• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • teztroll
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-12 14:29:49 följande:
    En hel del har kommenterat hur bra den här tråden är och jag kan inte annat än hålla med. Tycker det är skönt med en tråd där alla är så trevliga mot varandra. :) Hade det inte varit kul om vi kunde följa varandra hela vägen till dagen D? Allt eftersom vårt år kommer så kan de som gift sig lägga upp bilder från sitt bröllop.
    Håller helt och hållet med, tycker verkligen att det är roligt med så trevliga människor, och all den inspiration man får av att läsa allas idéer!
    Hoppas också att vi kan följas åt så många som möjligt fram till våra bröllop och även efteråt så att man får veta hur det blev med alla idéer =)
  • 1995 11 17
    weddingdreams skrev 2011-03-13 21:53:48 följande:
    men jag har redan köpt alla för länge sedan. Men Linalottans (blogg) Hade dom på sitt bröllop utan foll så jag får försöka... Kanske inte hinner repa sig på en kväll.. Jag tetsar lite...
    Nu har snart klippt ut alla kuvert... Älskar att klippa.. jag skulle passa som dagislärare... ;)
    Repa upp sig kommer dem inte att göra. Jag är sömmerska och har sytt mycket brudklänningar, balklänningar, slöjor och annat i organza och jag varken fållar, sicksackar eller stryker på fållband. En gång sydde jag en dekorationssöm längs kanten på en slöja, det som händer då är att den blir vågig i kanten vilket var önskvärt i detta fallet. Men jag kan tänka mig att du inte vill att dina löpare är vågiga längs kanterna som jag skulle inte rekomendera dig att sy någonting alls. Stryka på organza bör man inte, det tål knappt någon värme för det smälter precis som plast. Har man kläder eller slöja av orgaza och man tycker det har blivit skrynkligt så rekommenderar jag att man hänger upp det och håller stryckjärnet en bit ifrån och ångar mot plagget och sen kan man skaka till det så brukar det bli jätte bra. Har man råkat få ett kraftigt veck, vilket jag kan tänka mig att det kan vara på gardinerna du köpt som ligger ihopvikta i en paket så kan man behöva stryka och då rekommenderar jag att man tar en fuktig diskhanduk och lägger ovanpå medans man stryker.

Agape- Jag hoppas du inte tar illa upp då jag ändrar på vad du hade för tips till Weddingdreams om att sicksacka, det är inte min mening att klaga på någon annans förslag, alla har vi rätt till våra egna åsikter och tankar. Men jag råkar ha ganska mycket erfarenhet av materialet organza och vill gärna komma med några bra tips och hoppas att jag inte trampar någon på tårna.
  • soffia
    1995 11 17 skrev 2011-03-11 13:00:58 följande:
    Vad som passar i din brudbukett är det bara du som vet för vi har alla så olika smaker. Men vad som finns att tillgå just när du ska gifta dig är en annan femma. Jag gjorde så att jag gick till en florist och sa att jag ska gifta mig i november månad och vill ha mycket oranget i buketten och frågade vad som finns att få tag i då. Nu visade det sig att det råkar finnas som mest oranga färger i just oktober och november så jag har tur.
    Så titta ut en bra blommsterbutik med kunnig personal och tala om vilken månad dú ska gifta dig i och att du önskar lila blommor. Så får dem ju berätta vad som går att få tag i just då. Vet du inte vad det är så borde dem ha nån bok eller andra bilder som dem kan visa.
    Tänk bara på att kolla med dem så att dem inte färgar av sig och förstör din klänning och att dem inte doftar för starkt så du blir snurrig i huvudet eller får nån allergisk reaktion. Men sånt bör dem ha koll på om dem är kunniga.
    Och googla runt, det är många gånger oslagbart.
    Lycka till!!
    Det där med fargen och lukten var bra att du sa för så långt har jag inte ens tänkt! TACK! Shit tänk om man hade fått en stor lila fläck på kläningen, vilken mardröm!
  • Agape
    1995 11 17 skrev 2011-03-14 13:10:43 följande:
    Repa upp sig kommer dem inte att göra. Jag är sömmerska och har sytt mycket brudklänningar, balklänningar, slöjor och annat i organza och jag varken fållar, sicksackar eller stryker på fållband. En gång sydde jag en dekorationssöm längs kanten på en slöja, det som händer då är att den blir vågig i kanten vilket var önskvärt i detta fallet. Men jag kan tänka mig att du inte vill att dina löpare är vågiga längs kanterna som jag skulle inte rekomendera dig att sy någonting alls. Stryka på organza bör man inte, det tål knappt någon värme för det smälter precis som plast. Har man kläder eller slöja av orgaza och man tycker det har blivit skrynkligt så rekommenderar jag att man hänger upp det och håller stryckjärnet en bit ifrån och ångar mot plagget och sen kan man skaka till det så brukar det bli jätte bra. Har man råkat få ett kraftigt veck, vilket jag kan tänka mig att det kan vara på gardinerna du köpt som ligger ihopvikta i en paket så kan man behöva stryka och då rekommenderar jag att man tar en fuktig diskhanduk och lägger ovanpå medans man stryker.

