• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • weddingdreams
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-03 19:29:10 följande:
    Gratulerar till förlovningen och välkommen! 
    Är du också från Göteborg, då alltså? Själv är jag bosatt i Gbg, men vi ska gifta oss i Bohuslän.
    Folk härinne har kommit väldigt olika långt. Vi har t.o.m. de som inte kunnat hålla sig och som ska gifta sig i år istället, men som stannat i tråden för att vi är så väldigt trevliga här. ;)

För min och sambons del så har vi kommit rätt långt. Vi vet var vi vill gifta sig oss, men väntar fortfarande på besked från kyrkan. Lokal är preliminärbokad. Färgtemat är bestämt och en del dekorationer är inköpta, liksom kläder till brudgummen, mina skor och min tiara. Tyg och mönster finns till tärnornas klänning, men dessa ska jag börja sy i höst och min egen klänning blir ett projekt till nästa vår. Omslagen på våra trycksaker är nästan färdiga också.  

Igår bestämde vi oss för vad vi ska ha för efterrätt. Vi hade funderat på cupcakes, för att min syster är duktig på det. Men så insåg jag plötsligt att det inte gav känslan av oss och vårt västkustbröllop utan det hade snarare varit hennes personliga prägel. Så slog det mig: Vi ska ju ha äggost och björnbärssylt såklart! :) Jag som är tokig i björnbär och vad skulle kunna passa bättre än Bohusläns landskapsrätt? Dessutom är rätten kall och ska gärna göras två dygn innan den ska ätas så man behöver inte stå allra sista dagen bara för att det ska vara färskt. 
    Jag älskar när man väljer saker för att det finns en röd tråd eller en bakgrund med det... Ett genomtänkt bröllop är perfekt fast att en del saker går fel..
    Jag vill ha ett sånt bröllop.. Att gäster kommer in och kännar att det är helt rätt men dom kan inte sätta fingret på vad som gör det rätt.. Då har man lyckats... (tycker jag) Svärföräldrarna som bor i Grebbestad har aldrig nämt den desserten, den skajag pröva någon gång... ;)
  • weddingdreams

Skiver ett till inlägg, blev så långt med det förra citatet... Kanman inte bara citera en del av messet eller?

Blev så glad idag... Eftersom loklen som jag skrve om som vi vill ha är sunkigt charmigt, allt är bevarat från 1800-talet så är allt av trä.. Trä pelare och bjälkar.. Tänkte använda mig av det och trä grönt så det ser ut som klätterväxter och så... Vet inte om jag skrivit om det innan.. Men iaf dt jag kom på idag är att jag inte vill ha vaser som kanske stör på höjden. Jag har länge tänkt krukor med blommor i oasis och sedan murgröna som slingrar sig ner längst löparen på bordet... Men visste inte vilka krukor och tänkte att det kan bli rätt dyrt.. Då slog det mig att vi självklart ska ha krukor av trä... Min farfar var en finsnickare förr men har slutat jobbet för länge sedan men sparat alla sina maskiner och virke osv. Så ringde honom och han blev jätte glad så nu ska han göra 20 träkrukor.... Sedan ska jag bara olja dom så de får den mörka träfärgen...
    Pratade med min faster som är florist och såå himla duktig på inredning och sånt.. Och hon hade en sån kruka i messing som farfar kan får göra efter.. Så kom hon med förslaget att man har lång murgröna som går ut på bordet tills mina ängla ljushållare står.. Sedan fyller man resten med stenar och har i glas ljushållar.. Pyntar lite vita blommor med glitte roch pärlor.. Allt är typ gratis... Är såå lycklig...

