• Chroma

Intriger, intriger, intriger

Jag behöver hjälp! Jag vet inte ens var jag ska börja. Det är så mycket intriger i våra släkter så jag vet inte ens om vi kan ha en bordsplacering. Vi kan börja med min sida av släkten.

Mina föräldrar är skilda, de skilde sig när jag var väldigt liten och på grund av detta och av andra faktorer från den tiden så kommer de inte överens. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Till en följd av detta så avskyr min mammas och min pappas släkter varandra. Senast de träffades var 1987 tror jag, men känslorna lever kvar. Det var också runt 9 år sedan jag träffade släkten på min pappas sida, men vill nu göra ett försök att lappa ihop allting. Jag kommer överens med Alla! och vill inte att deras tjafs ska förstöra vår bröllopsdag

Min Sambo D's släkt är än mer komplicerad. Där bråkar de för fullt. D's mamma och pappa kommer inte överens, D's pappa skyller fortfarande skilsmässan för 22 år sedan på D's mamma som i sin tur bara vill gå vidare, hon har hittat en ny man och allt är fint, men jag är rädd att D's pappa kommer komma och förstöra allt.. Kan dessutom säga att han är väldigt politiskt korrekt och alla som inte tänker som honom kan fara och flyga.. är också rädd att det ska braka ihop under kvällen.

D's mamma i sin tur bråkar med D's morbror.. en gammal dispyt som grundar sig i hur olika de har varit i sin barnuppfostran.. D's morbror tycker att D's mamma har gjort ett fruktansvärt dåligt jobb och dylikt. Det går inte att resonera med någon av dem.

Den sista dispyten är mellan mig och D's bror. Det första som hände när jag träffade honom för 3 år sedan var att han hotade mig till livet genom att säga: - Om du sårar eller gör min bror illa på något sätt så dör du.. ok?, vilket jag måste säga har gjort att jag totalt tappade respekten för honom, jag vet att D vill ha med honom på bröllopet och jag förstår det, men det gör mig illa till mods.. jag har träffat honom 2-3 gånger på dessa tre år vi har varit tillsammans.

Kan dessutom säga att D's bror är på god väg till att inte klara av spriten, och min pappa har varit periodare större delen av mitt liv, men har nu varit helt ren i 5 år. Kan jag och D då servera alkohol på festen? Eller är det att utmana ödet?

Jag behöver verkligen er hjälp, snälla, det bara gnager och gnager.

Hihihi.. vad långt det blev.. ursäkta. :)

• Svar på tråden Intriger, intriger, intriger
  • prinsessanogrodan

Om jag vore i din sits TS...så skulle vi åka iväg och gifta oss själva i hemlighet eller hemma i kyrkan (också hemligt för släkten och familjerna)  fast med bara våra allra närmsta vänner som vittnen och ha middag efteråt med vännerna och sen ha bröllopsfest för släkt och familj senare, kanske dela upp det på 2 fester - en för varje sida av släkten så blir det inte alla konflikter på en och samma fest för er att hantera.

• Kattpoet

Jag skulle ha en alkoholfri fest av respekt av den som varit rent och det också minskar risken för gräl,  folk brukar hålla  käften längre om de är  nyktra.

Man kan ha ett underbart bröllop med Pommac istället för vin-

• Chroma

Ja vi får se hur vi gör.. Berättade för mamma idag faktiskt att vi ska gifta oss och hin blev överlycklig. :) Passade också på då att fråga vad hon tyckte om allt som hade med släkten att göra.. Jag frågade specifikt om min pappa och det hon svarade fick mig att smila, (Ursäkta språket)

- Skit i det, det fixar sig alltid.. och om det inte gör det så slänger jag ut den ******! Hon påpekade starkt att det inte har med dem att göra utan det är jag och D som är viktigast. :) Så vi får se.. Jag vet att pappa inte vill ha en massa bråk, så det verkar klara upp sig (Under dagen D iaf), Så nu är det bara de 350 andra konflikterna att ta hand om.

Jag ska göra mitt yttersta för att lösa konflikten med D's bror. Det är dags att gå vidare som någon skrev längre upp, och dessutom så behöver jag faktiskt lägga energi på honom om jag inte vill. Jag får vända andra kinden till helt enkelt.

Önska mig/oss lycka till. :)

• Sebastiána

Ojdå... kanske läge att gifta sig på en strand långt bort från släkt och familj, eller inte ha någon fest.

• pyrro

Ja alltså lycka till såklart om ni väljer att gifta er med alla närvarande. JAG skulle aldrig göra det.
    Gå på spänn hele kvällen och undra om alla ska uppföra sig:(
    En bröllopsfest är ju inte meningen att det ska vara ett experiment för att se om folk klarar av att umgås. Jag har väldigt svårt att tänka mig en uppsluppen, romantisk, trevlig stämning som du beskriver det.

