• Jolalu

Barnen med eller inte?

Måste få lite synpunkter....
    Vi gifter oss nästa lördag. Och vi har två barn 1 och 3 år. Vi hade bestämt att dom bara skulle vara med på vigseln och inte festen, vilket inte var ett lätt beslut. Har ordnat en barnvakt som barnen tycker mycket om.
    Men nu tycker mamma och svärmor att i varje fall storasyster ska vara med på festen...och att dom ska ta hand om henne där. Känns ju lite konstigt att bara hon ska vara med samtidigt som lillebror inte har ut nåt av festen. Sen så tycker jag att om dom nu vill ha henne där så får dom oxå se till att hon kommer sig hem och räkna med attt dom kanske måste lägga henne, är det fel av mig att tänka så? En anledning till att barnen inte skulle vara med på festen var ju att alla, även vår närmsta släkt, skulle kunna vara med hela tiden men om det nu är dom som vill ha henne där?

• Svar på tråden Barnen med eller inte?
  • Willowfield

Får andras barn vara med? Om inte så tycker jag att inte heller era skall vara det även om andra vill passa dem. Om det kommer finnas barn på festen kan man kanske tänka om, det beror väl mycket på hur pass du/ni kan slappna av och lite på att inte behöva "passa" barnen, är tanken den att ni vill vara barnfria så är det ju lätt hänt att man inte blir det med tanke på att mamma är alltid mamma... :)

hade jag haft små barn och bestämt att de inte skulle vara med på själva festen så hade jag inte haft dem med även om ngn annan lovat passa dem :)

• pyrro

Ett beslut man måste ta helt själv. Vi har en som är 3,5 och en som är 11 månader. Vi hade både dom och kusinerna med på vårt bröllop och det gick hur bra som hellst. Jag tror dottern kom fram till mig 2-3 gången och lillebror sov den mesta tiden sen åkte svärmor hem med båda två+två kusiner. Så jag var "barnfri" hela kvällen samtidigt som dom fick vara med. Men har dom inga andra barn att leka med så blir det ju lätt tråkigare för 3-åringen

• Jessika81

Varför tycker de att treåringen ska vara med? För hennes egen skull? För brudparets skull eller för mormors och farmors skull? Hon lär knappast få ut så mycket av det själv, det räcker nog med kyrkan. Kyrkan kan hon säkert komma ihåg senare i livet och det kan ju vara kul, men det känns inte som om det ger nåt extra om hon även är med på middagen? Det blir nog bara jobbigt för dig, som Willowfield säger så är ju mamma alltid mamma...

• Jolalu

Det kommer att vara andra barn på festen.
    Mammas argument var:
    Det kommer att vara ett minne för livet typ. Det vet jag inte, för henne blir  det ju nästan bara som en vanlig middag... Och som Jessika81 skrev så är ju kyrkan ett minne. 
    Andra barn kommer att vara där. Jag tycker det är upp till var och en att bestämma, därför var barn välkomna att följa med. Vi ville ju att våra föräldrar skulle kunna vara med på festen, därför tyckte vi inte att barna skulle vara med.
    Det skulle vara jobbigt för henne efter vigseln, att inte få följa med. Ja, hon skulle vara ledsen ett tag men det skulle gå över ganska fort. Vi har ju pratat om att vi ska gifta oss men hon vet ju inte vad det är, för henne kan det ju lika gärna bara vara kyrkan.

Det verkar som att det mest är för mammas och svärmors skull men då blir jag tvär och tycker att är det viktigare för dom att 3-åringen är med än att kunna lyssna på tal och andra roligheter så OK, det är upp till dom. Själv så tror jag inte att jag kommer att bli så störd av det, får förklara för henne att vi kommer att sitta och om hon vill gå iväg får hon fråga farmor eller mormor. Så nu kommer hon att vara med på festen.
    Mamma skulle till och med följa henne hem och lägga henne om det skulle behövas.

