• MariaEson

Praktiska råd kring Buffé mottages.

Vi har bestämt oss för buffé och den kommer vara medelhavsbetonad, dvs, lite meze, lite tapas men även lite hemlagade pajer med tex svamp och västerbottenost.
    Vi kommer ha ungefär 75 gäster.
    Nu är frågorna följande:
    1. Borde vi ändå ha en förrätt eller bjuda på snittar under mingeltiden? Jag tänker att man redan har händerna fulla med välkomstdrink?
    2. Rent praktiskt...Duka fram tallrik eller ställa på hög vid bufféborden?
    3. Hur många personer behövs för att duka av kuvert efter buffén, ta bort buffématen och ställa iordning för bröllopstårta/cupcakes?
    4. Duka fram kaffekopp och assiet redan innan eller duka om efter maten?
    5. Bordsservering av tårta/cupcakes eller låta gästerna hämta?
    6. Tidsschema? Vigsel 15, lokalen ligger 50 m från kyrkan, det är mitt i vintern och mkt ytterkläder i omlopp bland 75 gäster. Hur länge minglar man innan man sätter sig till bords? Hur lång tid tar en buffémiddag?då kommer närvara, dvs närmaste familjen, ca 12 barn i åldrarna 4-17 år. Ungdomar för sig eller blanda med vuxna eller med barn?

Jag har endast erfarenhet från bröllop i spanien och då har det varit 3-rätters på restaurang på samtliga 7 bröllop, så jag har ingen erfarenhet av buffébröllop. Berätta alla dina erfarenheter, dåliga som bra, all info är bra info.
    tusen tack!
    7. Bordsplaceringstips vid buffé? Jag tänker på de barn som än

• Svar på tråden Praktiska råd kring Buffé mottages.
  • KlaraV89

Vi har bestämt oss för buffé och den kommer vara medelhavsbetonad, dvs, lite meze, lite tapas men även lite hemlagade pajer med tex svamp och västerbottenost.
    Vi kommer ha ungefär 75 gäster.
    Nu är frågorna följande:
    1. Borde vi ändå ha en förrätt eller bjuda på snittar under mingeltiden? Jag tänker att man redan har händerna fulla med välkomstdrink?
    Svar: Rekomederar snittar folk är oftast jätte hungriga vid välkomstdrinken

2. Rent praktiskt...Duka fram tallrik eller ställa på hög vid bufféborden?
    Svar mkt snyggare att duka tallrikarna vid borden.

3. Hur många personer behövs för att duka av kuvert efter buffén, ta bort buffématen och ställa iordning för bröllopstårta/cupcakes?
    Svar tror det behövs ca 4 st

4. Duka fram kaffekopp och assiet redan innan eller duka om efter maten?
    Svar kan vara smart att ha ett "kaffe bord" som redan är färdig dukat

5. Bordsservering av tårta/cupcakes eller låta gästerna hämta?
    Svar. lättast om de hämtar men fixa så att man kan hämta både mat och tårta från 2 håll samtidigt tar jätte lång tid annars.

6. Tidsschema? Vigsel 15, lokalen ligger 50 m från kyrkan, det är mitt i vintern och mkt ytterkläder i omlopp bland 75 gäster. Hur länge minglar man innan man sätter sig till bords? Hur lång tid tar en buffémiddag?då kommer närvara, dvs närmaste familjen, ca 12 barn i åldrarna 4-17 år. Ungdomar för sig eller blanda med vuxna eller med barn?
    Svar
    Man brukar mingla ca 1 timma, buffé kan ta en stund med allt spring till maten, jag skulle sätta de lite äldre tonåringarna tillsammans men barnen med sina föräldrar så att de kan passa dem.

• Snigel Bee

Vi ska ha buffe och vi ska till drinkarna bara ha nåt litet som d kan ta! Sen när det gäller tallrikarna så tkr jag att d ska ställas på hög vid maten. Jobbigt och väldigt opraktiskt att behöva hämta sin tallrik sen gå till buffebordet och ta sin mat. Onödigt krångligt.
    Kaffet tkr jag att det redan kan stå vid borden el som ovan sagt att man har ett kaffe bord som är färdigt dukat!
    Om det är buffe så kan man väl hämta sin tårta med. Men där gör man som man vill.

• MariaEson

Hoppsan! Nu såg jag att texten delat upp sig lite tokigt i inlägget. Ni som läser mina inlägg, förlåt, det saknas ofta nån bokstav och texten är ibland inte sammanhängande. Jag ALLT på min dumma dator där musplattan ej går att låsa, där markören flyttar sig som den vill i texten, och där tidspressen eller ivern ibland gör att jag inte läser igenom o rättar...................
    Och jag som snart ska skriva c-uppsats på lärarutbildningen. Förkastligt!

• sms å fotboll

1. Vi tänker nog ha lite mingelmat, sådant man kan ta med en hand. Då kan man samtidigt ha ett glas och så kan man äta lite om man är hungrig och om det inte är något som faller en i smaken så kan man låta bli.

2. På de buffébröllop jag varit på så har alla hittat sin plats, satt sig och så har toastmadame eller motsvarande hälsat alla välkomna och sen bett ett eller två bord i taget ta mat. På så vis det inte helt kalabalik eller jättelång kö. Medan man sitter och väntar på att få gå och ta mat så har man hunnit prata lite med bordsgrannarna och bläddra lite i festhäftet. Tycker det varit supertrevligt.

3. Inte en aning men 3-4 låter väl rimligt. Det skulle säkert kunna fungera med två också men då tar det givetvis lite längre tid.

4. tycker det funkar bra att gå och ta det beroende lite på hur kaffet serveras. Om kaffet kommer att serveras i termosar vid borden så tycker jag det är trevligt om kopparna kommer fram. Står kaffe och te vid ett separat bord så kan det vara bra om kopparna är där. Kanske kan man be gästerna gå i olika omgångar här också. Att bord 1 börjar med tårta och bord 4 med kaffet. Mindre kö och trängsel (beroende lite på hur stor lokal man har förstås).

5. Låta gästerna gå och hämta. det är rätt skönt att få gå och röra lite på sig. det är så mycket stillasittande ändå.

6. Som KlaraV89 skrev. Barnen hos föräldrarna och tonåringarna för sig. Känner alla varandra är det ju smidigt men gör de inte det så kanske man ska ha det i åtanke. En blyg 14-åring som inte känner de andra kanske itne tycker det är så roligt om alla de andra känner varandra. Men det hr ni ju bäst koll på.

Lycka till!

Svar på tråden Praktiska råd kring Buffé mottages.