Orkade ni läsa allt.. förlåt.. Men har inte varit bröllopslycklig på jätte länge såå jag är sååå himla glad nu... :)

• BlackWIngedAngel
    weddingdreams skrev 2011-05-03 20:29:29 följande:
    Jag älskar när man väljer saker för att det finns en röd tråd eller en bakgrund med det... Ett genomtänkt bröllop är perfekt fast att en del saker går fel..
    Jag vill ha ett sånt bröllop.. Att gäster kommer in och kännar att det är helt rätt men dom kan inte sätta fingret på vad som gör det rätt.. Då har man lyckats... (tycker jag) Svärföräldrarna som bor i Grebbestad har aldrig nämt den desserten, den skajag pröva någon gång... ;)
    Det rekommenderar jag starkt. :) Min mamma gör alltid äggost efter mormors gamla recept vilket jag naturligtvis tycker är det bästa receptet. Men så länge man äter det med björnbärrsylt så kan det inte bli fel. ;)
  • operfekt
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-03 19:29:10 följande:
    Gratulerar till förlovningen och välkommen! 
    Är du också från Göteborg, då alltså? Själv är jag bosatt i Gbg, men vi ska gifta oss i Bohuslän.
    Folk härinne har kommit väldigt olika långt. Vi har t.o.m. de som inte kunnat hålla sig och som ska gifta sig i år istället, men som stannat i tråden för att vi är så väldigt trevliga här. ;)

För min och sambons del så har vi kommit rätt långt. Vi vet var vi vill gifta sig oss, men väntar fortfarande på besked från kyrkan. Lokal är preliminärbokad. Färgtemat är bestämt och en del dekorationer är inköpta, liksom kläder till brudgummen, mina skor och min tiara. Tyg och mönster finns till tärnornas klänning, men dessa ska jag börja sy i höst och min egen klänning blir ett projekt till nästa vår. Omslagen på våra trycksaker är nästan färdiga också.  

Igår bestämde vi oss för vad vi ska ha för efterrätt. Vi hade funderat på cupcakes, för att min syster är duktig på det. Men så insåg jag plötsligt att det inte gav känslan av oss och vårt västkustbröllop utan det hade snarare varit hennes personliga prägel. Så slog det mig: Vi ska ju ha äggost och björnbärssylt såklart! :) Jag som är tokig i björnbär och vad skulle kunna passa bättre än Bohusläns landskapsrätt? Dessutom är rätten kall och ska gärna göras två dygn innan den ska ätas så man behöver inte stå allra sista dagen bara för att det ska vara färskt. 
    Nja, bor efter landvetter, mellan härryda & hällingsjö. Men tar ju bara 15-20 minuter till gbg, så är ju inte långt ifrån =)

Haha, förstår att man blir extra sugen när man planerar långt i förväg! extra mycket när man börjar få klart planeringen kan jag tänka mig..

Åh, vad har ni bestämt för datum? Vi har inte direkt hunnit boka in ngt än, men har kikat lite efter lokaler.
    Sambon vill gifta sig i landvetter kyrka, jag har inte sett den, så ska väl dit & kika..
    Vad kul att sy din egen klänning, har du några tankar om hur den ska se ut? :D
    Ni har hunnit rätt långt med planeringen ändå, men det är ju så kul att planera, eller hur?!

Men det är ju jätteskönt, både att ni hittat ett alternativ som känns som ER, samt att det är smidigt att förbereda.. =)
  • BlackWIngedAngel
    weddingdreams skrev 2011-05-03 20:35:26 följande:
    Skiver ett till inlägg, blev så långt med det förra citatet... Kanman inte bara citera en del av messet eller?

Blev så glad idag... Eftersom loklen som jag skrve om som vi vill ha är sunkigt charmigt, allt är bevarat från 1800-talet så är allt av trä.. Trä pelare och bjälkar.. Tänkte använda mig av det och trä grönt så det ser ut som klätterväxter och så... Vet inte om jag skrivit om det innan.. Men iaf dt jag kom på idag är att jag inte vill ha vaser som kanske stör på höjden. Jag har länge tänkt krukor med blommor i oasis och sedan murgröna som slingrar sig ner längst löparen på bordet... Men visste inte vilka krukor och tänkte att det kan bli rätt dyrt.. Då slog det mig att vi självklart ska ha krukor av trä... Min farfar var en finsnickare förr men har slutat jobbet för länge sedan men sparat alla sina maskiner och virke osv. Så ringde honom och han blev jätte glad så nu ska han göra 20 träkrukor.... Sedan ska jag bara olja dom så de får den mörka träfärgen...
    Pratade med min faster som är florist och såå himla duktig på inredning och sånt.. Och hon hade en sån kruka i messing som farfar kan får göra efter.. Så kom hon med förslaget att man har lång murgröna som går ut på bordet tills mina ängla ljushållare står.. Sedan fyller man resten med stenar och har i glas ljushållar.. Pyntar lite vita blommor med glitte roch pärlor.. Allt är typ gratis... Är såå lycklig...

