• Jessika81

Barnvakt på festen-funkar det?

Någon som haft barnen vid sidan av festen och anlitat en barnvakt att passa dem under middagen? Erfarenheter av detta? Vi tänker oss att man bjuder barnen på pizza i ett hus bredvid och sedan får de typ kolla på film. Vill inte ha en massa spring under middagen, dvs, små barn som springer till sina föräldrar är ok, men det vore skönt om man slapp föräldrar som springer runt...

Tycker man som förälder att det är ok att lämna sitt barn till en främmande barnvakt? Tänker mig en barnvakt minst i 20-års-åldern. De flesta barn är mellan 6-12 år men det finns även några 2-3-åringar. Tror ni det funkar eller ska man hellre ha barnfritt?

• Svar på tråden Barnvakt på festen-funkar det?
  • Uttan

Tror det är en jättebra idé som ni säger. Ni kan ju tex begära utdrag ur brottregisret (vilket folk som arbetar med barn har) vilket kan göra att föräldrarna känner sig tryggare med om det är okända människor.

• Yarrow

Jag tror att, även om ni har barnen i ett hus brevid så kommer de nog springa till sina föräldrar ändå. Blotta vetskapen om att de finns inom räckhåll är nog triggande nog.

Vill ni inte ha barn på festen borde ni ha barnfritt. Annars kan ni ju anställa någon väns föräldrar eller liknande för att vara med på festen och vara lite "barnvakt". Har hört om andra par som har gjort på det sättet. De får i uppgift att se till barnen så att föräldrarna inte alltid behöver vara på alerten.

• jazzie78

Min kompis hade lejt en barnvakt då de hade barn med på sitt bröllop. Tror det var en bekants bekant om du förstår vad jag menare. De kände dock knappt personen. Barnen skulle hålla till en trappa upp och de hade film, godis och leksaker där uppe. Men vart tror du de höll till? Jo - i festlokalen och under middagen. Det var lite spring upp och ner och föräldrar som fick rusa ifrån middagen... och missade tal osv.
    Jättetråkigt tycker jag och det stör brudparet.

Nä - vi ska ha barnfritt på vårt bröllop och det kommer vara dem som tackar nej pga det....

• Pullan88

Jag tror det bästa är att du har barnfritt om du inte vill ha barnen där ändå..

Det är nog det lugnaste och skönaste och ni slipper tänka på massa spring.

Dessutom tycker många föräldrar det är jobbigt att ha barnen med sig, och vill nog hellre låta dom vara hemma hos någon annan så dom för en gångs skull kan få gå ut och roa sig lite själva:)

Vi ska ha barnfritt, men givetvis får barnen komma om det absolut inte skulle finnas någon som kan ta hand om dom. Vår dotter kommer vara med. men min mamma har lovat att passa henne ordentligt så vi slipper tänka på det för mycket på vår stora dag:)

• Jessika81

Jo fast barnfritt blir det nog inte i vilket fall som helst, det är så många som inte klarar sig utan sina barn. Det värsta tycker jag är föräldrar som springer omkring. Antar att jag vill förbereda mig på hur det kommer att bli så jag inte blir arg under festen :) Efterlyser alltså tips på hur man kan få det att funka så bra som möjligt med inhyrd barnvakt!

• Augusti 2011

Vi funderar på att ha ett barnbord i samma lokal fast med en barnvakt/lektant som sitter med dom och äter osv. Man kan ju ha förberett med kritor och papper och lite sånt som barn tycker är kul så kanske dom håller sig lugna större delen av middagen iaf. Sen när festen drar igång gör det väl inte sååå mkt om barnen springer runt?!

• Jessika81

Nä men middagen tar nog runt 4 timmar... sen ska nog barnen gå och lägga sig...? Det gör absolut inget att de springer runt sen när man rest sig från bordet, men det finns nog inga barn (och kanske inte så många vuxna heller nuförtiden) som klarar att sitta still på en fyratimmarsmiddag

• E090422

Jobbade på ett bröllop, där de hade en bekant som barnvakt. Hon satt och åt med barnen i rummet brevid, sen när de tröttnade på att sitta och äta hade de ett rum fullt(!) med leksaker, pyssel och filmer. De höll sig för det mesta där inne och va jätteduktiga! Senare på kvällen somnade några i soffan, som fanns i rummet medans andra var vakna.

Jag tror att det kan funka om man har saker att underhålla barnen med.

Svar på tråden Barnvakt på festen-funkar det?