• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • Nikkita
    Anny skrev 2011-08-27 13:12:10 följande:

Jag har det!

Skrev tidigare ett inlägg om att vi var så veliga om hur, när och vart vi ville gifta oss.

Vi funderade på kyrka, utomhus, på herrgård, central lokal, litet, stort. Ja ni vet säkert.

Vi började närma oss beslut om utomlandsvigsel. Usa eller Karibien verkade smidigt då många anordnar hela bröllopspaket.

Men det kändes som om det blev lite för länge att vara borta från våra små pojkar. Som nu är snart 4 och snart 1,5 år.

Strandbröllop lockar ändå. Så kanske Kanarieöarna? Nja, fick inte till det riktig. Verkar mer komplicerat att gifta sig i Europa än Usa? Kan det vara möjligt?? =) Iofs Svenska kyrkan finns ju där men det känns inte helt rätt för oss.

I vilket fall. tillbaks till min ursprungliga tanke om detta inlägg. =)

Igår strax innan jag skulle somna kom jag på det!

Liten borgelig vigsel med den närmsta familjen. På ett ställe typ det här:
    www.gylleneutternhotelgroup.com/index.cfm/pag...

Allra helst i något mysigt rum med öppenbrasa eller liknande. Enkel vigsel med med kanske en musiker som spelar en låt eller två och någon dikt kanske. En fotograf som fotar vigseln och efterföljande brudskål. Gästerna minglar vidare medan vi smiter iväg och fotas en stund. Och sedan middag, trerätters och lite god dryck till det. Lite familjemys helt enkelt.

Sedan drar jag och sambon iväg på en veckas resa till solen och bara tid tillsammans han och jag.

Någon gång efter vi kommit hem slår vi till med bröllopsfest. Något enklare. En trevlig lokal, välkomstskål i bubbel och mingel. Sedan en god buffé och efteråt en fin bröllopstårta. Under tiden funderar jag på om man kan ha något bildspel med foton från vigsel och kanske bröllopsresan. Sedan snacks- och godisbuffé, valfri dricka och helt enkel FEST! Ett band som spelar kanske och fest natten lång ;) Dvs rätt informell tillställning.

Än så länge gillar jag verkligen tanken. Vad tror ni?

Innan tänke vi ev höstbröllop (2012) men nu lutar vi åt feb/mars av någon anledning. Därför jag vill ha lite innemys gällande vigsellokal och middag och sådär.

Låter som en utmärkt plan Skrattande När är det dags för er?
  • Anny

Tack tack!

Vi lutar år bröllop i mitten av mars. Har dock inget bokat eller något. :) Men ska ta  tag i det...snart. :D

weddingdreams: har du någon bild på de lila skorna? låter läckert.

Har börjat kolla på ring, fundera på klänning. Det är ju jättesvårt, med klänning. Ring lite enklare. Hur ligger ni till med sådant?

• izredam

Vi velar och velar kring det här med maten.. Vi har mer eller mindre bestämt oss för att ta maten härifrån.. MEN vad ska vi äta då?

Alternativ 1: Lyxig buffé – Rökt och gravad lax, skagensås, hovmästarsås, skaldjurspaj, kalkonbröst, lufttorkad skinka, räkor, soltorkade tomater, fransk potatissallad, melonklyftor, bröd, smör, hårdost och brieost. för 139kr/port

Alternativ 2: Svenskt smörgåsbord – Tre sorters sill och kokt potatis, rökt och gravad lax, hovmästarsås, ägghalvor med räkor, rostbiff, Janssons frestelse, prinskorv, köttbullar, rödbetssallad, bröd, smör och hårdost och brieost. 115kr/port

Alternativ 3: Mexikansk buffé – Tacofärs eller kycklingfyllning, hårda och mjuka skal, isbergssallad, tomat, gurka, lök, ost, majs, ananas, salsasås, vitlökssås, guacamole, nachochips, feferoni. 85kr/port

Alternativ 4: Exotisk planka (går även få på engångsfat)
    Välj tre sorter av grillad fläskfilé, rostbiff, rökt kalkon, grillad kycklingfilé, pastrami, kassler, kokt skinka eller rökt
    skinka. (150g kött/port.). Köttet ligger upplagt på en träplanka med flera olika sorters frukt och grönt, bl.a. ananas, melon, mango, papaya, vindruvor, passionsfrukt, apelsiner, sharon, äpple, paprikakorgar fyllda med syltlök m.m. Vissa säsongsvariationer kan förekomma. (Till det så ingår det potatisgratäng eller potatissallad också) 93kr/port

Nu till frågan: Vi är lite sugna på att köra på den mexikanska buffén för att 1. Det är jävligt oss. 2. Alla äter väl tacos? Men kan man göra så? Kan man med gott samvete servera något så enkelt? Vi tänkte i så fall ha lite mexikanska tilltugg till välkomstdrinken (Santa Maria har ju släppt en ny tapas-line, vi har inte provat än, men något sånt känns vettigt) och sen en serverad förrätt + ev. lite mer grejer på buffén. Och nu vill jag ha ärliga svar, vad hade ni känt om ni hade kommit på ett bröllop och fått en tacobuffé som varmrätt? Och vilket alternativ hade ni valt annars?

• Anny

izredam: rent spontant känns det lite för enkelt. MEN det beror ju på hur upplägget för övrigt är tänkt? vigsel? klädsel? dukning? lokal? osv

När ska ni gifta er?

