• S2011

fult att bjuda endast till vigsel?

jag har en del bekanta som jag gärna skulle vilja var med på vår bröllopsdag.
    dock vill jag gärna att vi håller fast vid att middagen och festen är för vår närmaste familj och vänner.

är det märkligt att göra separata inbjudan till denna "grupp" och bjuda endast till vigseln?

min bm tycker att det är oförskämt att utesluta ifrån middagen, medan jag känner att jag gärna vill bjuda dem att vara med endast under vigseln.

har min bm rätt? är det oförskämt att bjuda in endast till vigseln för vissa och till vigsel + fest för andra?

finns det andra som är i liknande situation? hur har ni löst det?

• Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?
  • prinsessanogrodan

Jag tycker inte att ni ska skicka inbjudan utan snarare bara berätta för dessa personer att det blir ett lite mindre bröllop med endast familj och vänner på festen, men att dom gärna får komma till kyrkan om dom vill. Fast jag skulle nog inte komma, bara om de som gifte sig var väldigt speciella för mig och om det vore flera mil att åka...nja...Jag tycker nog att ett par mil är ganska långt att åka "bara" för att se vigseln i kyrkan i en halvtimme-timme...Och vigsel i kyrkan är ju öppen för alla i alla fall så en inbjudan behövs inte. Om jag fick en inbjudan av det slaget så skulle jag täbka..."Varför 'slösar' ni pengar på att skicka en inbjudan om jag inte får vara med på festen?"

• GnuGS
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-09-24 20:06:01 följande:
    Skulle nog bli förvånad om jag fick en inbjudan till enbart vigseln (om den inte var borgerlig). För så länge det är en kyrkvigsel så har ju vem som helst rätt att komma och titta.
    Det är en sak att vem som helst har _rätt_ att komma till kyrkan och närvara vid vigseln. Men man kan väl knappast förlita sig på att mun-mot-mun-metoden når fram till dem man hoppas ska komma - och med en vänligt formulerad inbjudan känner man sig ju välkommen och ihågkommen på ett helt annat sätt!

• prinsessanogrodan
    GnuGS skrev 2010-09-24 20:12:14 följande:
    Det är en sak att vem som helst har _rätt_ att komma till kyrkan och närvara vid vigseln. Men man kan väl knappast förlita sig på att mun-mot-mun-metoden når fram till dem man hoppas ska komma - och med en vänligt formulerad inbjudan känner man sig ju välkommen och ihågkommen på ett helt annat sätt!  
    Men en inbjudan kan väl lika gärna komma muntligen? Brudparet kan väl ringa och bjuda in dessa människor? Eller via mail eller sms? Om jag fick ett inbjudningskort med vanlig post där det framgår att det är till vigsel men inte till festen så skulle jag känna mig lite som "andrasorteringen"....Jag skulle komma till kyrkan i ett sånt läge endast om det vore någon som verkligen betyder extremt mycket för mig, annars skulle jag fira brudparet på något annat sätt vid ett senare tillfälle och skicka telegram och kanske ge en liten present vid ett senare tillfälle.
  • zunzilk

prinsessanogrodan skrev 2010-09-24 20:23:25 följande:
    Men en inbjudan kan väl lika gärna komma muntligen? Brudparet kan väl ringa och bjuda in dessa människor? Eller via mail eller sms? Om jag fick ett inbjudningskort med vanlig post där det framgår att det är till vigsel men inte till festen så skulle jag känna mig lite som "andrasorteringen"....Jag skulle komma till kyrkan i ett sånt läge endast om det vore någon som verkligen betyder extremt mycket för mig, annars skulle jag fira brudparet på något annat sätt vid ett senare tillfälle och skicka telegram och kanske ge en liten present vid ett senare tillfälle.

håller med dig"!

• prinsessanogrodan

TS: ring dessa personer och förklara läget. Berätta att dom gärna får komma till kyrkan och att det skulle betyda mycket för dig. men om dom sen inte kan eller inte vill så tycker jag inte att du har "rätt" att sura, om du förstår hur jag menar. Jag tycker iof att det väldigt sällan man "har rätt" att sura om folk inte kan komma, besviken kan man ju bli såklart, men "ha rätt" att sura...näe, det är inte så ofta man har den "rätten".

