• Cazz

vilka ska vi bjuda?? hjälp oss!!!

funderar på att bara bjuda familj och släkt och några få vänner.

hur skulle du reagerat om du inte blev bjuden som vän till någon av parterna som ingår giftemål?

funderar dessutom på att ha en bröllops middag ev dagen före bröllopet och sedan den dag vi gifter oss , efter kyrkan åka utomlands.

blir det fel ?

kom gärna med idéer och åsikter...

• Svar på tråden vilka ska vi bjuda?? hjälp oss!!!
  • Moemoe

Vi kommer inte kunna bjuda alla våra vänner utan har bestämt oss för de familj och närmaste kompisar. Vill ha ett lite mellanstort bröllop så då blir det svårt att bjuda alla. Sen hoppas vi att ingen blir sur. :) Om det inte var en nära vän (typ bästa eller äldsta vän) till mig skulle jag personligen inte bli sur.

Tycker det låter mysigt att fly iväg efter vigseln och få vara med bara varandra. Ett alternativ är ju att ha festen när ni kommer hem istället så ni är gifta då kalaset är. :)

Lycka till!

• Frilledille

Min syster gifte sig med närmaste familjen närvarande och bjöd på fin lunch efteråt. Sedan åkte de direkt till Arlanda. På Arlanda postade de inbjudningkorten till festen som dom hade när dom kom hem. Dom valde att ha en rolig fest med maskerad och buffé. Det var väldigt lyckat och dom kunde bjuda alla dom ville eftersom det blev lite billigare än 3-rätters finmiddag.

Ni kan absolut välja att göra precis som ni vill. Det är er dag!

• Semlorna

Vi bjuder inte alla vänner utan väljer att hålla det litet. Vi blir bara 45 och då har närmaste släkten och 5-6 vänner var bjudits. Jag hoppas verkligen ingen tar illa upp och det tror jag inte heller.

• delfin78

härlig ide tycker jag.
    en god o mysig middag på kvällen och känslan att imorgon ska alla få se er vigas
    kör på det tycker jag

• Moster Stina

Vissa gifter sig ju helt hemligt! Men kanske dina vänner i alla fall skulle vilja SE dig i klänning och så... Mitt tips: Bjud in ALLA till vigsel, och efterföljande mottagning, dvs mingel, med dryck och snittar för en superbillig peng. (så tänker vi själva göra, och kan på så vis bjuda alla vi känner) Res utomlands. Kom hem och ha en middag för släkten. Om släkten ändå reser långt för bröllopets skull, så kanske middag dagen innan vigsel kan vara en bra idé i alla fall. Lycka till!

• Cazz

fler som kan tycka till ...

ja vi har långväga gäster eller ah 30 mil ca. ..

kul att idén omtyckes om middag dagen innan vigseln ,men som du säger moster stina . man skulle kunna bjuda på dryck och snittar och dryck efter vigseln och tårta och kaffe, sedan resa i väg och på så vis komma undan festen ändå ;) , då skulle man ju kunna ha närmaste familj på middagen dagen innan endast ju. hum tåls att fundera på.

har du någon idé på snittar?eller beställer du?

• Frilledille

jo jag kom att tänka på "bli sur eller inte". Om jag som vän inte blir bjuden kanske jag först reagerar och undrar varför. Men när man sedan förstår att det bara är absolut närmaste familjen/vännerna som blivit bjudna, dvs inga andra vänner heller, så skulle jag förstå. Det vore ju skillnad om typ 80% av vännerna blev bjudna och inte jag.

• Moster Stina

Cazz skrev 2010-09-23 08:59:07 följande:
    fler som kan tycka till ... ja vi har långväga gäster eller ah 30 mil ca. ..   kul att idén omtyckes om middag dagen innan vigseln ,men som du säger moster stina . man skulle kunna bjuda på dryck och snittar och dryck efter vigseln och tårta och kaffe, sedan resa i väg och på så vis komma undan festen ändå ;) , då skulle man ju kunna ha närmaste familj på middagen dagen innan endast ju. hum tåls att fundera på.   har du någon idé på snittar?eller beställer du?

Jag tänker fräckt nog be släkten hjälpa mig göra snittar. Finns en massa tipps på nätet. Och så gör jag kanske goda saker med smördeg själv innan.
    Köp en smördegsrulle. Bre på mögelost. Rulla ihop och skär i tunna skivor och grädda på en plåt. OBS inte för länge! Detta blir SUPERGOTT!
    Man kan också fylla med blötlagda soltorkade tomater och ost. Grädda i ugnen. Också supergott!
    Ätes alltså kalla.

• pyrro

Jag måste tipsa om dom snittar vi hade till champagnen...alla pratade om dom:)

Blanda 1 ask philadelphia
    20 g blåmögelost
    lite färsk persilja, 1 vitlöksklyfta

Gör tunnbrödsrullar med Bresaola och röran och skär i snittar.....blir supergoda!

Svar på tråden vilka ska vi bjuda?? hjälp oss!!!