• fruruden

Ångest!

Hjälp- hur ska vi göra? jag och in sambo har hittat en jättefin lokal där vi tänkte ha bröllopsfest nästa sommar, för släkten och de närmsta vännerna (ca 45-50 pers totalt). men nu har vi fått ångest och vet inte om vi ska ha det så eller om vi bara ska sticka utomlands och sen ha en middag för närmsta släkten när vi kommer hem, men det känns ju lite torrt också... Problemet är nämligen att vi inte vill vara i centrum så som man är på ett bröllop. vi skulle mer vilja ha som en stor fest med mysig avslappnad stämning där folk har kul, inte uppstyltat med tal om oss och fokus på oss hela tiden. men det kanske är oundvikligt när det är bröllop. nån som har förslag på hur man kan få det mer kul och otraditionellt avslappnat?? eller ska vi dra iväg helt enkelt? har bokat lokalen redan så i så fall måste vi skynda att avboka...

• Svar på tråden Ångest!
  • Moster Stina

Ett hett tips är att be ALLA som eventuellt tänker hålla tal, att hellre gå ihop några stycken och skriva en sång.
    Det brukar bli kul och avslappnat då. Ni behöver inte själva be om detta, utan det kan vara den ni gett i ansvar att samla in anmälningarna.

Och lokalen ni bokat...ingår det mat och servering där?

Om inte så kan ni väl göra en mingelmottagning istället. God dryck och en massa sorters tilltugg.
    Tror att det blir betydligt mer avslappnat.

• Fröken T

Vi vill inte heller ha ett uppstyltat bröllop där vi sitter vid ett honnörsbord och vinkar till alla :)

Vår önskan – vi har inte hittat lokal ännu – är att ha en anspråkslös borgerlig vigsel i anslutning till/i närheten av lokalen. Naturligtvis är det strålande sommarväder :) Sen tänker vi oss en härlig fest, tänk sommarfest/grillparty/trädgårdsfest. 

Vi kommer att ha grillar att grilla olika typer av kött på, till det har vi en buffé av sallader, röror etc. Ingen sittande middag utan folk får sätta sig där de vill. Beroende på lokal och vad de har för utemöbler kanske vi hyr till lite extra. Skulle vilja ha lite olika, både bänkar, bord, ståbord, picknickfiltar etc.

Tänker att om man gör på det här sättet så har man jsälv möjlighet att minglar runt och umgås med alla. Samt att folk inte behöver genomlida en 5 timmar lång middag bredvid bordsgrannar som de inte känner och där samtalet inte flyter. 

Tänker också att man kan ha lite olika aktiviteter, kanske en tipsrunda efter vigseln, kanske kubbturnering eller nån annan rolig avslappnad aktivitet.

Den här avslappnade attityden kommer att gå igen i inbjudningar och hela arret (vi kommer att behöva involvera vänner och familj för att hålla kostnaderna nere).

• fruruden

Moster Stina: jag vill nog inte tvinga folk attt ställa sig upp och sjunga en sång även om det vart kul.. hade själv dött om jag blivit ombedd att göra det på nåns bröllop. men om man kan sjunga kanske det är ok ifs.. =) funderar på att bara skriva "tal undanbedes tack" typ... ska ha buffé så det är ju lite mingelvänligt...

Fröken T: Det låter som ett perfekt bröllop tycker jag! kan ju bara bli avslappnat på det sättet! jag trörs dock inte lita på vädret i detta landet. kanske man kan ha runda bord utan bordsplacering så blir det lite så.. skulle vilja ha det lite som jazzklubbstämning liksom, att nån sitter och spelar piano när man kommer in och att det är en väldigt ombonad stämning eller vad man ska säga... lokalen är väldigt ombonad så det är bra!

aktiviteter låter jättebra, funderar med på att ha en tipspromenad!

tack för tipsen!

• sandviken

skriv i inbjudan att tal undanbedes, om ni sen tex drar lott om platserna när det kommer till bordsplaceringen, så tror jag inte att ni behöver hamna i centrum...

jag har aldrig varit med om nån som gjort så, men det fungerar säkert, glöm inte att det är eran dag och NI bestämmer hur den skall vara.

jag tycker alldeles för många tror att ett bröllop måste vara på ett visst sätt, och det tycker inte jag känns speciellt modernt...ett bröllop blir vad man gör det till, och då tycker jag att det viktigaste är att man gör det till sitt eget drömbröllop...

