• LisaEl­eonor
    Äldre 16 Sep 19:51
    6998 visningar
    13 svar
    13
    6998

    Brudar i Söderköping

    Jag ska gifta mig i Söderköping (St Laurentii) i september 2011. Någon annan i Sörping?

  • Svar på tråden Brudar i Söderköping
  • MiaSKP­G
    Äldre 24 Oct 13:51
    #1

    vi planerar bröllop men har inget bokat än. hade tänkt oss juni 2011. :)

  • 1700ta­l
    Äldre 30 Oct 18:50
    #2

    Close... Blivandes föräldrar (och tillika brudgummen) är därifrån. Mem, närmare bestämt..

    Hade gärna gift mig där i krokarna, gillar verkligen söderköping, men ont om bra festlokaler. St Laurentii är en underbar kyrka, bra val!

  • Fedila
    Äldre 19 Feb 18:09
    #3

    Jag med! Glad Vi gifter oss 23:e juli i St Laurentii.

    Hur långt har ni kommit i planeringen? Var ska ni ha festen? Vi har bokat SOK-stugan men börjar bli väldigt orolig att den kommer bli för liten, så nu håller jag på att kolla vad det finns för andra alternativ... Vi bor i Stockholm, så det är inte jättelätt med planeringen! Obestämd Har du koll på vad det finns för andra ställen, nått stort och inte alltför dyrt där man får ta med egen mat/dryck?

    Vad kul att hitta nån mer som ska gifta sig i Sörping! Glad

  • MiaSKP­G
    Äldre 19 Feb 21:29
    #4

    vi gifter oss i skönberga men ska ha festen i petersburgsstugan. Det är skidklubbens lokal, jättefin! Kostar 1500kr och då ingår allt deras porslin för 70pers. Men man får ju städa och diska själv förstås.
    Hu rkommer det sig att ni ska åka hela väg hit och gifta er?

  • Fedila
    Äldre 21 Feb 15:38
    #5

    Jag är uppvuxen i Söderköping, så det är därför vi gifter oss där! Mina föräldrar bor kvar där nere också. En annan fördel är ju att allt är betydligt billigare än i Stockholmstrakten...

    Jo, Petersburgstugan är också fin! Får ni ha den hela helgen då? SOK-stugan tar ju 80 pers, men nu har vi preliminärbokat Hylingegården (bygdegården i Västra Husby). Har inte sett den "på riktigt" än, men tror det blir bra. Den tar 120 pers (tror jag, eller om det var 110?) och har porslin och allt sånt till så många också. Blir lite längre att ta sig, men skönt att veta att man får plats även om alla tackar ja... Glad

    Hur ska ni göra med mat? Vi kommer nog laga det mesta själva med hjälp av familjerna. Var inne på catering först, men för att hålla nere kostnaderna så gör vi nog så mycket som möjligt själva...

  • MiaSKP­G
    Äldre 21 Feb 16:21
    #6

    Jaha, den lokalen hade jag inte ens hört talats om men det blir säkert jättebra! Hur många har ni bjudit?
    Vi bjöd ca 50 men det är många som har långt att åka så vi räknar med att det kommer 35-40 och alla extra är bara jättekul!
    Det är samma här med maten, vi gör det mesta själva och tänkte ha en kallbuffé med kanske nån varm paj till också och sen bara bröllopstårta, ingen efterrätt. Tycker man trycker i sig nog med sötsaker och mat den dagen. Vi har en ungefärlig budget på 30 tusen, (tror vi kommer överstiga den) så vi gör nästan allt själva men har satsat på en grym fest med ett liveband från Norrköping.

  • LisaEl­eonor
    Äldre 21 Feb 16:41
    #7

    Vi ska vara i Västra Husby :) Var lite svårt med SOK-stugan eftersom vi var tvugna att vara ute ur den nio på söndagen eftersom de har tipspromenader på höstarna.

    Annars har vi ringar klara, och bestämt hur inbjudan ska se ut. Jag har börjat titta på klänning. Catering tar vi antagligen från Å-cafeet, vi försöker ta så mycket lokalt som möjligt.

  • mille1
    Äldre 21 Feb 20:11
    #8

    Vi ska också gifta oss i Söderköpig men inte förens sommaren 2012.