• Moemoe

Jag trodde inte det var något ovanligt att folk blev bjudna på vigseln och sedan att ett lite mindre sällskap fortsatte till middagen, har jobbat med servering och senast det var ett bröllop så var "alla" bjudna på vigsel och brudskål och sedan fortsatte ett mindre sällskap till middagen. Inga sura miner så vitt jag försod

Jag och mannen ska ha tvärtom, bara några på vigseln och fler på festen. Vet att några tyckte det var lite tråkigt, men det struntar jag i. Som fler sagt kanske man inte måste bjuda med inbjudningskort, men jag tycker inte att det är oförskämt. Do it! :)

• GnuGS
    GnuGS skrev 2010-09-24 20:12:14 följande:Men man kan väl knappast förlita sig på att mun-mot-mun-metoden når fram till dem man hoppas ska komma - och med en vänligt formulerad inbjudan känner man sig ju välkommen och ihågkommen på ett helt annat sätt!  
    Beklagar otydlig användan av "man"...  Jag menade:

"Men som inbjudare kan väl knappast förlita sig på att mun-mot-mun-metoden når fram till just dem man hoppas ska komma - och med en vänligt formulerad inbjudan från brudparet känner man sig ju som gäst/bekant välkommen och ihågkommen på ett helt annat sätt!"

Jag tycker det här är knepigt. Det är en sak om man verkligen ska ha en liten fest för enbart familjen/släkten/få vänner efteråt. Ska man däremot ha en någorlunda stor fest med många vänner blir det ofelbart ändå så att det är många man inte kan bjuda - men som man gärna skulle vilja ha med åtminstone i kyrkan. (Både jag och min käresta har stora och många olika vänkretsar, och vi har varit tillsammans så kort tid att de inte hunnit smälta samman till en enda än.) Och bland dessa finns en del som säkert skulle bli jätteglada av enbart en "vigselinbjudan", andra som skulle bli ledsna/besvikna/sura för att inte få gå på festen och inser att det är många av våra gemensamma vänner som ska dit.

Jag försökte kolla vad allas vår Magdalena Ribbing skrivit i frågan. Inte mer än så här:

Malin: Gäller fortfarande regeln om att man inte få ha vitt på sig på bröllop? En fråga till; hur vet man om man är bjuden på bröllopsfesten och inte bara själva vigseln? Ibland är ju inte alla som medverkar under vigseln bjudna till festen efteråt.
    Magdalena Ribbing: Helt vitt är brudens ensamrätt denna dag. Om inbjudarna har förstånd och har besvärat sig med att ta reda på hur man formulerar bjudningskort så ska det stå om man är bjuden på festen efter vigseln. Antingen får man ett kort där det står att man inbjuds att övervara vigselakten dag osv. Eller så får man ett kort där det står att man inbjuds att övervara vigselakten dag osv samt därefter till middag på x-lokalen. Då är man bjuden på festen!

(www.dn.se/nyheter/chattar/chatt-om-brollopsetikett-1.1118715)

Hm, jag tror att vi försöker se till att de enda som bjuds in särskilt till enbart vigseln blir äldre, lite avlägsna släktingar i samma stad, som absolut inte förväntar sig att få gå på fest, men som ändå skulle tycka det vore roligt att få vara med och skulle känna sig hedrade av en inbjudan.

• S2011
    prinsessanogrodan skrev 2010-09-24 20:27:09 följande:
    TS: ring dessa personer och förklara läget. Berätta att dom gärna får komma till kyrkan och att det skulle betyda mycket för dig. men om dom sen inte kan eller inte vill så tycker jag inte att du har "rätt" att sura, om du förstår hur jag menar. Jag tycker iof att det väldigt sällan man "har rätt" att sura om folk inte kan komma, besviken kan man ju bli såklart, men "ha rätt" att sura...näe, det är inte så ofta man har den "rätten".
    eh? jag förväntar mig inte att någon ska komma. jag förväntar mig inte ens att de närmaste "ska" komma. jag kan ju dock inte göra mer än bjuda in, eller hur?
    det må vara så att man ser många andra blivande brudar som surar över folk som inte kommer, men jag förväntar mig inte att inbjudna "ska" komma och ser heller ingen anledning till att gå omkring och vara sur och bitter över de som inte vill eller kan.