Måste bara tillägga att igår när jag sa till mamma att barnen inte skulle vara med så började mamma att grina, så jag mådde inte så bra över det. Mamma har hjälpt  till så mycket och jag vill att vår kontakt inför bröllopet inte ska infekteras och jag vill att alla ska vara glada på bröllopet och eftersom främsta anledningen till att vi inte ville ha med barnen på festen var våra föräldrar och det är ok med dom så...
    Ville bara skriva av mig lite.

• Fenixx

våra barn är 3 och 6år och ska bara vara med på vigseln och sen gå iväg med barnvakter. tycker det känns skönt för alla att få ha skoj utan barn och sen är det så mycket spring i deras ben ändå och bara tråkigt att få sitta stilla länge så som det blir.

ni gör som ni själva vill tycker jag. men känns ju mer naturligt att bägge barnen antingen går iväg eller är med. inte dela upp dem så.

• pyrro

Jag säger absolut inte att du SKA ta henne med vill bara ge dig mina erfarengeter eftersom vår dotter är i samma ålder.

Jag tror knappast att hon kommer att minnas så mkt av det när hon är 20, men nu några veckor efter vårt bröllop pratar hon ofta om det. Om blommorna, våra klänningar, TÅRTAN, ballongsången som vi sjöng osv. Jag försår vad du menar med att du vill att era föröldrar ska vara lediga också. Beror väl lite på hur barnet är också. Vi var inte så många, bara kännt folk och några äldre kusiner som hon hakade på. Tror inte våra föräldrar kände sig "bundna" på nått sätt utan fick äta helt ifred. 11 månaders satt på kanten av honörsbordet då han inte sprang omkring i sin gåstol:)

Eftersom din mamma vill ha henne med så gärna så tror jag inte att hon upplever det jobbigt på nått sätt.

Om ni skulle haft helt barnfritt hade jag hellre förstått om ni ville lämna henne hemma.
    Vår dotter hade iaf en kanonkväll, men det gäller ju att man tänker på att ordna lite sysselsättning för dom också

• Optimia

Jag skulle nog hålla mig till ursprungsplanen om jag var du Kyrkan är ju det som treåringen EVENTUELLT kommer att komma ihåg i framtiden.

Jag tycker faktiskt det är lite "fult" av din mamma att börja gråta över att ni bestämt att era barn får tillbringa kvällen hos en barnvakt, det låter lite som känslomässig utpressning för min del. (Sambons mamma kör också med det där, så jag vet hur det är och hur man känner sig).

Okej om era mammor blir besvikna över att barnbarnen inte är med, men faktiskt: hur stor glädje har en treåring av en middag som tar flera timmar? Det är nog mer för sin egen skull än för treåringens de vill ha med henne.

Men absolut, vill ni ha med era barn, OCH era mammor faktiskt ställer upp HELA kvällen som barnvakt, då kan ni ju börja fundera på att ändra era planer Fast då får ni ju göra klart för mormor och farmor att någon av dem måste gå hem typ åtta-nio-tiden för att barnen behöver komma i säng.

Någon snäll förälder kan kanske ge bättre råd än jag, min erfarenhet av barn är något begränsad

• pyrro

Alltså det här är inte riktat till dig TS, men jag blir lite irriterad när man säger att dom inte ska med för att dom har ingen behållning. Vi var på djurparken i sommar....jättekul för stunden tveksamt om hon kommer att minnas det om 10 år......betyder det att man ska strunta i att göra allt kul!!? Alla barn som var på vårt bröllop hade JÄTTEKUL....alla föräldrar som var där hade jättekul och fick vara "Ifred" den mesta av tiden. När man har barn så är ju liksom utgångspunkten att dom hänger med tycker jag. Vill man sen inte ha dom med så tycker jag att man ska stå för att man vill vara själv för sin egen skull (vilket är helt OK med mig, jag tycker själv om att smita iväg en helg eller så barnfritt), men skyll inte på att barnen inte kan ha nå roligt på ett bröllop....barn ÄLSKAR fest om man bara gör det någorlunda barnvänligt Till TS, fråga er själva om ni kommer att ångra er i framtiden om ni hade/inte hade henne med....sen ska ni självklart göra som NI vill inte era morsor