• Fröken T
    fruruden skrev 2010-09-23 11:39:30 följande:
    Moster Stina: jag vill nog inte tvinga folk attt ställa sig upp och sjunga en sång även om det vart kul.. hade själv dött om jag blivit ombedd att göra det på nåns bröllop. men om man kan sjunga kanske det är ok ifs.. =) funderar på att bara skriva "tal undanbedes tack" typ... ska ha buffé så det är ju lite mingelvänligt... Fröken T: Det låter som ett perfekt bröllop tycker jag! kan ju bara bli avslappnat på det sättet! jag trörs dock inte lita på vädret i detta landet. kanske man kan ha runda bord utan bordsplacering så blir det lite så.. skulle vilja ha det lite som jazzklubbstämning liksom, att nån sitter och spelar piano när man kommer in och att det är en väldigt ombonad stämning eller vad man ska säga... lokalen är väldigt ombonad så det är bra! aktiviteter låter jättebra, funderar med på att ha en tipspromenad!   tack för tipsen!
    Vi kommer att ha partytält, just in case :)
  • Marängtrollet

FruRuden; jag vet precis hur ni känner! Vi sitter just nu och funderar över exakt samma sak.
    Vi har också bokat en lokal för ca 35 personer och både jag och min sambo är otroligt obekväma med att vara i centrum och det är ju faktiskt oundvikligt hur man än gör.. oavsett hur och var man firar egentligen. Men visst är det "värre" med en formell sittning med tal och rubbet, fixar bara inte det känner vi..=)
    Så nu funderar vi på att vara själva med bara de allra närmaste som vittnen, och gå ut och äta middag med dem sedan. Kanske en grillfest senare för vänner och övrig släkt?
    Svårt det här, för man vill ju inte heller att det ska kännas torrt som du säger.
    Men för oss skulle det kännas lättare om det inte blir alla på en gång, och grillar man så blir det oftast lättare stämning och folk sitter kanske inte lika still heller.
    Så jag tror vi gör så..=)

• Evasommar

Oj, vi har idag också haft diskussioner om hur vi vill ha vårat bröllop...egentligen.
    Vi är inte heller dom som vill vara i centrum, och vill också ha nåt enklare, det hade vi tänkt från början. Kyrka och lokal är bokat, fotografsnacket har börjat och jag börjar tappa bort mig. Vill ha nåt mindre enklare, billigare, men ändå minnesvärt och roligt.
    Börjar fundera på Landvetter...ska det vara så här???

• Semlorna

Men ni behöver inte ha ett uppstyltat bröllop med massor av tal om ni inte vill. Jag har sagt till toastmastern att jag vägrar stå på scen, jag vill inte ha ett typiskt bröllop med skoleken osv. Och alla mina vänner och min familj vet om detta. Vi vill ha en mysig middag med lite quiz där vi umgås med dom som är viktiga för oss!

• fruruden

Tack för alla svar! skönt att höra att man inte är ensam om att inte vilja ha en traditionellt storstilat bröllop med massa tal och fokus på oss.... lätt att ryckas med och plötsligt ha planerat för ett sånt, fast man egentligen inte vill ha det så, när man spenderar för mkt tid här på bröllopstorget... =)

• På rosa moln

Min pojkvän var på ett bröllop för några år sedan och då hade brudparet undanbett sig alla tal (tydligen så ville inte brudgummen som numera var polis att några gamla ungdomssynder skulle bli kända, han litade inte alltför mycket på sina kompisars omdöme låter det som...) och det går förstås alldeles utmärkt att göra så. Det är ju er dag, klart att ni kan utforma den exakt efter era önskemål! :)

• prinsessanogrodan

Vi försöker också få till ett avslappnat bröllop. Vi ska 3-rätters middag men inte med traditionsenlig bordsplacering och formell etikett utan det ska vara avslappnat (det MÅSTE inte bli stelt bara för att det är 3-rätter, faktiskt inte). Vi ska INTE ha traditionsenlig bordsplacering utifrån människors olika roller (ni vet, placering som "ni vet brudens mor SKA sitta där och kusiner ska sitta där") utan vi ska göra en bordsplacering där vi placerar folk bredvid människor som vi tror att de kommer ha trevligt med. Vi kommer låta alla sitta bredvid minst en person de känner väl och bredvid någon de inte känner men som vi tror att de kommer ha trevligt med. Vi har kastat traditionsenlig bordsplacering all världens väg, om man placerar folk utifrån deras olika roller snarare än bredvid folk de kommer ha trevligt med, det är DÅ det kan bli stelt och trist. Vi vill inte ha allt fokus på oss med tal och gäster som kanske känner sig tvingade att göra vissa saker bara för att "det ska" vara på ett visst sätt. Vi vill bara ha en trevlig middag med god mat och våra närmaste. Vi funderar hit och dit när det gäller toastmaster....på nåt sätt känns det som att det blir så uppstyrt med en toastmaster...vad ska han styra upp om vi inte vill det uppstyrt liksom? Om vi bara vill ta allt som det kommer....vad ska toastmastern då styra upp? Det är vi själva som kommer samla in svar på inbjudningarna så det behöver vi inte toastmaster till men är det kaxigt att tro att vi klarar det själva utan toastmaster?