Orkade ni läsa allt.. förlåt.. Men har inte varit bröllopslycklig på jätte länge såå jag är sååå himla glad nu... :)
    Jag brukar radera i citatet när det väl hamnat i inläggsrutan, om det är något jag vill ta bort.

Du kommer säkert få ett sådant genomtänkt bröllop som du önskar, weddingdreams, med tanke på hur mycket du pysslar. Förstår att du är glad och skönt att höra att du är tillbaka på bröllopshumör igen. :)
  • operfekt
    weddingdreams skrev 2011-05-03 20:35:26 följande:

Förstår att du är lycklig! Måste kännas så skööönt när saker börjar falla på plats! :D
    Den dukningen låter jättefin!
  • mannekusin

Hej! Tänkte också haka på här om det går bra. Vi har dock inte bestämt datum ännu så jag behöver inte bli inskriven på "listan" förrän det finns lite mer konkret info.

Jag blivande maken kommer fira 10 år tillsammans nästa år och det känns som ett bra tillfälle att slå till med bröllopet då. Vi har varit i stargroparna en gång förut men då kom en graviditet å ett husköp emellan.

Det vi vet är att vigseln ska ske i Mariefreds kyrka. Vi har precis flyttat till Mariefred och är båda två helt kära i den här vackra lilla staden. Håller på att spåna på planerna nu i stora drag. Lokal verkar det vara svårt med här. Vi kommer ha en budget på ca 50 000 vilket blir ganska snävt då vi gärna skulle vilja ha en stor fest med bådas alla släktingar å vånner.
    Karln min är kock å borde nog kunna fixa nån bra lösning med maten, typ anlita nån kollega som tar hand om det eller så. Vill bara inte att det ska bli en stor stress-grej för honom.Skäms
    Alkoholen tänkte vi köpa i omgångar från Tyskland via en släkting som åker dit regelbundet.
    Om vi inte hittar nån passande (stor lokal för drygt 80 gäster där man själv får ordna mat och dryck) här i Mariefred så funderar vi på att hyra en båt och frakta gästerna till en stugby nån mil härifrån där man kan ha festen å där i så fall gästerna skulle kunna få möjlighet till övernattning.
    Tror ni i så fall att det kunde vara ok att de gäster som vill övernatta lägger t ex 100 kr var (som vi kan använda som ett bidrag till fartygshyran)? Eller är det pinsamt att begära ersättning för något man liksom bjuder in folk till? Är ju inte gästernas "fel" att vi funderar på att ha festen mitt ute i skogen liksom..
    Hur gör ni andra med lite långväga gäster? Får dom själva ordna å bekosta övernattning alt hemresa om festplatsen är lite avsides belägen?

Nu ska jag kika runt lite i tråden över hur ni andra har planerat den stora dagen...  Glad

• BlackWIngedAngel
    operfekt skrev 2011-05-03 20:43:43 följande:
    Nja, bor efter landvetter, mellan härryda & hällingsjö. Men tar ju bara 15-20 minuter till gbg, så är ju inte långt ifrån =)

Haha, förstår att man blir extra sugen när man planerar långt i förväg! extra mycket när man börjar få klart planeringen kan jag tänka mig..

Åh, vad har ni bestämt för datum? Vi har inte direkt hunnit boka in ngt än, men har kikat lite efter lokaler.
    Sambon vill gifta sig i landvetter kyrka, jag har inte sett den, så ska väl dit & kika..
    Vad kul att sy din egen klänning, har du några tankar om hur den ska se ut? :D
    Ni har hunnit rätt långt med planeringen ändå, men det är ju så kul att planera, eller hur?!