Vill inte vara negativ men jag vill bara inte att ni ska få er bröllpsdag förstörd. Jag står fas vid mitt och andras förslag att gift er ifred och ha en fest sedan så gör det inte LIKA mkt om den blir förstörd

• novia72

MITT RÅD: köp TVÅ flygbiljetter och gift er utomlands själva! Varför spendera pengar, energi och tid på människor som inte trivs tillsammans?

• TheJohanna

Om jag hade varit i er situation hade jag slopat alkoholen totalt tror jag. Varför utmana ödet? Sen är det gäller konflikterna så kan det ju vara så att det löser sig smidigare än du trott. Det kan ju faktiskt vara så att alla är lika kloka som din mamma och tycker att det viktigaste är att ni gifter er och därför lägger allt annat åt sidan, i alla fall för stunden. Lycka till!

• my missis

Jag skulle inte våga riskera att få min bröllopsdag förstörd, bara för att jag vill att alla ska komma överens. Det är inte rätt tillfälle att lappa ihop dåliga förhållanden.

Det här är eran dag, och förmodligen kommer det vara en av det lyckligaste dagarna i erat liv, tror du att det kommer att funka, var realistisk, minsta chans till osämja skulle få mig att INTE blanda in andra.
    Sen måste jag ändå ifrågasätta, du får ursäkta, men hur kan din blivande man tycka att det är ok att brorsan säger så där, och låta det passera. Har ni tagit upp det med honom efteråt? Kan han ha yttrat ett dåligt skämt?
    Visst kan man vara vuxen och försöka reda ut saker, men vissa människor tar inte till sig det man säger.
    Min mans bror ljuger och bedrar, och för 2 år sedan sa min man upp bekantskapen med honom, för allt som kommer ur kakhålet är en potetiell lögn. Han har t o m misshandlat sin fd sambo. Men han förnekar allt, alla som säger sanningen ljuger...

Jag gifte mig för 1 vecka sen, det var den BÄSTA dagen i mitt liv, jag var så lycklig. Gick om kring i ett rus hela dagen. Det är inte värt att riskera den känslan för att agera nån slags fredsmäklare.
    Förlåt, men jag är en sann pessimist, och så här känner jag rent spontant. Det är inte värt risken. Men hur ni än gör så önskar jag er lycka till, hoppas att ni får den där fantastiska dagen som ni drömmer om, hur ni än gör.

• Dannedo

Nej vad pessimistiska alla är!!

Oavsett era släkters dåliga relationer så skriver du ju att ni har bra relation till dom, och det är väl det som är det viktigaste. Det här är faktiskt vuxna människor som bryr sig om er och såvida dom inte är helt galna så har jag svårt att tro att dom skulle vilja förstöra er stora dag. Ska ni ändra på era planer för att dom inte kan hålla sams? Jag tycker inte att det är ert ansvar. Ni ska gifta er, ni vill göra det tillsammans med alla som står er nära och ni är fria att bjuda vem ni vill. Om någon sedan tror att dom inte kommer att klara av att vara på samma fest som den ena eller den andra så är det väl upp till den att tacka nej.

Tänk på att den viktigaste stunden ni har är den när ni säger ja till varandra, och det kommer ingen kunna ta ifrån er, och oavsett om er släkt bråkar eller inte kommer dom att ha varit där med er.

Ang. alkoholen så tycker jag att brudskålen inte nödvändigtvis behöver vara champagne eller mousserande, det går lika bra med alkoholfri cider, eller en lite finare fransk cider som ofta bara är 5%. Servera vin till maten, men se till att ha alkoholfria alternativ så att det är "lätt att tacka nej", och låt folk köpa själva ifall dom vill ha något mer.

Hoppas det ordnar sig med allt!

• pyrro

Att vara realistik är inte samma som att vara pessimistisk. Vad jag förstår av TS är det inte bara "VANLIGA" släktintriger det handlar om. Har man inte kunnat ses sen 1987 skulle jag under inga omständigheter föra samman dom på min bröllopsdag....det vore naivt! Det är inte bara mamma och pappa utan hela släkterna som avskyr varandra! Vill ni ha ett trevligt bröllop så inse fakta att det kommer inte att funka!!! Vill ni verkligen stå och säga ja till varandra med isande blickar kors och tvärs bakom era ryggar?? Även om dom inte ryker ihop så kommer det ju knappast att var en varm tillställning. Att din mamma säger att hon ska slänga ut han om han bråkar låter väl lite kul på skämt men tänk i verkligheten hur kul skulle det va?!

• fibobs

Vem gifter ni er för ? ;)
    Gift er varann och det får räcka.
    Vi vigde oss i lördags, helt själva.  Det räcker för oss  ;)
    Kram och lycka till

• my missis

Pyrro: Kan inte annat än att hålla med dig. (Igen!)

Nu är ju jag pessimist , MEN tänk så här: Visst folk är vuxna och BORDE kunna uppföra sig, MEN konstigare saker har väl ändå hänt. Och tänk OM det ballar ur, är det värt det?

var realist, är du beredd på smällen om det händer nått, ha fest med all släkt, är du minsta nojig, åk iväg, eller gör det åtminnstonne utan potentiella "bråkstakar".