Agape- Jag hoppas du inte tar illa upp då jag ändrar på vad du hade för tips till Weddingdreams om att sicksacka, det är inte min mening att klaga på någon annans förslag, alla har vi rätt till våra egna åsikter och tankar. Men jag råkar ha ganska mycket erfarenhet av materialet organza och vill gärna komma med några bra tips och hoppas att jag inte trampar någon på tårna.
    Haha ingen fara hellre bra råd än att dukarna smälter! Sen vill jag tillägga att jag inte ansåg mitt tips som något expertråd utan det var mer som ideer/förslag med ett frågetecken.... Tar inte alls illa upp utan det är ju jätte bra om någon med erfarenhet kan ge råd!! Det är ju det som är så bra med dessa typer av trådar, att få ideer, råd osv Jag gillar att lära mig något nytt!

Och när jag ändå har en expert på tråden, tänkte då du nämnde att du sytt klänningar osv så kanske du har ett öga för vilka kroppstyper som passar i vilka modeller?! Om man är petit skulle du rekomendera en klänning i chiffon som är skuren under byst eller en mer kroppsnära/rakare modell i spets.... Och om man vill göra ändringar i en klänning (tex köper en begagnad) är det något man ska tänka på när det gäller att ta in klänningen? Tex något specifikt som fungerar dåligt att ändra på?
  • teztroll
    Agape skrev 2011-03-14 15:13:45 följande:
    Och när jag ändå har en expert på tråden, tänkte då du nämnde att du sytt klänningar osv så kanske du har ett öga för vilka kroppstyper som passar i vilka modeller?! Om man är petit skulle du rekomendera en klänning i chiffon som är skuren under byst eller en mer kroppsnära/rakare modell i spets.... Och om man vill göra ändringar i en klänning (tex köper en begagnad) är det något man ska tänka på när det gäller att ta in klänningen? Tex något specifikt som fungerar dåligt att ändra på?
    Är ingen expert själv, men vill varna lite för att ta bort eventuella stålpinnar (eller vad man nu ska kalla dem, de som sitter i klänningens överdel iaf)
    Hon som sydde in min systers brudklänning tog bort dessa iaf för att klänningen skulle bli bekvämare, och allt verkade jättebra tills dess att min syster började röra sig i klänningen. Den satt inte uppe bra utan dessa, så min syster fick lägga ha axelband till, vilket iofs också var snyggt, men som hon inte hade tänkt på från början.
  • weddingdreams
    1995 11 17 skrev 2011-03-14 13:10:43 följande:

Ja jag tänkte att du kanske skulle svara.. Bra för jag kom inte på vem som var sömerska av er alla... ;)
    Det var visst inte organza, jag tycker det ser ut som det men det står 100% polyester... Gäller det samma med det?

Agape - Tusen tack för förslag...
  • 1995 11 17
    Agape skrev 2011-03-14 15:13:45 följande:
    Haha ingen fara hellre bra råd än att dukarna smälter! Sen vill jag tillägga att jag inte ansåg mitt tips som något expertråd utan det var mer som ideer/förslag med ett frågetecken.... Tar inte alls illa upp utan det är ju jätte bra om någon med erfarenhet kan ge råd!! Det är ju det som är så bra med dessa typer av trådar, att få ideer, råd osv Jag gillar att lära mig något nytt!

