• lyckligbrud2011

    Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!

    Behöver lite tips och råd ang. detta med efternamn. Jag har ett väldigt ovanligt och fint efternamn som jag med mina föräldrar & broroch moster är ensam i världen om att heta. et är en del av mig men samtidigt vill jag känna att man blir vi två vid en  vigsel och ta min m2bs namn av tradition.

    Det trista då är att han heter ett mera vanligt namn, Blomkvist, inget fel i det men hanns syster har samma förnamn som mig och vi skulle då heta xakt likadant! Det tredje alternativet är ju dubbelnamn men min m2b tycker inte det är så fint och att man "saknar" familje och samhörighetskänslan som man har i tex. fam Blomkvist. Tillsaken hör kanske även att han mamma & bror nyligen goick bort och de som är kvar verkligen är vi, fam Blomkvist.

    Åh, så svårt!! Hur har ni andra gjort, lr hur skulle ni göra om ni var i vår situation?!

  • Svar på tråden Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!
  • BlackWIngedAngel
    Moemoe skrev 2010-09-19 19:56:30 följande:
    Den nya lagen är utformad (som jag förstått det, rätta mig gärna om jag har fel) så att man inte längre kan ha dubbelnamn utan bara en av er kan ha två namn. t.ex. Anna Karlsson och Kalle Svensson. Anna kan då välja att heta Anna Svensson Karlsson, och då är Svensson mellannamn. Dock kan inte Kalle göra på samma sätt då och heta Kalle Karlsson Svensson så att bägge har varandras efternamn som mellannamn, det är bara en av de två som kan ha bägge. Kommande barn kan inte heller ha dubbelt efternamn, utan om Anna fortsätter heta Karlsson och Kalle Svensson så kommer barnet få ta ett som mellannamn och ett som efternamn. Mellannamnet kan då dessutom inte ges vidare till barnbarn. Blev det rörigt nu? Kolla på skattevekters hemsida, där finns all info.
    Men man kan alltså göra det i två steg, om Kalle först byter så att han har Karlsson som mellannamn, alltså Kalle Karlsson Svensson. När det har gått igenom så kan Anna söka om att göra om sitt eget efternamn till mellannamn och ta Kalles efternamn; Anna Karlsson Svensson. Karlsson kommer dock vara mellannamnet efter detta, vilket ser ut som ett efternamn i passet osv, men barnen kan bara heta Svensson. 

    Den här lagen är inte jätteny heller, utan tillkom 2003, om jag inte tar helt fel?

  • Optimia

    "Traditionen" med att kvinnan tar mannens namn är inte speciellt gammal. Det var först i namnlagen som kom på 1920-talet som det blev obligatoriskt för kvinnorna att ta sina mäns namn.


    Detta obligatorium slopades dock 1963, dvs. bara drygt 40 år senare. Efter det har kvinnor kunnat hålla kvar sina egna efternamn då de gift sig.


    Här kan man läsa mer om efternamnens historia:


    www.popularhistoria.se/o.o.i.s&vid=544


     


    Till TS: byt inte efternamn om du inte känner det är rätt! Jag tycker din fästman kan byta namn om du har ett "finare" efternamn än han. Eller så kan båda behålla sina namn också, samhörighetskänslan sitter väl inte i ett namn?

  • lyckligbrud2011

    Det här var inte helt lätt. Men nu har jag lite bättre koll. Synd att det blivit en ny namnlag. Får diskuterra lite med min m2b och höra vad han tycker är bäst. Vill nog ha lika namn och att även våra barn ska ha det.

    Om vi skulle välja Junekvist, hur går vi tillväga då?

    Måste säga att detta forum är underbart, vilken hjälp och tips man kan få!! :)

  • mattiasFästmö

     


    lyckligbrud2011 skrev 2010-09-19 21:18:52 följande:
    Det här var inte helt lätt. Men nu har jag lite bättre koll. Synd att det blivit en ny namnlag. Får diskuterra lite med min m2b och höra vad han tycker är bäst. Vill nog ha lika namn och att även våra barn ska ha det. Om vi skulle välja Junekvist, hur går vi tillväga då?Måste säga att detta forum är underbart, vilken hjälp och tips man kan få!! :)

    Då hör ni av er till PRV och ansöker om att få skapa namnet, om det inte finns. Det kostar 1800, och sen tar det ett par månader att få det godkänt osv


  • minipling

    Jag har också ett namn som är väldigt ovanligt, men min m2b vill inte byta sitt jonsson, så därför kommer var och en att behålla sitt namn, då jag inte byter bort mitt och han vill inte ha dubbelnamn, och då har inte jag det heller.

  • Ezna

     


    lyckligbrud2011 skrev 2010-09-19 19:47:35 följande:
    Har även funderat på att slå ihop våra namn. Vad tycker ni är finast Blomsäter eller Junekvist??
    Blomsäter finns redan, så ni kan bara välja Junekvist..
    Men ni måste ändå skicka in till PRV och ansöka, och om de inte hittar några hinder så kan ni ta det namnet! 

    Lycka till!

  • hoodilady

    Jag tycker det är jättesvårt med efternamn också!


    Junesäter är ditt namn nu eller? Det var jättefint, tycker inte du ska ändra! Jag har redan döpt om mig en gång, hela familjen bytte från Nilsson till Lindwall när jag var tonåring, det kändes jättebra att få ett finare efternamn taget från mormor. Men nu heter min fästman Eglund vilket skulle göra mig till enda Ida Eglund i hela Sverige, men namnet är tydligen för krångligt för svenskar, som stavar fel hela tiden!


    What to do, what to do?

  • Dejli
    hoodilady skrev 2010-09-20 11:53:49 följande:
    Men nu heter min fästman Eglund vilket skulle göra mig till enda Ida Eglund i hela Sverige, men namnet är tydligen för krångligt för svenskar, som stavar fel hela tiden! What to do, what to do?
    Mitt namn får man bokstavera tre gånger och ändå räkna med felstavningar... man vänjer sig. Tycker man ska välja namn efter vad man själv trivs med, inte vad andra stavar. Heter du Karlsson får du förklara om det ska vara C eller K... tycker dock det är tråkigt när folk bara inte bryr sig om att försöka stava rätt.
  • Runi
    hoodilady skrev 2010-09-20 11:53:49 följande:
    Jag tycker det är jättesvårt med efternamn också! Junesäter är ditt namn nu eller? Det var jättefint, tycker inte du ska ändra! Jag har redan döpt om mig en gång, hela familjen bytte från Nilsson till Lindwall när jag var tonåring, det kändes jättebra att få ett finare efternamn taget från mormor. Men nu heter min fästman Eglund vilket skulle göra mig till enda Ida Eglund i hela Sverige, men namnet är tydligen för krångligt för svenskar, som stavar fel hela tiden! What to do, what to do?
    Jag är den enda med mitt namn i Sverige och alla tar fel på både förnamn och efternamn men jag vill absolut behålla mitt efternamn just för att det finns ingen annan. Tror faktiskt inte det finns någon annan alls som har samma namn som mig. 

    Det är värt att få stava sitt efternamn varje gång någon frågar ;) 

Svar på tråden Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!