• julbröllop2010

Vigselring eller annat?

Jag gillar inte smycken. Jag har ett arbete som inte tillåter ringar och jag jobbar jämt. Använder inte nått smycke, har lagt av mig förlovningsringen för länge sen. Måste man ha vigselringar? Känns onödigt att köpa en ring för 20 000kr och låta den ligga i nått skåp och väntas på att ärvas av min äldsta dotter. Har någon nått tips om ngt annat?

• Svar på tråden Vigselring eller annat?
  • ClaraH

Om du ska gifta dig kyrkligt måste du ha en ring vid själva cermonin, men det finns inget krav på att den ska vara av ett visst värde. Du kanske kan köpa ett halssmycke om du vill ha något slags smycke. Sen behöver den ju inte kosta 20.000:-, det kan väl räcka med något enklare om du bara skulle använda den väldigt sällan.

• weddinginlove

"Hand" har fina ringar som är halsband. Då är det med på cermonin men meningen att du ska ha kring halsen. Kanske något?

• Semlorna

Varför inte använda vigselringen du redan har vid vigseln (om det är kyrkligt vill säga)?

• anne på grönkulla

Som sagt, gifter ni er i kyrkan krävs en ring för själva ceremonien - men du kan lugnt återanvända förlovningsringen (eller använda en ring från en ölburk eller godisautomat...) för det. Annars är det ju helt o hållet en fråga om ifall du/ni vill ha en synlig symbol att bära - ni är minst lika gifta utan.

• julbröllop2010

Vi ska ha en borgerlig vigsel och jag kan faktiskt inte hitta min förlovningsring någonstans! :)

Svar på tråden Vigselring eller annat?