• masz

    Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?

    Som rubriken lyder.
    Har fått för mig att det är gratis men en vännina sa att det kostar pengar.?
    Hur mycket kan det kosta isåfall? 

  • Svar på tråden Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?
  • Pullan88

    Det enda jag hade tyckt var läskigt om jag inte var alls troende är att man faktiskt står och lovar inför gud att älska varandra..


    det är ju liksom gud man står inför och bevisar sin kärlek ;)


     


    hehe..det hade jag nog upplevt som en smula konstigt..


     


    men hoppas det löser sig:) prästen jag pratade med sa att det kostade ingenting :)

  • Chroma
    Pullan88 skrev 2010-09-01 19:42:16 följande:
    Det enda jag hade tyckt var läskigt om jag inte var alls troende är att man faktiskt står och lovar inför gud att älska varandra.. det är ju liksom gud man står inför och bevisar sin kärlek ;)   hehe..det hade jag nog upplevt som en smula konstigt..   men hoppas det löser sig:) prästen jag pratade med sa att det kostade ingenting :)
    Jo men om det nu finns något uppe i det blå så tror jag knappast att han skulle bli förbannad över att vi lovar att älska varandra i hans hus så att säga, det är ju inte gud vi lovar att älska utan varandra.

    Om det nu mot all förmodan skulle finnas en gud så tror jag att han är en förlåtande gud som vill alla väl.. inte en gud som skickar ner dig på grund av att du inte tror på honom.


    :D Men,men.. vad vet väl jag.


    Tack till BlackWIngedangel som fick rätsida på mitt mummel i tråden tidigare. :)

  • Pullan88
    Chroma skrev 2010-09-01 21:34:39 följande:
    Jo men om det nu finns något uppe i det blå så tror jag knappast att han skulle bli förbannad över att vi lovar att älska varandra i hans hus så att säga, det är ju inte gud vi lovar att älska utan varandra. Om det nu mot all förmodan skulle finnas en gud så tror jag att han är en förlåtande gud som vill alla väl.. inte en gud som skickar ner dig på grund av att du inte tror på honom. :D Men,men.. vad vet väl jag. Tack till BlackWIngedangel som fick rätsida på mitt mummel i tråden tidigare. :)
    Man får ju tro vad man vill! :)

    Det jag säger är bara att jag själv hade nog känt mig riktigt falsk och väldigt obekväm att någon står och pratar om gud utan att man tror ett dugg på det..


    men folk gör som dom vill! :)

  • Houdini

    När jag gifte mig förra gången och vi tittade runt på olika kyrkor, så kostafe det runt 1000-1500 om man gifte sig utanför in egen församling, är det borttaget nu?

    Det var tjugo år sedan 1990

  • S2011
    Houdini skrev 2010-09-01 22:17:12 följande:
    När jag gifte mig förra gången och vi tittade runt på olika kyrkor, så kostafe det runt 1000-1500 om man gifte sig utanför in egen församling, är det borttaget nu?Det var tjugo år sedan 1990
    ja, det är borttaget nu. däremot kan man få betala lite om det är så att man vill ha en annan vigselförrättare än den som den församlingen tillhandahåller, om jag förstått det rätt.

     


    vi kommer att vigas i kyrkan, trots att ingen av oss är aktivt troende (om man nu reserverar begreppet "tro" till gudstro). för min del spelar det ingen större roll, men bm vill att det ska vara i kyrkan och då gör vi så.

  • Pokaloo

    Senska kyrkan jag ville att vi skulle gifta oss i krävde 7000 kr o ytterligare 2000 kr om vi ville ha vår präst..


    Jag är redan medlem i två olika kyrkor, jag är döpt o konfirmerad men är inte medlem i svenska kyrkan (vet ej varför eller hur det blev så). Min mor fick för sig att vi alla i familjen var medlemar men det var vi tydligen inte. Jag menar vi betalar o skänker till olika kyrkor.


    Så prästen från Baptist/frikyrkan kände till prästen i området vi ville gifta oss på ordnade så att vi fick en annan kyrkan för 1000 kr.. Trist men ändå glad att vi fick något då lokalen/restaurangen låg en promenads avstånd från kyrkan.


    Jag är troende men inte visste jag att jag måste vara medlem i varenda kyrka för att ens "tillhöra" den. Jag menar kyrka som kyrka oavsett protestantisk, ortodox, katolsk osv det är fortfarande samma religion i mina ögon.


    Fick även reda på av en kollega att om en biskop eller patriark viger en så bjuder svenska kyrkan på kostnaden då det inte bara är en präst som viger en utan av någon högre i ledningen så att säga.
    Då kunde jag lika gärna bett Karin, ordörande på kyrkorådet som vi känner, att viga oss så kanske vi skulle fått vigas kostnadsfritt i kyrkan vi ville.

  • kapellösa

     


    Pokaloo skrev 2010-09-03 14:50:39 följande:
    Då kunde jag lika gärna bett Karin, ordörande på kyrkorådet som vi känner, att viga oss så kanske vi skulle fått vigas kostnadsfritt i kyrkan vi ville.

    Rätta mig om jag har fel, men bara för att man är med i kyrkorådet så får man väl inte vigselrätt??!
    Kyrkorådet väljs väl via kyrkovalet där alla går och röstar? Eller?