pudelns kärna i det här är att jag gärna skulle vilja bjuda några, för mig, betydelsefulla personer. jag själv skulle hellre se att jag fick en fin och välformulerad inbjudan än ett "i förbifarten" när man råkar träffas. jag tycker att det känns mer nonchalant och "andrahandssortering" när det kommer ett "jo förresten, du kan väl komma då och då?" i korridoren/fikarummet/på stan än om man lägger ner tid och energi på att bemöda sig bjuda in folk brevledes. uppenbarligen är det bara jag och ska jag gå efter de råd jag fått här så vore väl det bästa att knipa käft och hålla sig till middagslistan.

jag är inte säker på att jag kommer följa det.

• himlenrunthörnet

Idag när alla, inklusive vi, är så fruktansvärt uppbokade skulle jag nog känna en press att klä upp mig och min familj, åka till kyrkan och ge present, fast att vi uppenbarligen inte var tillräckligt nära för att komma på festen! En arbetskamrat till mig gifte sig nyligen och sa då på jobbet att alla naturligtvis var välkomna till kyrkan. Det tyckte jag var ett juste sätt att uttrycka sig! Vi valde att inte gå, men hade både kännt oss välkomna om vi valt att gå dit och kände enbart ett litet styng av dåligt samvete för att vi inte gick dit;o)

• GnuGS

jag själv skulle hellre se att jag fick en fin och välformulerad inbjudan än ett "i förbifarten" när man råkar träffas. jag tycker att det känns mer nonchalant och "andrahandssortering" när det kommer ett "jo förresten, du kan väl komma då och då?" i korridoren/fikarummet/på stan än om man lägger ner tid och energi på att bemöda sig bjuda in folk brevledes. uppenbarligen är det bara jag och ska jag gå efter de råd jag fått här så vore väl det bästa att knipa käft och hålla sig till middagslistan. jag är inte säker på att jag kommer följa det.

Nej, jag tycker du har helt rätt! Men det kommer tyvärr alltid att finnas en och annan som blir sur hur du än gör...

Jag har många vänner och bekanta som gift sig och där jag inte blivit bjuden till festen. Självklart blir man besviken, men man fattar ju att de inte kan bjuda alla. Då hade jag tyckt att det varit jätteroligt att ändå bli inbjuden till vigseln, med eller utan efterföljande skål, om det var i Stockholm där jag bor - så att man ändå hade fått vara lite delaktig i deras dag! Och då behöver man ju heller inte känna kravet att köpa en särskilt påkostad bröllopspresent.

Alltså: hellre inbjudan till vigseln än att sitta hemma och sura för att man inte fick komma på festen.

• JT2010

NU har jag inte läst alla andra inlägg men min spontana reaktion är att jag håller med din BM. Tycker det är fult att bara bjuda till vigsel. Enda jag tycker är ok är att bjuda kollegor bara till vigsel. Jag var i den situationen att jag hade arbetat på ett ställe i nästan ett år och många hade varit intresserade och engagerade under planeringen. Jag kunde ju dock inte bjuda alla 35 personer, sen var det svårt att välja ut bara några stycken för alla är jättegoa. Hade aldrig umgåtts med dem privat förutom after works. Eftersom några hade frågat om de fick komma till vigseln för att få se mig i klänning och allt så bestämde vi oss för att bjuda alla på jobbet bara till vigseln. Så det kände jag var typ ok, tyckte fortfarande det var lite jobbigt att inte bjuda alla till hela bröllopet men det fick bli så. Men med bekanta är det en helt annan grej, man känner ju varandra privat. Om det inte är tillräckligt viktigt att ha med dem på allt tycker jag att man ska låta bli att bjuda dem. Om de inte själva frågar om de bara kan få komma till vigseln...

