• AnnaLotta

Vill så gärna fotograferas efter men...

Det är så att vi alltid sagt att vi inte vill se varann under bröllopsdagen förrens själva vigseln. Så med andra ord planerat in fotograferingen efteråt. Men ju mer jag läser om andras erfarenheter båda som brudpar o gäster så börjar jag tveka =(

Vad ska man hitta på åt gästerna medans de får vänta? Vill ju inte att de ska bli uttråkade. För vet jag att det finns en risk att de "sitter o rullar tummarna" så kommer jag känna mig stressad och risken att fotograferingen inte blir toppen är stor.

Min dröm är att hitta den perfekta underhållningen till våra gäster så vi i lugn o ro kan fotografera oss efter vigseln och våra gäster kommer tycka det var värt väntan. Förstår ni hur jag tänker?

Åh...=( känner mig jättebesviken. Tycker det känns trist om vi ska ses, fotograferas, bära ringarna etc innan vi ens är gifta.

Hur har ni andra resonerat och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vill så gärna fotograferas efter men...
  • Sebastiána

Var på ett bröllop för ett par år sedan där vi fick vänta mer än en timme på brudparet. Ingen hit kan jag säga. Vi fick lite i glasen och började mingla men efter ett tag blev folk uttråkade... började skicka sms, någon tog en liten promenad, folk splittras och det började mumlas... var är brudparet?

• Sebastiána
    Vickymb skrev 2010-08-23 07:58:40 följande:
    Vi fotograferas självklart efter vigseln eftersom vi inte är gifta före och då är det ju inte direkt bröllopsfotografier och jag skiter högaktningsfullt om gästerna får vänta! Vi har sett till att gästerna har tapas och canapeer och fördrinkar i ett sommartält och ute på gården där festen ska hållas så de får faktiskt roa sig bäst de vill... Men vi tar bilder i miljöerna utanför gården så vi är faktiskt inte så långt borta.
    Det låter lite hårt tycker jag "skiter högaktningsfullt om gästerna får vänta" och "så får de faktiskt roa sig bäst de vill". Är det så ni tänker om era gäster kanske ni inte ska ha några alls. Om ni fotas innan eller efter vigseln lägger jag mig inte i, men tonen när du pratar om era gäster tycker jag är lite tråkig.
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-08-23 10:39:45 följande:
    Var på ett bröllop för ett par år sedan där vi fick vänta mer än en timme på brudparet. Ingen hit kan jag säga. Vi fick lite i glasen och började mingla men efter ett tag blev folk uttråkade... började skicka sms, någon tog en liten promenad, folk splittras och det började mumlas... var är brudparet?
    Men handlar det inte lite om förväntningar? Om man som gäst vet om att man får vänta så brukar det ju oftast inte vara några problem. Vi har så pass sociala vänner att vi antar att de klarar sig. Har dock som sagt garderat med både tipspromenad och musikquiz.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-08-23 10:56:12 följande:
    Men handlar det inte lite om förväntningar? Om man som gäst vet om att man får vänta så brukar det ju oftast inte vara några problem. Vi har så pass sociala vänner att vi antar att de klarar sig. Har dock som sagt garderat med både tipspromenad och musikquiz.
    Ingen av gästerna verkade vara förberedda. Många var inte särskilt sociala heller utan tvärtom väldigt obekväma i sociala sammanhang. Det märktes under middagen också. Inga tal alls och leken som toastmadamen hade planerat för att lätta upp stämningen funkade sådär.

Just på det här bröllopet hade det alltså behövt något som lättat upp stämningen redan från början (som en tipspromenad eller liknande).

• Sebastiána

...jag läste upp en dikt dock...just eftersom det inte var några tal (inte ens brudens far som var värd dessutom).

• Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-08-23 11:01:35 följande:
    Ingen av gästerna verkade vara förberedda. Många var inte särskilt sociala heller utan tvärtom väldigt obekväma i sociala sammanhang. Det märktes under middagen också. Inga tal alls och leken som toastmadamen hade planerat för att lätta upp stämningen funkade sådär. Just på det här bröllopet hade det alltså behövt något som lättat upp stämningen redan från början (som en tipspromenad eller liknande).
    Men oj. Det låter som ett exeptionellt tillfälle och kan kanske inte användas i TS frågeställning? Åtminstone inte som generaliserand exempel.
  • sun moon

Jag har varit på ett bröllop med fotografering efter vigseln. Detta gjordes utanför kyrkan och jag tyckte inte att vi fick vänta så väldigt länge. Vi fick vår champange och minglade lite och sedan kom brudparet. Dock var bröllopet vid ca 14 om jag inte minns helt fel. 

• Thinkerbelle

Et vennepar av oss arrangerte 1 times salsakurs for gjestene mens de fotograferades:) det var mycket uppskattad, og ingen hadde tråkigt iallefall:)

• 20110820

Vår vigsel är 15:30, blir det inte lite sent att ha fotograferingen efteråt då? Känns som att middagen blir sen, vi ska ha buffé och det tenderar ju att dra ut på tiden...

• mamablues
    Aleta skrev 2010-08-22 21:49:37 följande:
    Ni kan också ha en paus mellan vigsel och fest. Om man har åkt långt och ska sova över någonstans så kan man åka till sitt hotell eller ta en promenad eller vad som helst under tiden. Fotograferingen tar längre tid än man tror och sedan vill ju brudparet mingla när de väl kommer. Om då gästerna har gått tipspromenad, blivit fotade, skrivit i böcker och minglat i ett par timmar redan så är det ju lite segt.
    Ett sånt bröllop var jag på en gång å det var inte kul att behöva ha en paus på några timmar. Man hade klätt upp sig, gjort sig fin å så skulle man hem 3 timmar innan middagen börjar. Vad hittar man på då lixom?? Så nä, det skulle inte jag uppskatta som gäst. Då är det bättre med en tipspromenad å mingel för då umgås man med de andra gästerna! Risken är stor bara att det lätt blir ett glas champagne för mycket...hehe
  • say yes

thinkerbelle: vilken bra idee!!! later jattebra att kunna repetera lite danssteg efter ett glas champagne och man har kommit igang med smapratandet

• Vickymb
    Sebastiána skrev 2010-08-23 10:43:46 följande:
    Det låter lite hårt tycker jag "skiter högaktningsfullt om gästerna får vänta" och "så får de faktiskt roa sig bäst de vill". Är det så ni tänker om era gäster kanske ni inte ska ha några alls. Om ni fotas innan eller efter vigseln lägger jag mig inte i, men tonen när du pratar om era gäster tycker jag är lite tråkig.
    Jag är bara så jäkla trött på att alla gästerna förväntar att festen är för DEM! Det är våran bröllopsfest som vi har bjudit til,  inte deras fest och vi har sett till att gästerna har tillräckligt att äta och dricka. Vi ska fotograferas efter bröllopet och jag ska inte tänka på något annat än att vi ska få fina bilder jag ska se på resten av mitt liv! Sen kan festen börja =)

Kan inte gästerna sluta tänka på sig själva och tänka mer på brudparet och deras fest...dom gör som dom vill ha det. Är jag på ett bröllop så bryr jag mig inte ett dugg om vad brudparet gör eller inte gör det är deras fest och jag är där för att glädjas med dem och antingen gör man det eller så surar man!

• Lissie84

Hej, här är en till som vill fotograferas efter vigseln, det känns mer rätt på det sättet, annars är man ju ogift på bilderna! Självklart kommer det att tas bilder innan vigseln med, men då separata bilder på mig och min blivande. Tycker att det är jättesvårt att komma på vad gästerna skall syssla med under tiden, vill ju att de ska ha kul!  

Hur lång tid tar det att ta bilder, alltså bara de på brudparet? Alla de andra bilderna kan man ju ta innan. Känns som om det inte kan ta mer än en timme, och så länge orkar väl gästerna vänta =) 

• Soon Mrs Mack

Hej,

VI gifta oss i juli, och vi tog vara bilder efterat.
    Det funkade jatte bra, skulle absolut rekomendera det.

Kandes jatte bra att faktiskt vara gifta nar bilderna togs.
    Dessutom var det helt underbart att ga ner i gangen mot min man nar vi inte sett varandra pa manga langa timmar. 

