• S2011

"annorlunda" bordsplacering?

Vi vill ha ett mellanting mellan bordsplacering och inte bordsplacering, alltså placera vid ett visst bord men låta gästerna välja plats vid bordet själva.
    Vi kommer nog inte heller splitta par.

Idag satt jag och pillade med planeringsverktyget och fick en idé gällande bordsplaceringen. Borde man inte kunna skriva ut foton på gästerna och sätta vid det bord de ska sitta? Typ göra ett collage för varje bord med de gäster som ska sitta vid bordet?

Är det nån som har testat nåt liknande och vet om det fungerar eller om det blev kalabalik?

• Svar på tråden "annorlunda" bordsplacering?
  • E090422

Annars kan du ju ga att bordet är olika länder och alla får en stad.

Tex: Sverige, sen får XX en lapp där det står Karlstad, då ska ju hon sitta i Sverige. Hoppas du förstår hur jag menar :)

• S2011

jag förstår din tanke :)

jag vill ju komma undan med så lite "administration" som möjligt - sånt här intresserar inte bm och därför får jag pilla med det bäst jag vill.

därför tänkte jag att det kanske är lättast att "bara" göra några fotocollage: jag slipper skriva bordsplaceringslappar och det känns som att det borde vara tydligt (man får väl göra ett mindre collage till varje bord och en stor bordsplaceringskarta).

jag är nämligen sjukt osugen på att pyssla fram 40 namnlappar och sen möblera runt dem som en galning tills man har fått ihop en placering..

• xaniara

Vi kör på samma idé som din, det verkar lättast.  Det var betydligt enklare att dela in gästerna i större grupper än att ge alla en fast plats, detta rekommenderas! Fast vi ville iofs inte ha det där klassiska honnörsbordet med tungorna som går ut från det, så vi gör ett större bord till oss i närmaste familjen som vi sitter runt, sen kommer vårt bord vara i mitten av lokalen så ingen av gästerna liksom hamnar längst bort. 

Vi kommer att tilldela folk ett bordsnummer där det sitter ca 8 st, sen får de själva välja plats kring det bordet. Värt att notera är att vi kommer ställa ihop två avlånga bord så att det blir fyrkantigt, och då har alla vid bordet lika stor tillgång till de andra 7 som sitter där. Så hamnar man mot förmodan bredvid någon som skulle vara tråkig så gör det inget då man har alla andra att prata med. 

• fru2011kanske

Det låter som en vettig grej!
    Vi kommer ju ha ett mer familjärt bröllop, inte så fancy och jag har funderat mycket på hur man ska göra med bordsplaceringen vara eller icke vara då vi ändå kommer bli rätt många.

• Moster Stina

Tycker det låter som en jättebra idé!
    Men att kalla borden för olika platser eller annat, är faktiskt trevligt.
    Speciellt om man möts i toalettkön.
    -Var hamnade du någonstans då?
    -I New York!

MEN du borde nog ha en tavla, eller något UTANFÖR lokalen, så blir det inte kaos vid borden för att man ska försöka hitta sin bild.
    Sen kanske det ändå är enklast för dig att skriva namn på alla vid ett bord, än att fixa foton.
    Och så blir det inte ett så plåttrigt intryck vid borden!
    Lycka till!

• S2011

självklart ska det finnas en stor tavla som man kan få hjälp av, det är inte så kul att behöva springa till alla bord och kolla (oavsett hur bordsplaceringslappen ser ut).

vi bjuder endast våra närmaste familjer och vänner, så det blir inte så många och vi har foton på alla. tanken är också att sätta ihop alla bilderna på ett papper, inte att sätta ut bilderna runt bordet.

vad gäller dekoration i övrigt är vi väldigt minimalistiska i tänker och kommer inte använda oss av en massa prylar och "piff". därför tror jag inte att det gör så mkt med ett fotocollage.. men jag vet inte..

• dreams come true

Vad tror du om att göra en sådan här annars (se nedan). En platta i botten, kanske av trolldeg eller så som man sätter fast en ståltråd i, sedan kan man sätta fast korten på rad uppåt med små klädnypor. Hyffsat enkelt att göra och ingen risk för plåtter. Vill man göra lite "mer" kan man ju fixa till lite snygga bakgrunder till korten.

l
      l
      l
      l
      l
    - - -

• Fenixx

vi hade ett litet honnörsbord där bara jag och min man satt. sen 2 små pallar framför om nån ville sätta sig och prata med oss.

sen var det 2 långbord där vi hade delat upp vänner på ett bord och så släkt och äldre vänner på det andra. vi ville ha ett avslappnat rolig bröllopsmiddag och vi splittrade inte par där nån inte kände nån annan, för det är inte roligt. vet jag av erfarenhet själv.

och det blev kanonbra, alla var jättenöjda av gästerna.

• S2011

tack för alla tips - så himla skönt med lite nya fräscha tankar :)

• tilamao
    E090422 skrev 2010-09-19 19:11:55 följande:
    Annars kan du ju ga att bordet är olika länder och alla får en stad. Tex: Sverige, sen får XX en lapp där det står Karlstad, då ska ju hon sitta i Sverige. Hoppas du förstår hur jag menar :)
    Vi ska ha pga. min fästmans sportintresse döpa alla bord till olika lag ex Arsenal, HV71 etc som är hans (och mina) favoritlag :)
  • förlovadflicka

Gjorde precis en tråd som heter bordsplaceringstips, kolla där! :)

• Violator

På en fest vi hade vi lite som att man väljer en stad och ett land fast olika för alla bord. Vi hade tex åtta bilder på gamla Hollywoodkändisar som vi delade ut och på bordet låg den berömda Hollywood-skylten. På ett bord låg en karta över Shire (sagan om ringen) och på deras åtta bilder var det karaktärer ur filmen. Så hade vi olika för alla tio bord. Det var ett populärt inslag.

Svar på tråden "annorlunda" bordsplacering?