När du skriver petit menar du då att du är kort??
    Det skulle kunna bli jätte bra med en klänning i chiffon som är skuren under bysten, Empire modell. Hellång eller nästan hellång skulle bli bäst. Vilket oxå är vanligast när det gäller brudklänningar men det börjar bli vanligt att ha korta modeller oxå. Är man kort ska man undvika korta vida modeller för då ser man kortare ut.  Men även en kroppsnära modell skulle bli bra, det finns många varianter på det. Och det beror ju på hur du ser ut för övrigt. Man kan ju vara kort och väldigt kurvig och kort och väldigt smal.  Oavsett vilket kroppsform man har så ska man fundera på vad det är man vill framhäva på sin kropp och välja en modell därefter. Är man kort och vill verka lite längre tycker jag det passar med halterneck och tvärtom är man väldigt lång och inte vill framhäva det kan man undvika halterneck.  Är men storbystad ser det oftast ut som man håller på att tappa klänningen om man har axelbandslöst och oftast är det även så det känns och det är ingen höjdare att springa dra upp sin klänning hela kvällen. Är man väldigt plattbystad kan en rak slät axelbandslös klänning göra att man ser ännu plattare ut.

Ändringar av klänning, ja det är ju väldigt beroende på vilken modell det oxå men en som gäller för alla är att det inte ska vara för mycket som ska tas in. Och frågan är oxå vem som ska göra ändringarna. Det är oftast inte det lättaste att börja sy in en färdig klänning och ska du lämna det till en sömmerska så kommer det kanske kosta mer än du tänkt dig därför att sömmerskan ska inte bara sy in efter dina mått utan måste först sätta sig och öppna upp klänningen vilket måste göras väldigt försiktigt då det oftast är material som är känsliga att sprätta i. Och precis som någon annan skrev att ta absolut inte bort något som fungerar som stöd i klänningen.

Hoppas du blev klokare. Annars är det bara att fråga igen, jag svarar så gott jag kan så fort jag hinner.
  • 1995 11 17
    weddingdreams skrev 2011-03-14 18:08:46 följande:
    Ja jag tänkte att du kanske skulle svara.. Bra för jag kom inte på vem som var sömerska av er alla... ;)
    Det var visst inte organza, jag tycker det ser ut som det men det står 100% polyester... Gäller det samma med det?

Agape - Tusen tack för förslag...
    Organza är oftast gjort av polyester eller en blandning av det. Så ja det är samma som gäller.  Och vad jag menade innan med att du skrulle klippa väldigt rakt och jämnt var inte för att det skulle börja repa upp sig utan för att det är ganska lätt att det blir små små hack i tyget varje gång man har lyft lite på saxen för att ta ett nytt klipptag. Svårt att förklara men klipp lugnt och försiktigt så ska det säkert bli hur bra som helst  Glad
  • weddingdreams
    1995 11 17 skrev 2011-03-14 23:00:50 följande:
    Organza är oftast gjort av polyester eller en blandning av det. Så ja det är samma som gäller.  Och vad jag menade innan med att du skrulle klippa väldigt rakt och jämnt var inte för att det skulle börja repa upp sig utan för att det är ganska lätt att det blir små små hack i tyget varje gång man har lyft lite på saxen för att ta ett nytt klipptag. Svårt att förklara men klipp lugnt och försiktigt så ska det säkert bli hur bra som helst  Glad
    Tack, Usch det här lät svårt. jag som klipper såå snett. jag får nog ringa in min mormor eller svärmor på det här..;)
  • gbg2012
    citrondoft skrev 2011-03-12 09:46:56 följande:
    Vi ska gifta oss 26/5 men har stora problem med kyrkan. Vi får nämligen inte boka än... De tycker det är förtidigt. Har ni fått boka än??
    Jag ska gifta mig borgerligt, men preliminärboka borde ju gå?

Vi har bokat både lokal för vigsel och fest och gifter oss 2 juni 2012.

Ert datum är ju väldigt populärt med, i gbg måste kyrkor bokas så långt innan när det är pingstafton.  
Svar på tråden forts "Bröllop 2012"