• vinterkalas

Tycker du ska bjuda in utan inbjudningskort!
    Det KAN bli konstigt och jobbigt om någon inte läser inbjudan ordentligt utan tror sig vara bjuden på hela evenemanget - vigsel och fest.

Går jag till mig själv så skulle det kännas mer som att man m,åste ha present med sig med en riktig inbjudan. Det blir enklare med en muntlig inbjudan och den behöver man väl inte slänga ur sig i förbifarten...man kan faktiskt ringa och prata och förklara sig.

Tycker du ska bjuda in utan inbjudningskort!
    Det KAN bli konstigt och jobbigt om någon inte läser inbjudan ordentligt utan tror sig vara bjuden på hela evenemanget - vigsel och fest.

Går jag till mig själv så skulle det kännas mer som att man m,åste ha present med sig med en riktig inbjudan. Det blir enklare med en muntlig inbjudan och den behöver man väl inte slänga ur sig i förbifarten...man kan faktiskt ringa och prata och förklara sig.

Bra skrivet himlenrunthörnet!

himlenrunthörnet skrev 2010-09-24 23:53:35 följande:
    Idag när alla, inklusive vi, är så fruktansvärt uppbokade skulle jag nog känna en press att klä upp mig och min familj, åka till kyrkan och ge present, fast att vi uppenbarligen inte var tillräckligt nära för att komma på festen! En arbetskamrat till mig gifte sig nyligen och sa då på jobbet att alla naturligtvis var välkomna till kyrkan. Det tyckte jag var ett juste sätt att uttrycka sig! Vi valde att inte gå, men hade både kännt oss välkomna om vi valt att gå dit och kände enbart ett litet styng av dåligt samvete för att vi inte gick dit;o)

• happy family

Jag har själv skickat ut 2 olika inbjudningar. En del är bjudna till vigsel, middag och festen.

Medan andra är bjudna på vigsel och festen. 

Vi har inte möjlighet att bjuda alla på middagen. Så så fick det bli.

• JollyO

Vi skickade ut två olika inbjudningar. Efter vigseln bjöd vi på kaffe och tårta till alla i anslutning till kyrkan, vilket var mycket uppskattat. Då tyckte även de som bara var bjudna till vigseln (och tårta) att det var trevligt att komma dit och så han de säga grattis och så vidare. Festen var sedan på ett tredje ställe.

• himlenrunthörnet
    JollyO skrev 2010-09-25 13:10:20 följande:
    Vi skickade ut två olika inbjudningar. Efter vigseln bjöd vi på kaffe och tårta till alla i anslutning till kyrkan, vilket var mycket uppskattat. Då tyckte även de som bara var bjudna till vigseln (och tårta) att det var trevligt att komma dit och så han de säga grattis och så vidare. Festen var sedan på ett tredje ställe.
    Det tyckte jag lät som ett utmärkt sätt att lösa det hela om man nu vill bjuda in folk som man inte vill/har möjlighet att bjuda på festen! Då bjuder man ju faktiskt på någonting samt att det ges uttrymme för att prata med dem som tagit sig till kyrkan för att närvara vid vigseln!
  • Iseika

Min svärmor kommer enbart att bjudas in till vigseln och inte festen efteråt. Jag funderar på att göra det brevledes och inte via inbjudningskort. Eftersom vi inte har någon kontakt med henne är det uteslutet att göra det via telefon.

• tilamao

Jag har blivit inbjuden till vigslar via Facebook. Kanske opersonligt men ändå trevligt tycker jag. Då vet man när den är och att man är välkommen.

• GnuGS

Jag ska skicka en liten specialinbjudan till ett barn i bekantskapskretsen som är i prinsessåldern. Hennes föräldrar kommer att få en vanlig inbjudan som de andra gästerna, till vigsel + fest. Dottern blir inte bjuden till festen, men jag är övertygad om att hon skulle tycka att det är väldigt speciellt att få en alldeles egen inbjudan till kyrkan och vigseln. Det blir en handskriven inbjudan på ett vykort med bilden på kyrkan.

Troligen skickar jag likadana vykort även till några äldre släktingar som säkert skulle uppskatta att vara med på vigseln men inte räknar med inbjudan.

Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?