Det anda som gjorde att vara gaster kanske tyckte att vi var borta lite val lange var nog att det var arets varmaste dag! Men vi hade mycket alkoholfri bal, sa det var manga som sa att det var jatte bra, annars hade dom nog blivit lite val berusade innan vi anlande...  

Vi hade balen och lite smatt tilltugg for vara gaster, var toastmadame gick igenom kvallens schema och lite sma forhallnignsreglar. Valdigt bra, sa det inte behovdes goras nar vi satt till bords.

Eftersom brudparet lamnar kyrkan forst sa har man ju lite tid till godo dar med innan alla gar till sina bilar och sen aker till festlokalen.

Lycka till!

• say yes

Vickymb: jag haller faktiskt med. For det mesta blir man bjuden pa en brollopsfest for att man tillhor familj eller vannskapskrets. Da maste man kunna forsta att en enda dag (foroppningsvis) sa kan man vanta 2h for nagon man tycker valdigt mycket om sa att den/de kan fa gladjas. Sen tycker jag val inte att brudparet kan vara borta mer an 2h heller. Men brollop ar once in a lifetime ar det tankt

• Bride in leather

Vi fotades innan,det tog 1½ timme.Jag hade inte velat göra det efteråt,snacka om stressmoment.

• Vickymb
    say yes skrev 2010-08-24 05:39:52 följande:
    Vickymb: jag haller faktiskt med. For det mesta blir man bjuden pa en brollopsfest for att man tillhor familj eller vannskapskrets. Da maste man kunna forsta att en enda dag (foroppningsvis) sa kan man vanta 2h for nagon man tycker valdigt mycket om sa att den/de kan fa gladjas. Sen tycker jag val inte att brudparet kan vara borta mer an 2h heller. Men brollop ar once in a lifetime ar det tankt
    Tackar...;)

Ja mer är två timmar bör det ju inte ta...både för brudpar och gäster. Man får se till att det har lite att göra..dricka och äta lite. Men du har helt rätt i att det är once in a lifetime ;)

• say yes

Stressmoment?? Varfor da? Ofta har man ju pratat med fotografen innan om vad man vill ha, vart man skall bli fotad osv. Tanker att det inte kommer ta mer an absolut max 1,5h for foton pa oss 2. Man kommer ju ha foton fran kyrkan, fr festen, dansen, med alla gaster, med ev foraldrar, nabbar och tarnor+best man, fran "pakladningen" etc. Hur mycket kort som helst! 
    Men jag ar av den naturen att jag kan "ge" ganska mycket for att se mina nara och kara lyckliga. Vet jag att man vill ta sina brollopsfoton efter sa ger jag de 2h den dagen. Jag har vart pa kanske 4-5 brollop i mitt liv vilket tillsammans blir ca 10h, vilket for mig inte ar nagonting!

• Ezna

Vi ska bli fotade efter vigseln! För oss skulle det kännas konstigt att ta på sig ringarna, bli fotade, ta av sig ringarna och sen vigas! Så känner Vi!

Nu har vi sån tur att en av våra vänner är en "lekfarbror" som efter alla gäster har fått välkomstdrink och tilltugg, ska underhålla gästerna med bland annat lekar som gör att gästerna lär känna varandra lite innan vi kommer dit! 
    Jag tror det bli kanon, och såsom vi känner han som ordnar lekarna så kommer inte gästerna hinna sakna oss innan vi är där! :)

• Matildes

Vi gjorde så att vi fotade både före och efter vigseln!

Såhär i efterhand är jag jätteglad att vi fotade oss före. Alla har pratat om att man ska vara så nervös innan och bilderna bli bättre efter.. Men för oss var det lite tvärtom. Före vigseln var jag superglad och föväntansfull! Efter vigseln hade jag inte samma känsla alls, och det var mer ansträngande än kul att ta bilderna. Plus stressen för att alla väntar på oss.

Vi var väldigt nöjda med det upplägget, vi kom snabbare till festen och kunde också mingla en massa innan det blev dags för förrätten.

Svar på tråden Vill så gärna fotograferas efter men...