• Nahna

Kan kyrkan göra såhär?

Kan dom göra såhär? Vi gifter oss om knappt tre veckor och idag ringer kantor och säger att kyrkans tak ska renoveras. Detta innebär att orgeln kommer vara täckt med plast och inte kunna användas.
    har vi otur kommer det också var ställningar utanför kyrkan. Jag blir så ledsen, här lägger man all energi och mycket pengar så ska detta som vi troligen inte kan påverka förstöra.
    Dom borde ju ha vetat om tidigare att kyrkan ska renoveras och kunnat meddela oss så vi hade haft möjlighet att välja en annan kyrka. Kantorn undrade om vi redan hade skickat ut inbjudningarna så det inte gick att ändra nu. Redan? Vi gifter oss om tre veckor.... Vad gör vi?
  • Svar på tråden Kan kyrkan göra såhär?
  • Sofia1978

Illa....vad är det för kyrka?

• Katlah

Men herregud!!!!!!

Fan vad arg jag blir, vilket jakla beteende!

Precis "redan skickat inbjudningarna?" EH QUE?
    Ja!

• Casmel

Förstår din frustration men försök o inte lägga energi på det och gör det bästa av situationen istället för att lägga en massa energi på något som du inte kan ändra på eller göra något åt...

• KatjaB

aj då.. vad tråkigt! Men det kanske kan bli bra ändå! Som i avsnittet av vänner när de rivit kyrkan Ross och Emily ska gifta sig i. Det kanske kan bli bra ändå.

• Jessika81

Byt kyrka? Det svåra är ju att få tag på präst och kantor, men dessa har ni ju redan. Visst, lite jobbigt att ringa alla gäster och ändra, men bättre än att vara utan orgeln tycker jag!

• naturtanten

ring dom!! Säg som det är om hur lång tid innan o så man skickat inbjudningarna och planeringen och att det är väldigt dålig stil att dom inte berättat detta innan!! Fråga även vad dom kan tänkas kunna göra för att kompensera, om dom har några alternativa lokaler att erbjuda!! mycket dålig stil tycker jag...

• Lemmy

Ni har ju varit ute i god tid och bokat kyrkan för vigsel, så jag tycker att kyrkans personal borde kunna hjälpa er med byte av lokal när nu aktuell kyrka ska renoveras. Son naturtanten skrev så är det ganska dålig stil att inte berätta detta innan. Nu vet jag inte hur många gäster ni har, men kyrkan kanske har något kapell ni kan vigas i? I vilket fall, ring dem så får de hjälpa er att byta lokal!

• Jeez

Knepigt. Det kan vara planerat, men det kan också vara akut. Antingen att de precis fått pengar till det eller att det inte fanns några andra alternativ än att göra det precis nu.

Vad jag reagerar mer på är att kantorn ringer. Om jag vore er skulle jag ringa kyrkoherden och be att få ett samtal. Han eller hon har ansvaret och mandatet att kunna ge er alternativ. En annan kyrka? En annan plats? Musikaliskt, kanske en stråkkvartett eller dyl istället för orgel? Försök söka möjligheter och kompromisser, det kommer ni förmodligen längre med än annat.

Lycka till!

• Flotten

Ja det kan man göra och det kan gälla flera miljoner i kyrkobyggnadsbidrag där länsantikvarien sätter upp en tidsram inom när renoveringen skall utföras och då kan det faktiskt komma annat i kläm. Kass att det tydligen är innertaket som skall göras vid men att det finns byggställningar utanför kyrkan påverkar ju ingen vigsel.

För något år sedan hade vi en brud som höll på att få krupp när vi hade sågat ner allén upp till kyrkan utan att FRÅGA henne om lov, jo hallå vi gör såna saker utan att överhuvudtaget blanda in fler än de som skall blandas in, tex för att arbetsmiljön går före ett bröllop.

På min arbetsplats ringer vi inte och informerar om arbete som skall utföras på kyrkan, dessa har som regel inte någon som helst påverkan på vigselritualet som faktiskt är det enda som kyrkan måste hålla sig till.

Ja jag vet att hela styrkan härinne inte håller med mig med detta är så här det ser ut. Skjut nu inte budbäraren, tack!

• Nahna

Jag förstår att kyrkan måste renoveras ibland men dåligt att inte informera om detta. Hade detta varit ett privat företag hade de förlorat alla sina kunder.

Nu verkar det dock inte bli så illa som de först uttryckte det. Kantorn ringde upp oss igår kväll och sa att hon hade pratat med de som ska plasta in orgeln, och de kommer göra det så det ändå går att spela på den.

Ställningarna kommer förhoppningsvis bara vara på baksidan av kyrkan. Så nu känns det ändå ok.

Svar på tråden Kan kyrkan göra såhär?