  • Fedila
    Äldre 22 Feb 12:02
    #9

    LisaEleonor: Kul med en till som ska vara i den lokalen! Glad Vad tycker ni om den? Hur många blir ni? Hur gör ni med transport till och från festen? Vi tyckte SOK-stugan var så bra eftersom man kan sova kvar på plats, och att det är så nära att ta sig till hotel/vandrarhem. Det blir ju lite bökigare om man är ute i Västra Husby, men det får väl gå...

    MiaSkpg: Oj, 30 tusen, hur klarar ni er på det?? Med liveband och allt? Imponerande! Vi har räknat med ca 70 000, och då gör vi ändå också mycket själva, men det känns som det kommer bli svårt att hålla det till det också... Obestämd 

    Vi har bjudit 95 pers... Ev några fler. Vi hade tänkt oss 70-80 från början men det blev så svårt att "välja bort" folk! Och vi resonerar som så att vi hellre har alla nära och kära med men håller det ganska enkelt, än att ha en lyx-fest med lite färre. Det som är viktigast för oss är att alla kan vara där och dela vår dag! Glad 

    Hur gör ni alla med hår och smink? Har ni bestämt er för det än? Vi försöker också hålla så mycket som möjligt lokalt, men just det är man ju tvungen att åka in till Nkpg för. Jag har ringt runt lite, vill gärna ha nått där man kan göra både hår, smink och naglar på samma ställe till ett bra pris... Inte helt lätt! Speciellt inte när man inte bor där nere längre...

  • MiaSKP­G
    Äldre 22 Feb 14:03
    #10

    Det finns ju ett nyöppnat stället som heter Mimmus hus (tror jag) där gör de iaf både hår och naglar, kanske smink också?

    Vi har tänkt göra allt vi kan själva som bland annat;
    alla trycksaker
    all mat (inte bröllopstårtan)
    Min sambo har veteranbil till transport
    min sambos kusin är frisör och jag hoppas hon hjälper mig med håret (har inte frågat än)
    en kompis till mig ska sminka mig
    att göra fina naglar ska jag önska som en tidig present (annars är det inte nåt jag lägger pengar på)

    Lokalen kostar 1500 inkl porslin
    Min klänning + tärnklänning beställd från kina för 2100kr tillsammans.
    Vi ska hyra min m2b kläder.
    Hela matbuffén har vi räknat på 4000kr + 2000kr till alkohol (tyskland)
    Tårtan kostar ca 1800kr
    Livebandet kostar 6500kr och spelar den gamla rock'n roll:en som vi gillar.

    Sen kommer vi få mycket hjälp av våra föräldrar både med matlagning och ekonomiskt och vi önskar oss nästan bara bidrag till bröllopsresa av gästerna.

  • MiaSKP­G
    Äldre 22 Feb 14:04
    #11

    Glömde säga att min syster och min sambos kusin ska sjunga i kyrkan och en kompis till mig ska spela piano.

  • MiaSKP­G
    Äldre 22 Feb 14:28
    #12

    Glömde också att säga att jag är utbildad inom trädgård och älskar att pyssla med blommor så jag kommer göra alla buketter och dekorationer själv

  • Fedila
    Äldre 24 Feb 18:20
    #13

    Tack så jättemycket för tipset om Mimmis hus!!! Glad Letade runt lite på nätet och hittade iaf ett telenr, ska ringa dit nästa v och kolla!

    Vad duktiga ni vart på att hålla nere kostnaderna! Glad Vi blir ju iof typ dubbelt så många som ni, så mat/dryck o sånt går ju iväg lite mer då.  Det gör ju jättemycket om man känner folk som kan hjälpa till med olika saker, eller är duktig på sånt själv! Blir det inte stressigt att göra alla blomdekorationer själv? Köper du blommor då eller odlar de själv? Vi har beställt fröer, så vi ska plantera en massa blommor till dekorationerna i mina föräldrars trädgård. Om de inte dör allihopa förstås, då får vi väl köpa blommor till det också...  Men brudbuketten + tärnbuketten köper vi iaf.

    Jag har också beställt min klänning från Kina! Väntar med spänning på att den ska dyka upp!

    Var ska din blivande man hyra kläder? Vilket datum ska ni gifta er förresten?

Svar på tråden Brudar i Söderköping