• Chroma
    my missis skrev 2010-08-30 09:24:27 följande:
    Sen måste jag ändå ifrågasätta, du får ursäkta, men hur kan din blivande man tycka att det är ok att brorsan säger så där, och låta det passera. Har ni tagit upp det med honom efteråt? Kan han ha yttrat ett dåligt skämt?Visst kan man vara vuxen och försöka reda ut saker, men vissa människor tar inte till sig det man säger.Min mans bror ljuger och bedrar, och för 2 år sedan sa min man upp bekantskapen med honom, för allt som kommer ur kakhålet är en potetiell lögn. Han har t o m misshandlat sin fd sambo. Men han förnekar allt, alla som säger sanningen ljuger...
    Det är absolut inget att ursäkta för. Jag är ledsen för eran skull angående din svåger, det är inte lätt.

D's förhållande till sin bror har varit problematisk sen de var tonåringar.. redan när "K" (D's bror) var 13-14 år så började han hänga med fel människor, det var mycket alkohol och mycket droger.. och okej vissa gör misstag, men K's misstag håller fortfarande på och han är över 30! Han går fortfarande omkring och tror att han är störst, bäst och vackrast och det han säger är lag. Han tror att han är kung i stan och att alla tycker att han är så fruktansvärt cool och "bad ass", och han har en son på 1½!! Tjejen lämnade honom när sonen var ett par månader gammal för att K kom hem stupfull mitt i natten och skrämde både henne och sonen till vettet, han hade nämligen lovat att inte komma hem om han nödvändigtvis skulle dricka.

M2b står vid min sida och har gjort hela tiden, det var när K's son kom till världen som min D tog kontakt med sin bror igen.. innan dess hade dom inte haft kontakt på 2 år.

• Chroma
    novia72 skrev 2010-08-30 08:56:16 följande:
    MITT RÅD: köp TVÅ flygbiljetter och gift er utomlands själva! Varför spendera pengar, energi och tid på människor som inte trivs tillsammans?

Jo det är klart att vi kan göra det, men som sagt det är inte vi som har gruff med hela släkten utan de har gruff med varandra. Det som jag skulle kunna tänka mig hända om vi gifter oss traditionellt är att det kommer att vara lite blickar och lite isigt. Sen så vet jag inte heller om de vi bjuder ens kommer att tacka ja. Det är helt upp till dem. Det är bara det att jag inte vill höra sen efter att vi lämnade ute någon, om jag inte hade behövt bry mig om det så skulle vi bara gifta oss med "kärnfamiljen". Jag vill inte ha några sårade blickar, inga gliringar.. och det vet jag att vi kommer få om vi "rymmer".
    fibobs skrev 2010-08-30 12:12:30 följande:
    Vem gifter ni er för ? ;)Gift er varann och det får räcka.Vi vigde oss i lördags, helt själva.  Det räcker för oss  ;)Kram och lycka till
    Grattis till er båda! Hoppas att ni blir mycket lyckliga tillsammans. :)
  • Kattpoet

Varför måste man ha alkohol på fester egentligen???

Många musilmer har ju jätteskoj utan alkohol så varför kan inte vi?

Bara något jag har börjat fundera över, jag själv försöker ha   alkohol fria fester när jag vet att folk med  alkohol problem ska komma över och vi har endå skoj.

• Chroma
    Kattpoet skrev 2010-08-30 16:54:03 följande:
    Varför måste man ha alkohol på fester egentligen??? Många musilmer har ju jätteskoj utan alkohol så varför kan inte vi? Bara något jag har börjat fundera över, jag själv försöker ha   alkohol fria fester när jag vet att folk med  alkohol problem ska komma över och vi har endå skoj.
    Jag har funderat på om jag skulle göra så att vi skålar med valfritt (inte för vissa) mousserande vin eller vanlig cider.

Jag har även tänkt att vi skulle göra bordsplaceringen som så att vi helt enkelt struntar i etiketten och sätter släkterna var för sig. Jag hade tänkt mig att ha ett såkallat E-bord. Vi och föräldrar på honnörsbordet. Min pappas och D's släkt i mitten, min mammas släkt längst till vänster och vänner oh "oplaceringsbara" till höger. Min pappa och D's mamma till höger om mig. Vilket är bra, för pappa dricker inte i närheten av mig eller min farmor. Min mamma och D's pappa till vänster om D.

Vi kommer att servera vin, vatten och läsk under middagen och sen ha en bar till självkostnadspris senare på kvällen efter tårtan. Jag tror då nämligen att min pappas familj kommer att åka hem.. och då är det väl "fritt fram" :)

Vad tror ni.. kanske det funkar?

• pyrro

Sällan har jag sett en tråd där så många är rörande överens om vad ni borde göra.....nu vill ni ju uppenbarligen ha släkten med iaf och det är bara att önska lycka till

Svar på tråden Intriger, intriger, intriger