• Willowfield

Hur gör ni med namnetiketter och text som upprepas?

Jag har valt ett par färger som skall vara genomgående för vårt bröllop, och då även köpt papper till SDT, inbjudningar och festhäfte mm.

Nu vill jag ju ha text på dessa...Hur har ni gjort? Skrivit för hand eller med ett ordprogram och sen skrivit ut? för att sedan klippa till pappret i den mall man vill ha?

Kan man kanske välja ett tunnare papper( typ genomskinligt) i samma färger och skriva ut på det och limma det på om papperet är för tjockt för skrivaren?

Eller hur gör man? Har sökt genom nästan alla trådar och inte hittat ngt svar eller tips...

• Svar på tråden Hur gör ni med namnetiketter och text som upprepas?
  • Willowfield

puff puff, må väl finnas ngn som har gjort, ska göra???

• 20110820

Jag tror inte jag fattar... vad är det för mall du menar?

• Skumboll

Jag skickar mina grejer till tryckeri så slipper jag allt klippa och klistra. 

Skrivarna idag brukar klara rätt tjocka papper, så testa. Ett tips om du ska skriva ut på skrivare och sedan klippa ut är att köpa en skärmaskin istället. Då blir det rakt och du spar massor med tid!

• Willowfield
    Skumboll skrev 2010-08-23 19:50:47 följande:
    Jag skickar mina grejer till tryckeri så slipper jag allt klippa och klistra.  Skrivarna idag brukar klara rätt tjocka papper, så testa. Ett tips om du ska skriva ut på skrivare och sedan klippa ut är att köpa en skärmaskin istället. Då blir det rakt och du spar massor med tid!
    Ok så du gör egna kort men låter tryckeriet, trycka upp dem med själva texten?

Vad kostar det, hade för mig sådant var väldans dyrt..

Skärmasking har jag sen tidigare :) fel ordval tidigare..

• Willowfield
    20110820 skrev 2010-08-23 19:39:03 följande:
    Jag tror inte jag fattar... vad är det för mall du menar?
    Mallen= hur kortet skall se ut i slutänden. Typ på SDT korten skall det ju stå samma sak på ca 60 kort, och då kan man ju göra det i ett ordprogram, dela upp en sida i rutor och sen skriva ut det, sedan klippa, använda skärmaskin i den mall man vill ha

Ursäkta min urusla beskrivning, är en aning trött :)

• A6 vis

jag sitter här och funderar..... Försök med att googla lite scappbookning. Du finner kanske en lösning.....

Jag kommer ha min färg i botten och sedan kommer jag ta ett annat papper (inte vitt) som jag stämpar lite på...... under det andra pappret kommer det sitta fästkudda som gör att pappret kommer upp lite....

• Skumboll
    Willowfield skrev 2010-08-23 19:58:45 följande:
    Ok så du gör egna kort men låter tryckeriet, trycka upp dem med själva texten? Vad kostar det, hade för mig sådant var väldans dyrt.. Skärmasking har jag sen tidigare :) fel ordval tidigare..
    Ja, jag gör alla mina trycksaker i ett layoutprogram och låter sedan tryckeriet trycka upp det åt mig på ett specifikt papper. Ett A4 kostar 5 kr att trycka (inklusive papper och renskärning), dubbelsidigt 10 kr. Priserna varierar nog en del...
  • Willowfield
    Skumboll skrev 2010-08-23 20:13:25 följande:
    Ja, jag gör alla mina trycksaker i ett layoutprogram och låter sedan tryckeriet trycka upp det åt mig på ett specifikt papper. Ett A4 kostar 5 kr att trycka (inklusive papper och renskärning), dubbelsidigt 10 kr. Priserna varierar nog en del...
    Du det var inte dyrt :) o tänk vad sorger det besparar ha ha ha
  • Skumboll
    Willowfield skrev 2010-08-23 20:23:42 följande:
    Du det var inte dyrt :) o tänk vad sorger det besparar ha ha ha
    Precis! Kan vara värt att kolla upp lokala tryckerier... det är faktiskt inte så dyrt med digitaltryck idag.
  • KatjaB

Vi köpte papper som funkade i skrivaren som vi skrev ut allt på och sedan skar i rätt storlek och limmade där det skulle sitta. Tex på kartongark som man gjorde bordsplaceringar på mm. Ville att det skulle se enhetligt och snyggt ut och tänkte att handstilen från nr 1 till nr 70 inte skulle vara riktigt lika snygg mot slutet .-D

• Willowfield
    KatjaB skrev 2010-08-23 20:45:53 följande:
    Vi köpte papper som funkade i skrivaren som vi skrev ut allt på och sedan skar i rätt storlek och limmade där det skulle sitta. Tex på kartongark som man gjorde bordsplaceringar på mm. Ville att det skulle se enhetligt och snyggt ut och tänkte att handstilen från nr 1 till nr 70 inte skulle vara riktigt lika snygg mot slutet .-D
    Precis min tanke :) och har man sen lite led värk o diverse så brukar man tappa stilen ganska snabbt :)

• Willowfield
    Skumboll skrev 2010-08-23 20:31:58 följande:
    Precis! Kan vara värt att kolla upp lokala tryckerier... det är faktiskt inte så dyrt med digitaltryck idag.
    O inte behöver jag bråka med skrivaren heller.. tihi
  • Skumboll
    Willowfield skrev 2010-08-23 20:54:43 följande:
    O inte behöver jag bråka med skrivaren heller.. tihi
    Bläck och färg behöver du inte slösa på heller... Sånt kostar ju det med. 
  • Willowfield
    Skumboll skrev 2010-08-23 20:58:14 följande:
    Bläck och färg behöver du inte slösa på heller... Sånt kostar ju det med. 
    Gissa vem som skall ringa till alla de 1 st tryckerier vi har här i vår lilla stad.. :)
  • U77

Hej!!!

Jag har gjort mina inbjudningskort själv...
    Jag gjorde precis som du beskrev det, texten i ett ordbehandlingsprogram och sen skrev jag ut texten på tjockt rött papper....
    Jag använde mig av ett liggande A4, så att jag sen kunde vika ihop det. Framsidan skrev jag signaturen på. Mittuppslaget använde jag till själva inbjudan och baksidan till övrig information, så som barnfritt och hotell mm....
    Nu ska jag bara klistra på ett vitt band och göra en rosett....

Visst, man kan köpa färdiga kort, men det är dyrt och man får ändå klistra och vika mm själv... Du slipper jobbet, men jag tycker att det är kul :)

Hoppas att mitt svar hjäper!!!

Mvh Ulrika

• Skumboll
    Willowfield skrev 2010-08-24 08:44:06 följande:
    Gissa vem som skall ringa till alla de 1 st tryckerier vi har här i vår lilla stad.. :)
    Lycka till!
  • Skumboll

Willow: Finns det inga tryckerier i grannstäderna (om du vill ha fler att välja på)? Tänker att allt går att skicka med posten...

• Julieee

varför stoppar du inte bar ain själva kortet i skrivaren och skriver ut, alt köp vanliga a4 ark i fint materiall och vald färg, sedan redigerar du ditt efter inbjudningskort och skriver ut. jag gör massor med sånt till mina "kunder" och deras inbjudningskort blir jättefina, gör t om tackkort som de kan ge bort på själva bröllopsdagen :)

hör av dig ifall du vill ha hjälp.

Svar på tråden Hur gör ni med namnetiketter och text som upprepas?