knytis är ett bra alternativ! Vi var på ett knytisbröllop i somras. I inbjudan stod att de inte ville ha några presenter utan önskade att alla skulle ta med sig något till en buffé. Det blev massor av mat och varierat blev det. Brudparet stod för drickan själva (alkoholfritt). Mycket lyckat!!!

Svar på tråden Allt för 10.000 kr. Går det?