• Maria A

Klantskallar

Hej allihopa,

måste bara få klaga av mig litegrann.

Allt som handlar om gravyr har gått fel inför bröllopet. När vi skulle gravera vigselringen ringde de oss och frågade vad det skulle stå, ett par veckor senare ringde de oss och sa att vi skulle komma, vi antog att allt var klart och gick dit. Nejdå, min ring var inte ens omgjord till rätt storlek och inga tecken på gravyr. När vi så lämnade in ringarna för gravering så gjorde vi väldigt klart att vi ville ha rak stil, och det står med jättebokstäver på kvitto. När vi hämtade dem var det snirklig skrivstil, suck.

När vi så skulle lämna in vår tårtspade som vi köpt speciellt för att ha som bröllopstårtspade valde vi en annan firma för att det strulat så mycket. Idag var min M2B och skulle hämta den, då har de skrivit på UNDERSIDAN av handtaget i stället för översidan, trots att de ringt en extra gång för att kolla hur vi ville ha det. Vem kommer att se den gravyren? Kökspersonalen som diskar den på sin höjd. Vi gifter oss på Lördag, handtaget är matt så det går inte att "sudda bort"

Vad gör vi?

• Svar på tråden Klantskallar
  • Jj?

Tja. Ni skrattar eller gråter. Och det är mycket roligare att skratta. *ler*

Jättetrist, men inga katastrofer. (Och det kommer att bli en bra historia av det)

Jag håller tummarna för att ni har haft all er otur nu!

• Maria A

Vi skrattar litegrann åt eländet och har konstaterat att till nästa gravyr köper vi en tandläkarborr och gör det själv.

Tur att det inte var den fullfjädrade bridezillan utan den diplomatiske M2B som skulle hämta den.

Kanske kan vi be dom gravera en pil på ovansidan så folk vänder på tårtspaden och läser på baksidan. Det är nämligen inte alls billigt att gravera så man vill ju att det ska synas

• Jj?

Men ni betalade väl inte fullt pris när det var fel och de dessutom ringt och dubbelkollat? Men en vändpil eller VGV på ovansidan skulle kunna vara lite roligt... *ler*

• Maria A

Min M2B ska sköta de ekonomiska förhandlingarna, gravyren kostar över 300 så fullt pris är vi inte intresserade av. 100 spänn kan jag tycka det är värt, inte mer.

Problemet är om de inte går ner i pris, eller bara drar av litegrann. Vi kan ju inte lämna tårtspaden där, och vi kan inte få en ny eftersom vi köpt den på ett annat ställe. SUCK, varför gör inte folk som man säger åt dem?

• Nemea

Men herregud, hur puckad får man vara?!?! Det kan väl inte vara SÅ svårt att göra rätt på såna grejor. Jag tycker synd om er men hoppas att ni kan ta det med en klackspark.

• Gun

Måste bara säga att det gläder mig att ni tar det på "rätt" sätt!

Självklart ska ni inte betala fullt pris. (Om än något, i princip har de ju bara förstört för er!)

• Krissan

Jag tycker inte attt ni ska betala alls. de borde tvärtom köpa en ny tårtspade åt er!

• Joho

Jag hade krävt att de skulle åtgärda det DE gjort FEL och jag hade inte betalat ett öre för det! Stå på er!

• gts

Jag kan bara säga vad jag skulle ha gjort om det var jag som vart drabbad.
    Jag skulle ha gått dit när de har som mest folk i butiken och högt och tydligt förklarat att jag ville ha en kompensation för det inträffade och förklara att om jag inte fick det skulle jag hänga ut butiken i pressen plus att jag skulle anmäla dem till konsumentverket.

Detta brukar hjälpa eftersom de inte brukar vilja att andra kunder får reda på vilka misstag de har gjort, det är ju inte bra för deras affärer

Bara för att nämna det så har jag gjort detta två gånger och båda gångerna har ägaren eller butiksansvarig kommit ut och ordnat upp detta och det har slutat med en kompensation som jag kunde godkänna.

Kan ju verka tufft, men jag kan säga så här. Jag har eget företag och visst blir det ibland fel men jag ser alltid till att kunden blir nöjd på ett eller annat sätt.
    Och det gör att jag kräver denna behandling av alla företag, naturligtvis ska man första gången påpeka detta i lugn samtalston och tala om att man inte vill betala fullt eller vilken kompensation man vill ha.
    Om detta inte hjälper kan mycket väl ta till den metoden jag beskrev ovan, vad har man att förlora?

• Weblove

Hej!

Jag skulle inte betalt en krona utan istället krävt en ny tårtspade och gått till en annan butik och bett dem fixa till det..Det finns ju guldsmeder som "jobbar på plats" som säkert skulle hjälpa er om ni förklarade situationen...
    Skönt att du kan ta det på bra sätt och skratta åt eländet!

Råkade ut för nästan samma sak en jul när jag hade köpt ett halsband till min dåvarande pojkvän med en liten bricka där det skulle stå hans eget namn på framsidan och på baksidan skulle det stod "Kram från..." och så mitt namn..

Det var bara det att när jag hämtade brickan så hade de skrivit ett helt ANNAT namn än MTTT namn på baksidan...
    Men guldsmeden ordnade till det med ett knallrött ansikte! Han skämdes som en gris....Och jag BETALADE INGET!

Tårtan smakar nog lika gott om ni skär den med en annan tårtspade! Lycka till!

• Maria A

Puhhh,
    efter mycket fixande (vi borde snart debitera timarvode till guldsmedsbutiken, har inte hunnit mycket jobb)har vi fixat så att Bodanova skickar en ny tårtspade till en butik i Umeå (där vi bor) min M2B hämtar den där och tar den till guldsmedsbutiken. Gravören betalar frakten och den nya tårtspaden och vi betalar fullpris för gravyren som förhoppningsvis kommer rätt denna gång.

Jag var förbi efter jobbet igår och tittade på eländet, jag hade inte ens velat ha den gratis. Gravyren var på baksidan (vi ville ha på fram), den var längst ut på handtaget (vi ville ha den vid bladet) + att texten inte var centrerad utan satt för högt upp mot kanten. Helst skulle jag vilja följa med till gravören och kolla på plats men det är väl lite väääl bridezilligt

Men, jag blir inte lugn förän vi har den hemma med rätt gravyr. Visst är det fantastiskt att man kan haka upp sig på detaljer när det börjar närma sig!

Tack för alla peppande inlägg. Brudar är inga man ska hunsa märker jag. KRAM

• Joho

Vad bra att det ordnade sig! Och du har rätt - brudar skall man inte försöka hunsa eller reta, då får man skylla sig själv!!!:D

• Fru Åsagåsa

Maria A,
    vilken guldsmed och gravör har ni använt (eller kanske jag ska säga vilka?! ) i Umeå?

Vi har fått våra ringar gjorda hos Kjellins guld och är mycket nöjda med dem.

• Maria A

Ringarna kommer från Kjellins guld och det var inte dom själva som graverade första gången, när de gjorde om dem var det dom på Kjellins som gjorde det. Alla andra jag träffat som har haft mycket att göra med Kjellins är jättenöjda men det verkar ha gått troll i våra ringar.

Tårtspaden graverade vi på Hallbergs som jag alltid går till och som brukar ha jättebra service och så. Det måste vara den varma sommaren som gett alla gravörer solsting här i Umeå eller så har vi ovanlig... eller ovanligt dålig smak...

• Gun

Vad kul att det verkar ordna sig!

Svar på tråden Klantskallar