• dreams come true

    Resa sista-minuten ospecat?

    Funderar kring att så småningom åka utomlands. Har inte några större krav på vart resan går, och velar fortfarande mellan att åka med eller utan barn.
    Vi är HELT ovana vid att resa, men tänker lite att hur fel kan det gå liksom?
    Hur "brukar" resultatet bli när man åker ospecifierat?
    Vågar man åka sista minuten ospecat med småbarn? Eller bör man göra det bara om man åker ensam?

    Ge oss alla tips och råd ni har! hur ska man tänka? När bör man boka? Vilka resebolag? Sista minuten eller inte? osv...

  • Svar på tråden Resa sista-minuten ospecat?
  • Moster Stina

    Jag har åkt ospecificerat EN gång.
    Till Teneriffa. Vårt enda krav var att man skulle kunna bada på stället, så då specificerades resmålet ändå till Teneriffas sydkust.
    Vilket Fritidsresors personal på flygplatsen struntade blankt i.
    (jo för när vi råkade höra dem nämna att vårt hotell låg på östkusten, så protesterade vi såklart. Men då sa de att hotellet hörde till sydkusten!!!) Vi hamnade på östkusten, med endast klippiga stup vid havet. INGEN kunde engelska någonstans, och ingen pengaväxling fanns heller på söndagar, när vi kom. På hotellet visste de inte ens vilka Fritidsresor var.
    (Östkusten är dessutom tydligen känt för att BARA ha molningt jämnt! Två timmar med buss var det som gällde för att kunna bada!))

    Vi hade alltså inte ens en aning om när hemresan skulle bli av.
    När vi efter några dagar lyckade hitta ett telefonnummer till Fritidsresor och ringde dit, så var det ingen svarade. Någonsin. För just den veckan hade Tenerifa karneval, och det borde man ju som gäst förstå att Fritidsresor har annat för sig då!!!

    Jag och min resenär var bara strax över 20 då. Visste inte så mycket om våra rättigheter.
    Men konstigt nog hittade vi på massor av saker ändå. Sånt som vi ju skulle missat om vi så att säga hamnat "rätt" från början. Vi såg SÅ mycket mer, och hade riktiga äventyr för oss. Så resan blev minnesvärd och bra ändå!

    Men jag har faktiskt aldrig vågat åka ospecificerat, eller med fritidsresor sen dess!
    Sista minutenresor, brukar ju oftast vara till namngivna hotell numera. Har åkt till ett par grekiska öar med en månads varsel, och har haft TOPPENsemestrar! (Samos, och gröna Thassos)
    Lycka till!

  • african love

    Jag skulle (och har själv) boka sista minuten "endast flygstol" och boka hotellet på egen hand. Inte så knepigt som det låter.
    När vi reste senast bokade vi flyg med apollo och hotell med www.resfeber.se. Det kan jag tipsa om. Slutnotan blev densamma som om vi hade tagit den ospecificerade, men nu fick vi välja hotell, läge m.m själva. (Vi träffade några på plats som hade bokat ospecat och de var inte nöjda.)
    Lycka till!

  • S2011

    jag och en kompis tog en sista minuten ospec till egypten (2 veckors varsel) och hamnade på ett supermysigt hotell några minuters gångväg från stranden.


    jag skulle nog inte tveka att göra om samma sak.

  • TheD

    Hej,

    Jag jobbar som reseledare så jag säger så här!

    Res inte ospec med barn! För antingen har du tur eller så inte. En sak är om man känner någon på plats som kan fixa in er på ett specifikt hotell men om man ska resa ospec så gör det inte i högsäsong! :) Som ospecresenär kan du inte ha för många krav och där du hamnar där hamnar du. Ev. om det finns möjlighet så kan du köpa upp dig till ett annat hotell vilket kan vara mycket svårt under högsäsong. En sista minuten med specifiserat boende tipsar jag hellre om :)

    Ha det bra

  • dreams come true

    Många intressanta vinklar!
    TheD: kör nog på din linje, du är ju erfaren och har koll!

Svar på tråden Resa sista-minuten ospecat?