• Pettetrera

Hej !!

vi kommer att vara 17 stycken barn på vårt bröllop  :D

Vilket vi alla tycker är kanon bra

har satt vår stora tös som är 13 på att hitta på lekar och vi har med pappaer, pennor, spel, och givet vis fiskedamm :)

Det är väl en dag för barnen att minnas oxå

Och det där med känslor är JÄTTE svårt man vill göra alla till lags och se till att alla är vänner osv osv men vad F......n det är väl MIN dag ocgh det är jag som har lagt ut massa pengar, tid och tankar för att göra mina gäster "glada" då borde väl alla kunna hålla sig i skinnet och vara tysta om sina åsikter :D

Vi du inte ha med barnen så ha inte med barnen då dom får säkert jättte kul hos sin barnvakt :)

Man bestämmer själv hur sitt bröllop skall vara (PUNKT)

Har fått höra både det ena och det andra angående mitt bröllop men i söndags så ficka jag sätta ner foten ordenkligt :D

Hoppas det löser sig

• MaybeBride09

När vi gifter oss nästa år kommer sonen på då två år vara med i kyrkan och medan vi äter. Sen kommer han få vara hos barnvakt. Vi gjorde det valet då vi dels tror att han inte får ut något av det och sen att folk kommer dricka alkohol.

• pyrro

Det är ju jättebra val om man har en barnvakt som kan åka med dom efter maten.....blir ju lite samma sak som att min svärmor åkte hem med våra och kusinerna vid 10t-tiden.....efter tårtan fore drinkarna

• Jolalu

Jag förstår vad du menar Pyrro. Barn måste ju oxå få ha kul.
    Vår dotter kan vara lite försiktig i början och vill gärna ha nån vuxen med sig om det är andra barn med. Men det brukar gå bättre efter ett tag om man puschar henne. Men i varje fall om vi är borta eller har främmande så brukar en del av kvällen ägnas tillsammans med henne för hon vill inte gå iväg själv. Nu har ju hennes mormor sagt att hon tar på sig den biten så då får det bli så.
    Och angående att mamma började gråta så har både hon och jag lätt till tårar när vi är stressade, så det beror nog lite på det oxå. Men tycker det var lite taskigt av henne ändå, vi hade ju pratat om det tidigare och då sa hon inget om hur viktigt det var för henne att barnbarnet skulle vara med.
    Jag tror inte vi kommer att ångra att vår dotter är med på festen. Jag hoppas att jag inte ångrar att sonen får stanna hemma. Han har det ju lika bra där som på festen och jag känner att jag nog kan slappna av mer om han är hemma. 
    Det är många beslut att ta när man ska gifta sig! En del mer och en del mindre viktiga.

• MaybeBride09
    pyrro skrev 2010-08-26 10:55:15 följande:
    Det är ju jättebra val om man har en barnvakt som kan åka med dom efter maten.....blir ju lite samma sak som att min svärmor åkte hem med våra och kusinerna vid 10t-tiden.....efter tårtan fore drinkarna
    Vi kommer antagligen göra som så att min m2b och mina småsyskon åker iväg, lägger sonen och sen kommer m2b tillbaka. Blir lättast så. Syskonen kommer vara 12 och 14 så dom klarar av att ta hand om en sovande tvååring (sen vill jag inte heller att dom ska vara med på festen när alkoholen serveras, vi har sett lite väl mycket alkohol i vår familj...)
  • pyrro

Jolalu> Vi är nog lite bortskämda med en dotter som är väldigt oblyg

Hoppas det blir bra för er.....det är jag helt övertygad om!!

• Jolalu

Jag tror det blir bra. Det är väl så att jag aldrig tänkt på att bara ha med dottern och nu när familjen vill det så blir det nog trevligt för alla!
    Tack för alla synpunkter.

Svar på tråden Barnen med eller inte?