• izredam
    Anny skrev 2011-08-29 22:43:34 följande:
    izredam: rent spontant känns det lite för enkelt. MEN det beror ju på hur upplägget för övrigt är tänkt? vigsel? klädsel? dukning? lokal? osv

När ska ni gifta er?
    Det är ju det som är problemet, vi kan inte bestämma oss. Datum är mer eller mindre bestämt, 1:a september 2012 - lokalen blir troligtvis en bygdegård i närheten. Vi tänkte kavaj som klädkod - dukningen har vi inte hunnit reflektera så mycket över, men helst vill vi hålla det ganska enkelt där med, jag gillade den här dukningen (random bild jag hittade på nätet lite snabbt nu, kommer härifrån):

Men samtidigt så vet jag inte om alternativ 2 eller 4 kanske är bättre? Med en serverad förätt och efterrätt? Det kanske känns mer bröllopigt? Åh, jag vet inte! Vi är studenter båda två så vi vill hålla budgeten så liten som möjligt med förhoppningen att kunna åka på en bröllopsresa nästa vinter (med pengar vi får loss senare den hösten...) - utan att tömma alla sparkonton helt. De här alternativen skulle göra att vi kan komma undan runt 9000 på mate + dryck, men då kan vi bjuda gästerna på drycken under kvällen, vilket självklart vore trevligt (det kommer drickas öl, vin och cider i så fall - starksprit får de klara sig utan, vi ska inte ha någon fyllefest).

fler åsikter?
  • durrasflikka
    izredam skrev 2011-08-29 22:25:46 följande:
    Vi velar och velar kring det här med maten.. Vi har mer eller mindre bestämt oss för att ta maten härifrån.. MEN vad ska vi äta då?

Alternativ 1: Lyxig buffé – Rökt och gravad lax, skagensås, hovmästarsås, skaldjurspaj, kalkonbröst, lufttorkad skinka, räkor, soltorkade tomater, fransk potatissallad, melonklyftor, bröd, smör, hårdost och brieost. för 139kr/port

Alternativ 2: Svenskt smörgåsbord – Tre sorters sill och kokt potatis, rökt och gravad lax, hovmästarsås, ägghalvor med räkor, rostbiff, Janssons frestelse, prinskorv, köttbullar, rödbetssallad, bröd, smör och hårdost och brieost. 115kr/port

Alternativ 3: Mexikansk buffé – Tacofärs eller kycklingfyllning, hårda och mjuka skal, isbergssallad, tomat, gurka, lök, ost, majs, ananas, salsasås, vitlökssås, guacamole, nachochips, feferoni. 85kr/port

Välj tre sorter av grillad fläskfilé, rostbiff, rökt kalkon, grillad kycklingfilé, pastrami, kassler, kokt skinka eller rökt
    skinka. (150g kött/port.). Köttet ligger upplagt på en träplanka med flera olika sorters frukt och grönt, bl.a. ananas, melon, mango, papaya, vindruvor, passionsfrukt, apelsiner, sharon, äpple, paprikakorgar fyllda med syltlök m.m. Vissa säsongsvariationer kan förekomma. (Till det så ingår det potatisgratäng eller potatissallad också) 93kr/port

Nu till frågan: Vi är lite sugna på att köra på den mexikanska buffén för att 1. Det är jävligt oss. 2. Alla äter väl tacos? Men kan man göra så? Kan man med gott samvete servera något så enkelt? Vi tänkte i så fall ha lite mexikanska tilltugg till välkomstdrinken (Santa Maria har ju släppt en ny tapas-line, vi har inte provat än, men något sånt känns vettigt) och sen en serverad förrätt + ev. lite mer grejer på buffén. Och nu vill jag ha ärliga svar, vad hade ni känt om ni hade kommit på ett bröllop och fått en tacobuffé som varmrätt? Och vilket alternativ hade ni valt annars?
    Klart ni kan ha den mexikanska buffen om det nu är så NI. Med alternativ 2 så gäller det att alla äter fisk/skaldjur för annars har de bara köttbullar och prinskorvar att äta. Lite samma problem med nr 1, men man äter sig kanske hellre mätt på kalkonbröst och skinka än på köttbullar och prinskorv. Så jag hade gått på alt. 3 eller 4.
  • Nephele
    izredam skrev 2011-08-29 22:25:46 följande:

Jag hade satsat på alt 3 eller 4. Alt. 1 är det kanske inte alla som äter (jag hade iaf fått snåla på utbudet), Alt. 2 känns för mycket julbord/påsklunch, sånt får man ju ändå så ofta så det räcker... Alt. 3 kan kännas lite enklare men ändå gott, och om det är NI och ni tror det kan passa era gäster, så varför inte? Alt. 4 tyckte jag lät intressant, men vad är då det vegetariska alternativet? (om ni nu har gäster med sådan kost).
  • izredam

Vi är fruktansvärt tacksamma över våra gäster - inte en enda vegetarian (dock en som skulle kunna få för sig att bli under det kommande året..). Vi ska nog fundera mer på det där med taco-buffén, för man kan ju lägga till mer saker också - jag saknade i alla fall jordnötter. Annars är det nog alternativ 4 som känns mest lockande för oss också. Men då tänker jag nog köpa lite räkor och rökt lax till - för det saknar jag.

Hm, vi får fundera ett tag till - det vore skönt att ha mat, kyrka och lokal klart...

• FelizLane

kul här sitter jag och är dunderförkyld.. Imorgon är det planerat att åka till stlhm för att kika på klänningar... känner mig dock inte alls sugen. Men har ju tagit ledig från jobbet pga av detta... Åh! Tror ni man klarar av att kolla klänningar fast man snorar? 

Svar på tråden forts "Bröllop 2012"