• Frilledille

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Hur länge tycker ni att det är ok att låta gästerna vänta?

Vi funderar på att ha vigsel ganska tidigt, vid 11-tiden. Därefter vill vi bjuda alla gäster (ca 90 pers) på lunch och underhålling (lekar, brudparsquiz osv) medan vi får tid för bl a fotografering. Är det för lång tid att starta själva bröllopsfesten vid 17-tiden? Det kommer vara en barnfri dag/fest.

Vårt förslag på tidsplan ser ut så här:

11-12.30 vigsel och riskastning/fotografering/gratulationer

12.45 Buss till lunchlokalen (tar ca 15 min)

13.00-14.30 mingel och lunch

14.30-15.45 "underhållning"

16.00 buss till festlokalen

16.30 fördrink och snittar

17.00 middagen börjar

Vad tror ni. Hinner folk dö av uttråkning? Eller kommer det att uppskattas?

• Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?
  • mattiasFästmö

Frilledille skrev 2010-09-21 12:02:41 följande:
    menar du att 11-01.30 är sämre eller bättre än 15-05?

är ganska övertygad o att hon menar att 11-01.30 är sämre än 15-05

• Frilledille
    mattiasFästmö skrev 2010-09-21 12:07:38 följande:
      är ganska övertygad o att hon menar att 11-01.30 är sämre än 15-05
    Ok =(

Men om ni har lång resväg, skulle ni ändå tycka att det var värt det om vigsel+ fest " bara" var från t ex 15 - 01.30? Det är ju dessutom en fredag så gästerna behöver mest troligt ta en semesterdag.

Känns som att jag försöker övertyga er om att fest-hela-dagen är det bästa alternativet hahaha. Men jag är väldigt tacksam för alls trevliga synpunter!!  =D

Eller är det kanske så illa att ni skulle kunna tacka nej pg av att dagen blir för lång?

• mattiasFästmö

Frilledille skrev 2010-09-21 12:33:13 följande:
    Ok =( Men om ni har lång resväg, skulle ni ändå tycka att det var värt det om vigsel+ fest " bara" var från t ex 15 - 01.30? Det är ju dessutom en fredag så gästerna behöver mest troligt ta en semesterdag. Känns som att jag försöker övertyga er om att fest-hela-dagen är det bästa alternativet hahaha. Men jag är väldigt tacksam för alls trevliga synpunter!!  =D Eller är det kanske så illa att ni skulle kunna tacka nej pg av att dagen blir för lång?

Det är ju somsagt bara åsikter vi kommer med, känner du att du vill ha hela dagen så ska du ju såklart göra det och strunta i vad vi säger här hah men jag skulle absolut inte tycka att det var konstigt att resa för ett bröllop som höll på mellan 15-01.30. det är väl ändå så de bröllop jag varit med om brukar se ut? Så jag tycker inte att det är något konstigt. hade varit skillnad om ni tex bara hade haft vigsel, att folk behövde åka långt enbart för vigsel, eller vigsel och sen mat på en restaurang tex. men mellan 15-01.30 tycker jag låter som en alldeles perfekt lagom lång dag om du frågar mig!

• mperial

Vi gifte oss en lör kl 16.00. festen hölls i samma slott som vi gifte oss i. Vi hade sedan en guidad tur för våra gäster medan vi fotograferade oss. Festen slutade kl 02.00 och vi var själva kvar tills dess. Vi gifte oss i Kalmar och det ska sägas och de flesta av våra gäster var långresenärer. En hel del av vår äldre släkt gick tidigare på kväll. Tror att det hade varit jobbigt för dem om festen börjat ännu tidigare. Dagen blev mycket lyckad och festen slutade på topp! (som den ska göra)

Ni gör ju självklart som ni själva vill men detta var våran dag i alla fall!

Lycka till!!!

• Zia 20090618

Jag tror också att det är risk att en del går hem ganska tidigt då de redan vid middagen varit igång i 6-7 timmar.. det låter länge faktiskt. Jag hade nog hellre övervägt en paus då mellan vigsel och middag...

• ClaraH

Vi kommer att ha festlokalen till kl 02:00, men jag kommer att köra ut gänget vid 01:00 för att sedan packa ihop lite. Vi kommer att börja festen mellan 17-18. Vi gifter oss en annan dag än själva festen, så vi börjar med festen direkt utan vigsel. Vi tror att 18-01 är ganska lagom festtid för vårt umgänge, vanliga fester brukar inte hålla på så mycket längre.

• Frilledille

Så ni tror att det är ett bättre alternativ att ha vigseln tidigt (det kommer vi ha) och sedan helt enkelt "bryta", dvs ingen lunch eller något, för att sedan be alla komma till festlokalen 16.30?

Ni tror inte det finns risk att några då bara väljer att komma till festen så dom slippter ta en semesterdag "bara" för 30 minuters vigsel.

Många funderingar....men man vill ju att det ska bli så bra som möjligt, för alla.

• Hanna och Petter

Jag skulle nog tycka de va lite konstigt/tråkigt om vigseln va 11 och det sen inte hände något fram till 16.30... Och jag tror precis som dig att risken är att folk bara kommer till festen då.

Jag tycker det låter bra att bjuda på lunch (en lättare sådan så folk orkar med middagen) och sen låta dem göra lite som de vill. Vill de åka å vila kan de göra det (bra om det skrivs uttryckligen som ett förslag så folk inte känner att de dissar någon om de gör de) och sen lite "häng" med lekar eller saker för de som vill. Om det finns nåt man kan göra i närheten kan ni ju även föreslå det "ni kan även passa på att besöka XXfästning och gå den spännande visningen om...." Sen beror de ju på hur finklädda folk är till festen om vad de vill hitta på, har man gjort sig iordning för mycket kanske man varken vill vila, leka eller gå på visning.. Men jag gissar att ni inte kommer ha en alltför strikt fest med det upplägget ni tänker er.. ;)

• Zia 20090618

Ja risken är ju att gästerna skippar vigseln.. Å andra sidan är risken åt andra hållet att gästerna går hem kl 19.. Vilket ju är tråkigt. Vi kan ju gissa på olika scenrion här men jag tror det vore bäst om ni hör er för med ett par stycken ur umgängeskretsen, vad tror de? Hur tänker de?

• eigollet

Med risk för att låta lite gnällig... men det tråkigaste som finns på bröllop är att vänta på att brudparet fotograferar sig i flera timmar.

Trots lekar och annat. Tyvärr. Vi kommer fota oss innan vigseln.

Varför inte bara flytta vigseln? Annars får ni nog räkna med att folk antingen kommer bara till festen eller bara vigseln. 4 timmar är väldigt lång tid mellan och som andra sagt så blir det nog en väldigt lång dag....

Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?