• AnnaLotta

Vill så gärna fotograferas efter men...

Det är så att vi alltid sagt att vi inte vill se varann under bröllopsdagen förrens själva vigseln. Så med andra ord planerat in fotograferingen efteråt. Men ju mer jag läser om andras erfarenheter båda som brudpar o gäster så börjar jag tveka =(

Vad ska man hitta på åt gästerna medans de får vänta? Vill ju inte att de ska bli uttråkade. För vet jag att det finns en risk att de "sitter o rullar tummarna" så kommer jag känna mig stressad och risken att fotograferingen inte blir toppen är stor.

Min dröm är att hitta den perfekta underhållningen till våra gäster så vi i lugn o ro kan fotografera oss efter vigseln och våra gäster kommer tycka det var värt väntan. Förstår ni hur jag tänker?

Åh...=( känner mig jättebesviken. Tycker det känns trist om vi ska ses, fotograferas, bära ringarna etc innan vi ens är gifta.

Hur har ni andra resonerat och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vill så gärna fotograferas efter men...
  • Vi2alltid

Risken finns att det blir mycket väntan för gästerna, det beror ju på vilken fotograf ni har också och hur lång tid han/hon vill ha på sig.
    Men om ni ser till att planera för gästerna så blir inte väntan så lång! Tipspromenad har ju många, och man kan hitta på fler lekar eller liknande. Och ca 20-30 min då de "bara" får mingla med varandra är inte helt fel! Man kan även skriva i gästboken osv...

Jag har väntat på många bröllop och även om det kan bli lite segt så är det inte så fruktansvärt ändå! Däremot är det bra om ni ser till att det finns någonstans att SITTA, för den gången jag tyckte det blev segt att vänta var när jag fick STÅ så länge.

• Mariamilena80

Vi ska fotografera oss före, men hade helst velat tagit det efter. Men vi ska gifta oss en fredag eftermiddag vid 16, så det blir så sent för våran del att ta det efter.

Men annars fungerar det väll att toastmaster anordnar med bål, tilltugg och kanske liten tipsrunda med frågor om brudparet, som par eller skilda frågor, för gästerna.

• AnnaLotta

Ja, tipsrunda var ju ett bra förslag :)

• delfin78

tipsrunda är kanon bra.
    Sedan kan man ha en vän som fotograferar alla gäster, antingen par eller så man sitter bordsdam o bordsherre. det tar lite tid.

sedan kan ni ha en gästbok som de kan skriva i och där göra plats för att sätta in fotografiet senare.

man kan oxå ha en låda där varje gäst skriver en hälsning, ett råd som ni får öppna på er första bröllopsdag, en rolig grej...

• Aleta

Ni kan också ha en paus mellan vigsel och fest. Om man har åkt långt och ska sova över någonstans så kan man åka till sitt hotell eller ta en promenad eller vad som helst under tiden.

Fotograferingen tar längre tid än man tror och sedan vill ju brudparet mingla när de väl kommer. Om då gästerna har gått tipspromenad, blivit fotade, skrivit i böcker och minglat i ett par timmar redan så är det ju lite segt.

• KatjaB

Vi hade tänkt ha fotograferingen innan men av lite trassel så blev det alldeles för lite tid för det. Så vi hade vigsel, brudskål. efter brudskålen fick gästerna mingla en stund medan vi fotades. Därefter gick vi in till festlokalen, hade middag och i en paus efter middagen fotade vi fler foton i solnedgången. Då minglade gästerna runt och sysselsatte sig själva, tror inte någon saknade oss direkt just då.

Nu beror det kanske också på att vi känner vår fotograf och var avslappnade men alla kort blev jättefina. Ingen har sagt något om någon seg väntan.

• Vickymb

Vi fotograferas självklart efter vigseln eftersom vi inte är gifta före och då är det ju inte direkt bröllopsfotografier och jag skiter högaktningsfullt om gästerna får vänta! Vi har sett till att gästerna har tapas och canapeer och fördrinkar i ett sommartält och ute på gården där festen ska hållas så de får faktiskt roa sig bäst de vill... Men vi tar bilder i miljöerna utanför gården så vi är faktiskt inte så långt borta.

• bridesilly

Gästerna kommer inte bli gramse för att dom får vänta medans ni fotar er. Det hör ofta till bröllopet att brudparet kommer efter gästerna.

Vi hade ordnat det så att när dom kom till festlokalen hade ev av mina tärnor tal medans de andra tärnorna smet in och hällde upp välkomstdrink och la fram snacks. Efter tal blev det mingel med dricka med mera. Sedan hade vi tipspromenad för gästerna och när det väl var över då var vi tillbaka.

Kan ju lägga till att medans dom drack välkomstdrink fanns det lite att titta på. Dels bordsplacering som fanns på en tavla och sen hade vi satt upp gamla bröllopsfoton på släktingar och deras vigselbevis (kopierade vigselbevis)

• Rufsas

Anledningen till att vi ska fotas efteråt är att jag vill ha mer avslappnade bilder. Vi har ordnat med musikquiz och tipspromenad till gästerna som kommer att få vänta runt en timma.

• weddinginlove

Vi var på ett bröllop där brudparet var i väg säkert en timme för fotografering. Vi fick bubbel och mingel mat. Inget problem alltså.

Vill ni göra så är gästerna nog kapabla att roa sig, säg iförväg till gästerna att ni ska ge dom lite mingeltid före middagen börjar. Jag är där för att fira min vänner och en timme hit eller dit spelar ingen roll.

Personligen tycker jag att fotona är bröllopsfoton vare sig det är före eller efter vigsel.

Svar på tråden Vill så gärna fotograferas efter men...