Men det är ju jätteskönt, både att ni hittat ett alternativ som känns som ER, samt att det är smidigt att förbereda.. =)
    Nej det är ju inte så långt alls. Så då vet vi var vi har varandra om man behöver tips eller så. ;)

Nja, vi har ett datum som vi vill, men eftersom jag inte fått definitivt besked från kyrkan ännu så väntar jag med att lämna ut det. Vill inte jinxa något, även om det kanske låter fjantigt.

Jag har en väldigt klar blid av vad jag ska på mig. Det blir en klänning i tidig 50-talsstil. Och då menar jag inte en färgad, kort 50-talsklänning i rockabillystil som de flesta verkar syfta på när de talar om 50-talsstil på sina brudklänningar. Även på 50-talet gifta sig kvinnor i hellånga vita klänningar i kyrkan och det är en sådan jag ska ha, alltså. Markerad midja, kort ärm, liten ståkrage och två lager vida kjolar, varav det översta ska vara kortare fram och släp bak, medan det undre lagret ska vara golvlångt och utan släp.

Ja, maten har jag grubblat en del över, men när väl poletten trillade ner så kändes det valet lika självklart som allt annat som vi har bestämt hittills. Skrattande 
  • citrondoft

Vilken berg-o-dalbana det här är... Har redan ångrat mig på tiden efter lite kommentarer från familjen... Så nu blir det att ringa till kyrkan imorgon och hoppas att det finns en tidigare tid samma datum!!!

• BlackWIngedAngel
    mannekusin skrev 2011-05-03 20:51:29 följande:

Hej! Tänkte också haka på här om det går bra. Vi har dock inte bestämt datum ännu så jag behöver inte bli inskriven på "listan" förrän det finns lite mer konkret info.

Jag blivande maken kommer fira 10 år tillsammans nästa år och det känns som ett bra tillfälle att slå till med bröllopet då. Vi har varit i stargroparna en gång förut men då kom en graviditet å ett husköp emellan.

Det vi vet är att vigseln ska ske i Mariefreds kyrka. Vi har precis flyttat till Mariefred och är båda två helt kära i den här vackra lilla staden. Håller på att spåna på planerna nu i stora drag. Lokal verkar det vara svårt med här. Vi kommer ha en budget på ca 50 000 vilket blir ganska snävt då vi gärna skulle vilja ha en stor fest med bådas alla släktingar å vånner.
    Karln min är kock å borde nog kunna fixa nån bra lösning med maten, typ anlita nån kollega som tar hand om det eller så. Vill bara inte att det ska bli en stor stress-grej för honom.Skäms
    Alkoholen tänkte vi köpa i omgångar från Tyskland via en släkting som åker dit regelbundet.
    Om vi inte hittar nån passande (stor lokal för drygt 80 gäster där man själv får ordna mat och dryck) här i Mariefred så funderar vi på att hyra en båt och frakta gästerna till en stugby nån mil härifrån där man kan ha festen å där i så fall gästerna skulle kunna få möjlighet till övernattning.
    Tror ni i så fall att det kunde vara ok att de gäster som vill övernatta lägger t ex 100 kr var (som vi kan använda som ett bidrag till fartygshyran)? Eller är det pinsamt att begära ersättning för något man liksom bjuder in folk till? Är ju inte gästernas "fel" att vi funderar på att ha festen mitt ute i skogen liksom..
    Hur gör ni andra med lite långväga gäster? Får dom själva ordna å bekosta övernattning alt hemresa om festplatsen är lite avsides belägen?

Nu ska jag kika runt lite i tråden över hur ni andra har planerat den stora dagen...  Glad

Hjärtligt välkommen, du också!
    Vad roligt det är med alla nya som trillar in i tråden. :)

Angående att ta ut avgifter av gäster så råder det ju många delade meningar kring detta. Jag tillhör personligen de som inte gillar kuvertavgifter, men jag tycker att det är stor skillnad på det och vad som, enligt ditt inlägg, låter som en frivillig avgift för den som vill övernatta. Man behöver absolut inte bekosta logi för sina gäster. Om man inte tar avgiften i utbyte mot att de får följa med till festen utan för att det bekostar deras sovplats efterår så ser jag inget problem med detta. Då kan ju gästerna själva bestämma om de vill sova över eller om de vill åka hem. 
Svar på tråden forts "Bröllop 2012"