• Semlorna

Prinsessanogrodan Vi ska ha toastmaster just för att ha nån som håller i trådarna vad gäller mat, frågesporten, musik osv. Sen vet jag att min blivande vill ha lite spex så då är toastmastern ansvarig för när. Jag vill inte behöva ha koll på när maten ska ut, när vi ska ta fram tårtan osv. Det känns skönt att kunna lämna över det till nån annan, inte för att det är mycket utan för att jag vill kunna prata och ha skoj utan att ha koll på klockan (även om vi inte ska ha schema över kvällen).

• S2011
    prinsessanogrodan skrev 2010-09-23 15:31:39 följande:
    Vi försöker också få till ett avslappnat bröllop. Vi ska 3-rätters middag men inte med traditionsenlig bordsplacering och formell etikett utan det ska vara avslappnat (det MÅSTE inte bli stelt bara för att det är 3-rätter, faktiskt inte). Vi ska INTE ha traditionsenlig bordsplacering utifrån människors olika roller (ni vet, placering som "ni vet brudens mor SKA sitta där och kusiner ska sitta där") utan vi ska göra en bordsplacering där vi placerar folk bredvid människor som vi tror att de kommer ha trevligt med. Vi kommer låta alla sitta bredvid minst en person de känner väl och bredvid någon de inte känner men som vi tror att de kommer ha trevligt med. Vi har kastat traditionsenlig bordsplacering all världens väg, om man placerar folk utifrån deras olika roller snarare än bredvid folk de kommer ha trevligt med, det är DÅ det kan bli stelt och trist. Vi vill inte ha allt fokus på oss med tal och gäster som kanske känner sig tvingade att göra vissa saker bara för att "det ska" vara på ett visst sätt. Vi vill bara ha en trevlig middag med god mat och våra närmaste. Vi funderar hit och dit när det gäller toastmaster....på nåt sätt känns det som att det blir så uppstyrt med en toastmaster...vad ska han styra upp om vi inte vill det uppstyrt liksom? Om vi bara vill ta allt som det kommer....vad ska toastmastern då styra upp? Det är vi själva som kommer samla in svar på inbjudningarna så det behöver vi inte toastmaster till men är det kaxigt att tro att vi klarar det själva utan toastmaster?
    nej, jag tycker definitivt inte att det måste finnas en toastmaster eller att det är kaxigt att tycka att man klarar sig utan.

vi kommer heller inte ha någon toastmaster - jag hatar lekar och "roligheter" och vill gärna slippa sånt, vi tänker inte "tvinga till tal" (den som känner för att säga nåt får göra det när den känner för det) och jag hoppas verkligen (!) att personalen på det ställe vi bokat bröllopsmiddagen (för hyfsat många tusenlappar) kan klockan så att middag och tårta serveras "när de ska".

• prinsessanogrodan
    S2011 skrev 2010-09-23 18:21:34 följande:
    nej, jag tycker definitivt inte att det måste finnas en toastmaster eller att det är kaxigt att tycka att man klarar sig utan. vi kommer heller inte ha någon toastmaster - jag hatar lekar och "roligheter" och vill gärna slippa sånt, vi tänker inte "tvinga till tal" (den som känner för att säga nåt får göra det när den känner för det) och jag hoppas verkligen (!) att personalen på det ställe vi bokat bröllopsmiddagen (för hyfsat många tusenlappar) kan klockan så att middag och tårta serveras "när de ska".
    Jo, det är så jag tänker...vi ska ha middag på ett ställe där dom ordnar allt med maten (lagar mat,dukar,serverar) så jag tänker att personalen kan klockan och serverar mat och dryck i lagom takt och tar fram tårtan och kaffet i tid. Vi betalar ju för att slippa laga mat, servera,diska och städa själva. Så frågan är vad en ev toastmaster skulle ha att göra när stället styr upp maten (när och vad som ska serveras)? Vad ska toastmastern göra för oss? Jag vet inte. Vi ska inte ha "fest" i bemärkelsen massor av alkohol och dans och spex...inte vår grej riktigt. Och jag tänker att om någon vill hålla tal så får man be om ordet, är det nåt jag missar - nåt som vi behöver toastmaster till?
  • S2011
    prinsessanogrodan skrev 2010-09-23 19:27:10 följande:
    Jo, det är så jag tänker...vi ska ha middag på ett ställe där dom ordnar allt med maten (lagar mat,dukar,serverar) så jag tänker att personalen kan klockan och serverar mat och dryck i lagom takt och tar fram tårtan och kaffet i tid. Vi betalar ju för att slippa laga mat, servera,diska och städa själva. Så frågan är vad en ev toastmaster skulle ha att göra när stället styr upp maten (när och vad som ska serveras)? Vad ska toastmastern göra för oss? Jag vet inte. Vi ska inte ha "fest" i bemärkelsen massor av alkohol och dans och spex...inte vår grej riktigt. Och jag tänker att om någon vill hålla tal så får man be om ordet, är det nåt jag missar - nåt som vi behöver toastmaster till?
    vi verkar vara på samma linje. nej, jag tycker inte att du missar nånting - det känns extremt onödigt att utse nån till att vara toastmaster utan att den har någon uppgift att fylla.
Svar på tråden Ångest!