• WonderfulWord

Hur uppfostrar man sin man???

Hej

Det låter helt fel när man skriver det men, vi ska gifta oss och har barn ihop och planerar för fler...varför undrar ni kanske med tanke på att jag ibland inte kan stå ut med hur han är uppfostrad från sin familj...

Problemet är att han uppfostrades med att ha sin mamma hemma och hon gjorde alla hukshållssysslorna och de fyra barnen hjälpte bara till för att få lite veckopeng.

Det betyder nu att när vi har barn tycker han att han får för lite egentid...tid som han vill spenera framför datorn. Han tycker att jag får mycket mer egentid eftersom jag har som vana att ha på tv och titta hela dagarna. Ja tv står igång men jag tittar inte allt. har den som sällskap. Det jag gör på dagarna är att vara med vår son tillbringandes på golvet  och leker med honom.

Det är bara jag som lagar mat, handlar, har hand om ekonomin och jag städar. Min sambo städar oxå så där är vi lika men allt det andra.

Dessutom är det mestadels jag som tar hand om vaknätter och likanade eftersom jag vaknar lättast. Vi har delat på FL under nästan ett år. Vår son var 3½ mån när vi började dela lika på den.

Han ville vara hemma och jag tycker att det är bra, men då ska sysslor delas lika med. Har ni några bra förslag på hur man kan lösa detta vad jag tror är ett ganska vanligt problem.

• Svar på tråden Hur uppfostrar man sin man???
  • moonlightgirl

Hej hej

Har sett många bra tips på lyxfällan, de är inte bara bra på ekonomi.
    Hos en familj fyllde de ett rum med en massa ballonger som det stod olika hushållssysslor på och sedan fick mannen och kvinnan gå in där och ta de ballongerna som motsvarar de olika sysslor som de gjorde. Då fick mannen sig en tankeställare när han inte hade alls många ballonger och kvinnan massor.

En annan övning ni kan göra är att helt enkelt skriva ner på ett papper vad ni gör för sysslor. En kul sak ni kan göra innan ni läser upp för varandra vad ni gör är att han kan få skriva ner eller säga vad han tror att du gör och du kan skriva ner eller säga vad du tror/vet att han gör. Kan ju bli kul o se om han verkligen förstår att du gör så mycket i hemmet som du verkligen gör.

Hoppas att du fått några bra tips här.
    ha det bra/Pia

• mittid

Bra tips ovan!!

Om du känner att du inte får bukt med ditt problem så är mitt tips familjerådgivning... innan det blir elakt emellan er.

• Mymlan16

Prata med varandra, noga och ingående. Var heltydlig med att hans beteende inte är ok och att du helt enkelt inte accepterar det. Förlåt för denna karghet, men det är fruktansvärt egoistiskt och stenålder av honom att göra som han gör. Hade min man gjort på det viset hade han åkt ut, barn eller inte. (Jag är fullständigt allergisk mot den sortens beteende....).

Gör ett schema, där arbetsfördelningen är lika och följ det? Ex Tisdag, inköp mat: Mats, onsdag tvätt: Karin och strykning: Mats osv. Bocka av sysslorna när de är gjorda. Då blir det väldigt tydligt vem som gör vad och inte, och svårt att "smita"....

Hoppas det ordnar sig för dig/er!!!

• Flodis Hjärtat

Kommunikation är a och o.

Dr pihl säger att man ska omförhandla när man inte är nöjd. Visst det låter enkelt men det ligger mycket i det tror jag. Att säga ifrån innan man blir sur och grinig.

Har kompisar som har sysslorna uppdelade per vecka. Den ena veckan så fixar frun allt och nästa vecka mannen. Det funkar för dom, men bäst är att hitta ngt som passar er. Men acceptera inte beteendet att du ska göra allt. Vad händer då när du också börjar jobba, ska du fortsätta göra allt. Jag hade tok-vägrat!

lycka till!

• Sebastiána

Familjerådgivning är inte helt fel - kan vara bra för honom att höra det från någon utomstående.

• Kattpoet

Man uppfostrar inte sin man, man upplyser honom om verkligenhetens hårda vardag.

Låt honom under en dag eller vecka göra allt som du gör, skriv upp en lista på vad som ska vara gjort tills du kommer hem  och se om han klarar det.

• Katlah

Ett ex sa till mig att jag inte skulle klaga. Vi gjorde ju lika mkt!

Da sa jag: ok vi byter uppgifter, ratt av.

Ehh naa.. det ville han ju inte.

Varfor da? fragade jag. Vi gor ju exakt lika mkt.

T.ex tyckte han att vi delade pa tvatten:
    Han slangde in den o satte pa maskinen.
    Jag hangde tvatten och vek den.

Jo jag tackar jag.
    Som ni forstar ar han mitt ex idag. O ja efter jag gjort slut sa han "shit vad mkt man maste gora har hemma.. fatta aldrig.. ohh böla.. grina.. ta mej tillbaka"

Idiot.

• Sebastiána
    Katlah skrev 2010-09-10 13:05:15 följande:
    Ett ex sa till mig att jag inte skulle klaga. Vi gjorde ju lika mkt!Da sa jag: ok vi byter uppgifter, ratt av.Ehh naa.. det ville han ju inte.Varfor da? fragade jag. Vi gor ju exakt lika mkt.T.ex tyckte han att vi delade pa tvatten:Han slangde in den o satte pa maskinen.Jag hangde tvatten och vek den.Jo jag tackar jag.Som ni forstar ar han mitt ex idag. O ja efter jag gjort slut sa han "shit vad mkt man maste gora har hemma.. fatta aldrig.. ohh böla.. grina.. ta mej tillbaka" Idiot.
    Ush, som en fd manlig kollega till mig som lämnade all sin smutstvätt till mamma en gång i veckan. Han var singel då, undrar hur det är nu.
  • anne på grönkulla

Sebastiána skrev 2010-09-10 16:48:47 följande:
    Ush, som en fd manlig kollega till mig som lämnade all sin smutstvätt till mamma en gång i veckan. Han var singel då, undrar hur det är nu.

Öh, den mamman gör ju egentligen varken sonen eller nån högst eventuell blivande svärdotter en riktig tjänst...

• anne på grönkulla

TS prova med att skriva upp sysslor inkl rimlig tidsåtgång och sen låt honom välja vad av det där (upp till halva totala tiden) som han vill göra - för en vecka framåt. Sen får var och en av er egentid när det är gjort.

Svar på tråden Hur uppfostrar man sin man???