  • Hoffsennanen Tottoplex
    Pullan88 skrev 2010-09-01 21:54:44 följande:
    Man får ju tro vad man vill! :) Det jag säger är bara att jag själv hade nog känt mig riktigt falsk och väldigt obekväm att någon står och pratar om gud utan att man tror ett dugg på det.. men folk gör som dom vill! :)
    ungefär som att gifta sig i en moské..... pullan88, jag tänker som du
  • Chroma

     


    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-09-03 21:39:15 följande:
    ungefär som att gifta sig i en moské..... pullan88, jag tänker som du
    Jag tycker iaf att valet om var man ska gifta sig och inte är högst personlig. Och om jag och min m2b tycker att det känns bra, så ska vi kunna få ha det ifred utan en massa gliringar åt höger och vänster.

     


    Är det inte svenska kyrkan själv som säger att kyrkan är till för alla? Eller har jag fel?


    Pullan88 skrev 2010-09-01 21:54:44 följande:
    Man får ju tro vad man vill! :) Det jag säger är bara att jag själv hade nog känt mig riktigt falsk och väldigt obekväm att någon står och pratar om gud utan att man tror ett dugg på det.. men folk gör som dom vill! :)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Chroma
    Jag tycker iaf att valet om var man ska gifta sig och inte är högst personlig. Och om jag och min m2b tycker att det känns bra, så ska vi kunna få ha det ifred utan en massa gliringar åt höger och vänster.

     


    Är det inte svenska kyrkan själv som säger att kyrkan är till för alla? Eller har jag fel?


    Men vänta nu! har absolut inte sagt något om att ni ska gifta er eller inte osv!
    det jag menar är att det borde kännas konstigt att gifta sig som icke troende i dels en plats för de troende och sen också lova varandra kärlek osv med Gud som vittne. Gud är ju inblandad i vigseln menar jag. och då drog jag parallelen med en moské. tror inte många svenskar skulle kunna tänka sig att gifta sig där. och min fråga är då varför?
  • Kattpoet

    Av respekt till  andra som är troende  valde vi borgligt, enbart för att då behöver man inte blanda in Gud och stå och ljuga inför hela släkten.


    Om man är född innan 2000 och inte aktivt gått ur svenska kyrkan  så är man medlem, ta en titt på den dekleration, betalar du skatt till kyrkan är du medlem.

  • Vi2alltid

    Många gifter sig ju i kyrkan utan att vara direkt troende, men då får de oxå acceptera hur kyrkans vigsel ser ut. Gud är inblandad ganska mycket :)

    De flesta som säger att de inte är troende kan ändå tycka att det är ganska högtidligt att gå in i kyrkan och sjunga psalmer osv. Så klart är alla välkomna till kyrkan! Om de respekterar och accepterar den.

    Jag har däremot en kompis som är ganska aggresivt ateist, skulle han gå in i en kyrka och lova sin kärlek inför Gud skulle jag nog bli arg... Om han nu inte tror på Gud och hatar kyrkan så mycket, vad finns det då för anledning att vara där?

  • Burre Präst
    Pokaloo skrev 2010-09-03 14:50:39 följande:
    Jag är troende men inte visste jag att jag måste vara medlem i varenda kyrka för att ens "tillhöra" den. Jag menar kyrka som kyrka oavsett protestantisk, ortodox, katolsk osv det är fortfarande samma religion i mina ögon. Fick även reda på av en kollega att om en biskop eller patriark viger en så bjuder svenska kyrkan på kostnaden då det inte bara är en präst som viger en utan av någon högre i ledningen så att säga. Då kunde jag lika gärna bett Karin, ordörande på kyrkorådet som vi känner, att viga oss så kanske vi skulle fått vigas kostnadsfritt i kyrkan vi ville.
    Anledningen att de som tillhör Svenska Kyrkan inte behöver betala för vigsel är att de ju redan betalar genom sin kyrkoavgift, som går till att underhålla kyrkobyggnaden, betala löner och annat.

    Tillhör du ett annat samfund så har du troligen rätt att utan extra kostnad vigas i det samfundets kyrkobyggnad av någon med vigselrätt inom det samfundet.


    Att det skulle vara gratis att vigas i Svenska Kyrkans lokaler av en biskop eller patriark från en annan kyrka låter konstigt och inget jag någonsin hört talas om.


    Jag märker här på BT att somliga (inte du, Pokaloo) inte riktigt har klart för sig att det finns många kristna samfund i Sverige och att Svenska Kyrkan endast är ett av dessa.

  • Hoppe

    det verkar vara lite olika. jag har prelbokat två kyrkor, den ena är gratis och den andra kostar 5000 kr att hyra plus kostnad för organist.

  • Burre Präst
    Hoppe skrev 2010-09-04 19:02:05 följande:
    det verkar vara lite olika. jag har prelbokat två kyrkor, den ena är gratis och den andra kostar 5000 kr att hyra plus kostnad för organist.
    Är du medlem i Svenska Kyrkan? Tillhör båda kyrkorna Svenska Kyrkan? I så fall lverkar det lite konstigt.
  • masz

    på deklarationen som kom på posten idag så står det kyrkoavgift 1,40.. Är jag medlem då eller? haha

Svar på tråden Kostar det pengar att gifta sig i kyrka?