• Moirie

Flytta isär

Många kloka saker har redan sagts.

Jag tror som många andra att ni behöver sätta upp "regler" för hur ni ska umgås när hon flyttat, annars är risken att det rinner ut i sanden eller att du sitter hemma och längtar och känner hon har all kontroll i relationen.

Det är skillnad på att bo med en kompis och att vara sambo. Det blir mer sorglöst (inte för att vara sambo är betungande) men man kan ignorera varandra om man inte känner för att umgås aktivt och man kan planera sin tid helt fritt utan att känna att man borde ta så mycket hänsyn till relationen. Min man jobbar i en annan stad ett par dagar i veckan och det är så himla skönt att få drälla runt hemma alldeles ensam. Jag är jätteglad när han kommer hem igen men det blir lättare att uppskatta honom när vi får lite tid ifrån varandra. När han är hemma tror jag vi både sätter relationen framför våra individuella behov (vad vill vi göra ikväll tillsammans?). Om din tjej vill få sätta sina egna behov först så kan jag förstå varför hon vill att ni bor isär ett tag. Annars hamnar hon nog lätt i det gamla vanliga att det är ni som ska göra saker, äta tillsammans, planera sysselsättningar etc. 

Det är klart att det kanske handlar om att hon vill få ett avstånd till dig för att kunna göra slut men det är ju inte något du behöver sitta hemma och vänta på passivt. Bestäm tillsammans när ni ska "utvärdera" hur det känns med förhållandet efter en viss tid så vet du att det finns en deadline för när ni ska ta ställning till hur det funkar för er. Innan dess tycker jag du ska låta henne ge sig in studievärlden på egen hand men se till att ni reserverar tid för att bara ni träffas. Om du beter dig svartsjukt, ängsligt och klängigt så kommer det inte bli bra. Var den charmiga uppvaktande särbon, som har ett eget liv precis som hon, och inte alltid bara väntar på att hon hör av sig.  

Svar på tråden Flytta isär